Ondanks de lancering van Windows 10 is de wereldwijde verkoop van pc's in het derde kwartaal flink gedaald ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2014. Dat blijkt uit cijfers van marktvorsers IDC en Gartner. IDC spreekt over een daling van 10,8%, terwijl Gartner een wereldwijde daling van 7,7% zag.
Volgens Gartner worden de tegenvallende verkopen vooral veroorzaakt door de hoge dollarkoers. IDC stelt dat veel leveranciers probeerden om van hun Windows 8-voorraad af te komen, in voorbereiding op nieuwe Windows 10-systemen en de Intel Skylake-processor. In het derde kwartaal lanceerde Windows 10, maar dit had een minimale impact op de pc-verkopen. De focus van de Windowslancering was volgens Gartner vooral gericht op het upgraden van bestaande pc's naar Windows 10, in plaats van nieuwe pc's te verkopen.
IDC stelt dat ondanks de positieve reacties op Windows 10, veel consumenten hebben besloten om hun huidige computer te upgraden in plaats van nieuwe hardware aan te schaffen. Daarnaast zat er weinig tijd tussen de RTM (release to manufacturing) van Windows 10 en de officiële lancering. Hierdoor hadden fabrikanten nauwelijks tijd om Windows 10-gecertificeerde modellen te lanceren, wat in een beperkt aanbod van Windows 10-pc's resulteerde en daardoor ook minder advertenties.
Voor de toekomst zijn beide marktvorsers positiever. Gartner stelt dat 50% van de consumenten de komende 12 maanden een pc wil kopen, in vergelijking met 21% die een een tablet wil aanschaffen. Volgens Jay Chou van IDC zal de pc-verkoop op de korte termijn worden gehinderd door de gratis upgrade naar Windows 10, maar zal de verbeterde pc-ervaring de vraag naar nieuwe pc-hardware doen stijgen, wat uiteindelijk de pc-markt in 2016 en daarna zal doen stabiliseren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.