De advertentie-industrie betreurt alle opdringerige advertenties die de afgelopen jaren zijn verschenen en heeft daarom een plan onthuld zodat internetgebruikers weer normale advertenties krijgen voorgeschoteld en geen adblocker meer op internet nodig hebben.
"We hebben het verknald", zegt Scott Cunningham van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Het IAB kan als de branchevereniging voor de advertentie-industrie worden gezien en houdt zich onder andere bezig met het ontwikkelen van standaarden en uitvoeren van onderzoek. Volgens Cunningham heeft de advertentie-industrie de ervaring voor gebruikers uit het oog verloren, met tal van opdringerige, storende en grote advertenties als gevolg. Daardoor werd zowel het geduld van gebruikers als de batterij van hun apparaten op de proef gesteld, merkt Cunningham op. De afgelopen jaren was er dan ook een sterke stijging van het aantal gebruikers van adblockers.
Iets wat volgens Cunningham een serieuze dreiging voor het internet is. Om de ontstane situatie recht te trekken heeft het IAB een nieuw advertentieprogramma gestart genaamd LEAN. Dit staat voor Light, Encrypted, Ad Choice Supported en Non-Invasive Ads. Deze principes moeten weer voor acceptabele advertenties zorgen, aldus het IAB. Het gaat hier echter om vrijblijvende principes. Uiteindelijk zijn het advertentienetwerken en adverteerders die bepalen wat voor soort advertenties ze tonen. Het is daarbij wel belangrijk dat gebruikerservaring voorop staat, zo besluit Cunningham.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.