Het aantal verkochte computers in West-Europa is dit kwartaal met 18,4% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en ook wereldwijd vallen de verkopen tegen, reden voor pc-fabrikanten om via een grote advertentiecampagne de computer weer onder de aandacht van consumenten te brengen.
De cijfers in dit derde kwartaal vallen voornamelijk tegen door het goede derde kwartaal in 2014, zo stelt marktvorser IDC. De Europese verkopen profiteerden toen vooral van het einde van Windows XP en de lancering van goedkope Bing notebooks. Veel consumenten hebben daarop besloten dit kwartaal geen nieuwe systemen aan te schaffen, waardoor de consumentenmarkt met 24% is gekrompen.
Voor het laatste kwartaal van dit jaar worden betere cijfers verwacht, mede door de lancering van nieuwe producten op tijd voor de feestdagen. Verder heeft Windows 10 weinig impact op de pc-verkoop gehad, aangezien de meeste Windows 10-gebruikers van bestaande Windowscomputers hebben geüpgraded. Wel stelt IDC dat als productaanbiedingen aantrekkelijker worden, sommige consumenten misschien worden verleid om voor kerst een nieuw systeem aan te schaffen.
Niet alleen in Europa, maar ook wereldwijd zit de pc-verkoop in het slop. In de Verenigde Staten en China gaan pc-fabrikanten daarom een grootschalige advertentiecampagne ter waarde van 70 miljoen dollar starten. De campagne moet computers promoten en de meerwaarde ten opzichte van tablets en smartphones laten zien. Zo zal bijvoorbeeld de veelzijdigheid van laptops worden genoemd die de afgelopen jaren steeds dunner zijn geworden. De advertentiecampagne is vooral gericht op consumenten die tenminste de afgelopen vier jaar geen nieuwe computer hebben aangeschaft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.