Slimme televisies van het merk Vizio delen het kijkgedrag van kijkers met adverteerders, die kijkers vervolgens op hun smartphone en andere apparaten benaderen. Het volgen gebeurt via een feature genaamd "Smart Interactivity" en staat standaard op meer dan 10 miljoen verkochte slimme tv's ingeschakeld.
Klanten die niet willen worden gevolgd moeten dit via een opt-out kenbaar maken, zo meldt ProPublica. De technologie van Vizio analyseert delen van de uitzendingen die worden gekeken, of dit nu via traditionele televisie is of streamingdiensten zoals Netflix. Vizio bepaalt de datum, tijd, kanaal en programma's, alsmede of die live of opgenomen worden bekeken. Het kijkpatroon wordt vervolgens aan het IP-adres gekoppeld.
Onlangs heeft Vizio het privacybeleid aangepast waarin nu staat dat het gegevens over het kijkgedrag met andere bedrijven deelt. In een verklaring tegenover ProPublica laat het bedrijf weten dat het niet-persoonlijke informatie met geselecteerde partners kan delen. Partners die het kijkgedrag met andere informatie over het betreffende IP-adres kunnen combineren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.