Oplichters die mensen thuis bellen en zich voordoen als medewerkers van Microsoft zijn lastig op te sporen, zo stelt Martijn Egberts, landelijk cybercrime-officier van justitie. De nep-Microsoftmedewerkers proberen slachtoffers software te laten installeren waarmee ze de computer kunnen overnemen.
Dit zou nodig zijn om zogenaamde problemen te verhelpen. Uiteindelijk moet er voor de 'dienstverlening' worden betaald. Egberts stelt dat slachtoffers altijd aangifte moeten doen. "We proberen terug te rechercheren via technische en financiële sporen die we kunnen vinden. Zo kunnen we in sommige gevallen bij een verdachte uitkomen. Hoe eerder digitale opsporing erbij betrokken raakt, hoe meer sporen er meestal nog aanwezig zijn", zo laat hij weten. De officier van justitie merkt wel op dat de groeperingen die achter de telefoonscams zitten voor een groot deel vanuit het buitenland opereren.
Dat vereist georganiseerd en internationaal onderzoek. Daarnaast opereren de oplichters wereldwijd, waarbij ze zoveel mogelijk mensen proberen op te lichten en van "veel kruimels" geld proberen te maken. "Dat is lastig opsporen", aldus Egberts. Hij adviseert consumenten dan ook om zich goed te beveiligen en op te letten. "Klik niet op elke link die je ziet, open niet elke bijlage. Mailers en bellers zijn niet altijd wie ze zeggen te zijn. Hoe alerter je online bent, hoe minder last je ervan hebt."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.