Door sloepie: Nu komt de aap dus uit de mouw. Het gaat de adverteerders, zoals wel te verwachten viel, er dus ook om dat ze me kunnen blijven tracken.
Klopt, dat willen ze heel erg graag. Ik denk dat een deel van het businessmodel daarop gebaseerd is. Wat ik vermoed, is dat er in het wereldje van de bedrijven die de advertenties verzorgen onderling geconcureerd wordt op zaken als "aantal bekende unieke gebruikers", "aantal gebruikers die over meer dan X sites getrackt worden", en dat soort dingen. Mensen die met normaal gezond verstand redeneren weten dat mensen die actief moeite doen om geen advertenties te zien en scripts te blocken ook het soort mensen zijn die toch niet op die advertenties gaan klikken, laat staan iets op die manier kopen, zelfs als zouden ze het voor elkaar krijgen om die gebruikers toch die advertenties in hun mik te schuiven. Maar daar gaat het niet om. Er spelen, zo denk ik, twee krachten. Ten eerste een ouderwetse gedachte die je ook ziet bij de muziekindustrie, en dat is het halstarig vasthouden aan het bestaande business- en verdienmodel. Met andere woorden, ze verkopen aan hun klanten "zorgvuldig op uw publiek afgestemde en getargete advertenties", een idee dat stamt uit de tijd dat dat nog kon en die klanten dachten dat hun mannelijke bezoekers het fijn zouden vinden als ze geen advertenties van tampons te zien zouden krijgen. Dat heeft heel even gewerkt, totdat die markt ging groeien en de adverteerders zich gingen profileren met "betere", "nog meer getargete" advertenties, en nog meer clicks en dat gingen doen door tracking en profiling en schreeuwerige pop-ups. Toen kwamen de ad- en trackingblockers, en die vormden een bedreiging voor dat model. In plaats van zich aan te passen aan de nieuwe realiteit kiezen ze voor rechtszaken, marketingcampagnes, charme-offensieven en andere Tim Kuik-achtige onzin. Kortom, net als de muziekindustrie.
Dan is er nog een tweede reden, en dat is simpelweg "management by excelsheet". Als uit het excelsheet blijkt dat van elke 100.000 bezoekers die de advertentie ziet er 100 op klikken waarna 1 iemand iets koopt, maar 20.000 bezoekers zien de advertentie niet omdat die een adblocker gebruiken, dan blijkt daar dus volgens de management by excel methode uit dat je door die adblockers 20% minder clicks hebt, wat dan ook een omzetderving is van 20%. Voor het gemak vermenigvuldig je dat even met je totale bedrijfsomzet, en dan kan je een persbericht doen uitgaan dat uit je onderzoek is gebleken dat adblockers de economie beschadigen voor enkele miljarden. Dat die gebruikers hun geld ondertussen aan iets anders hebben uitgegeven en dat het dus al onderdeel vormt van de economie kan je niet overzien, dus dat laat je voor het gemak buiten beschouwing. Dit is de manier waarop de muziekindustrie berekent dat een enkele i-pod met gedownloade mp3'tjes 8 miljard dollar aan omzetderving betekent (zoek eens op copyright math).
Nu is dat fenomeen op zich niet nieuw, ik ken van een bedrijf waar een hele afdeling werd geoutsourced naar een andere partij. Omdat die partij ook winst moet maken, stegen de totale kosten van het werk dat die afdeling deed. Maar omdat dat werk nu werd ingekocht, en de mensen niet meer op de eigen loonlijst stonden, steeg de "omzet per medewerker", en "aantal klanten per medewerker" en "winst per medewerker". En als dat nu net de targets zijn waarop je bedrijf wordt beoordeeld door de beurs, of waarop de bonus van de directie is gebaseerd, dan zijn dat soort keuzes snel gemaakt.