image

Slimme televisies Vizio delen kijkgedrag met adverteerders

dinsdag 10 november 2015, 18:00 door Redactie, 14 reacties

Slimme televisies van het merk Vizio delen het kijkgedrag van kijkers met adverteerders, die kijkers vervolgens op hun smartphone en andere apparaten benaderen. Het volgen gebeurt via een feature genaamd "Smart Interactivity" en staat standaard op meer dan 10 miljoen verkochte slimme tv's ingeschakeld.

Klanten die niet willen worden gevolgd moeten dit via een opt-out kenbaar maken, zo meldt ProPublica. De technologie van Vizio analyseert delen van de uitzendingen die worden gekeken, of dit nu via traditionele televisie is of streamingdiensten zoals Netflix. Vizio bepaalt de datum, tijd, kanaal en programma's, alsmede of die live of opgenomen worden bekeken. Het kijkpatroon wordt vervolgens aan het IP-adres gekoppeld.

Onlangs heeft Vizio het privacybeleid aangepast waarin nu staat dat het gegevens over het kijkgedrag met andere bedrijven deelt. In een verklaring tegenover ProPublica laat het bedrijf weten dat het niet-persoonlijke informatie met geselecteerde partners kan delen. Partners die het kijkgedrag met andere informatie over het betreffende IP-adres kunnen combineren.

Reacties (14)
10-11-2015, 20:40 door Anoniem
Voor mij dus niet zo'n slimme TV.

En als ik geen gewone TV kan kopen, dan maar een slimme zonder internet aansluiting. Ik heb gelukkig 'gewoon' kabel, maar geen internet via kabel. Zal ik dus ook lekker apart houden.

Ze worden wel steed schofteriger met hun privacy inbreuken. Gewoon even het pricacybeleid veranderen, klaar is Vizio. Als je zo'n TV koopt weet je natuurlijk nergens van, maar aanzetten betekent accoord gaan met (nog te bedenken of te wijzigen) voorwaarden.

Big Brother is allang niets meer.
10-11-2015, 22:41 door Anoniem
Mag dat wel? Je kunt toch niet zomaar naderhand effe de verkoopvoorwaarden veranderen nadat het product al is aangeschaft? Mooie boel zou dat worden..
11-11-2015, 08:19 door Anoniem
Door Anoniem: Voor mij dus niet zo'n slimme TV.

En als ik geen gewone TV kan kopen, dan maar een slimme zonder internet aansluiting. Ik heb gelukkig 'gewoon' kabel, maar geen internet via kabel. Zal ik dus ook lekker apart houden.

Ze worden wel steed schofteriger met hun privacy inbreuken. Gewoon even het pricacybeleid veranderen, klaar is Vizio. Als je zo'n TV koopt weet je natuurlijk nergens van, maar aanzetten betekent accoord gaan met (nog te bedenken of te wijzigen) voorwaarden.

Big Brother is allang niets meer.

Als je kabel hebt zonder internettoegang betekent dat nog niet dat de tv niet via het internet kan communiceren. Veel smart TV's met bijvoorbeeld een CI+ module hebben een eigen internetmodem en dat werkt gewoon over de kabel. Ook in de settopboxen van Ziggo zit een kabel/ip modem. De kabel is een generiek distributie systeem: Alles komt bij iedereen binnen. De randapparatuur bepaald doorgang en toegang.
11-11-2015, 08:33 door karma4
De kabel is ook digitaal het analoge open signaal is verlaten. Via een speciaal slim modem hang je bij hun aan de verbinding. En jij gelooft dat dat slimme aansluitpunt niet in staat jouw te volgen? Of je het bij 1 gecombineerde provider afneemt of niet maakt ook niet uit. Zie het artikel. Je enigste optie om je zelf onzichtbaar te maken is het "hutje op de hei" aanpak. Echt alles wegdoen inclusief Alu folie.

Je zou enkel nog aan digitenne en dab voor tv radio kunnen denken die werken op de zelfde radiosignaal frequenties als vroeger. De modulatie is anders.
11-11-2015, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem: Mag dat wel? Je kunt toch niet zomaar naderhand effe de verkoopvoorwaarden veranderen nadat het product al is aangeschaft? Mooie boel zou dat worden..

De verkoopvoorwaarden niet (de koop is immers al gedaan), maar de gebruiksvoorwaarden wel (het staat jou vrij de TV na wijziging van de voorwaarden niet meer te gebruiken) (-;
11-11-2015, 10:12 door Anoniem
Of plaats een schotel op je dak, dan krijg je ook de Engelse en Duitse zenders binnen voor een fris (anders gekleurd) geluid. Of de Amerikaanse, Russische, Arabische etc. Voor als je de Nederlandse propagandakleur zat bent.
11-11-2015, 10:23 door Anoniem
Dit is gewoon diefstal van het eigendom van hun klanten!
Hier zie je dus ook dat het achteraf wijzigen van de gebruiksvoorwaarden gewoon onwettig moet zijn. Betaal je veel € voor een tv. Verandert de fabrikant het een paar maanden later in een spyware apparaat.....
11-11-2015, 12:46 door Anoniem
Ik kijk nauwelijks televisie, vanwege de stormvloed aan reclame. Vandaar dus...
11-11-2015, 12:57 door Reinder
Slimme televisies van het merk Vizio delen het kijkgedrag van kijkers met adverteerders, die kijkers vervolgens op hun smartphone en andere apparaten benaderen.

Hoe weet die TV, of die adverteerders, mijn smartphone en andere apparaten te vinden? Ik zal dan toch lijkt me een of andere aan die TV gekoppelde app moeten installeren neem ik aan, waarom zou iemand dat doen?
11-11-2015, 13:40 door Anoniem
Door Reinder:
Slimme televisies van het merk Vizio delen het kijkgedrag van kijkers met adverteerders, die kijkers vervolgens op hun smartphone en andere apparaten benaderen.

Hoe weet die TV, of die adverteerders, mijn smartphone en andere apparaten te vinden? Ik zal dan toch lijkt me een of andere aan die TV gekoppelde app moeten installeren neem ik aan, waarom zou iemand dat doen?

Heel vaak hebben die Tv's ook Wifi en Bluetooth aan board. Ze sniffen met groot gemak je mac adressen op. Ook erg handig voor de politie en consorten. Je hebt echt een hoop aluhoedjes nodig om je verstoppen tegenwoordig. :)
11-11-2015, 13:57 door Anoniem
sniffer plaatsen tussen je tv en modum, kijken welke pakketen/poorten/gegevens er verstuurd worden en of deze te blokkeren zijn via een zelf geplaatste firewall een optie? :D je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil!
11-11-2015, 13:59 door Anoniem
VIESio
11-11-2015, 15:47 door ph-cofi
De Philips TV bij ons uit 2012 bleek ook al ongevraagd pakketten naar http://xml.opera.com te sturen. Dus: TV zonder netwerkaansluiting noch kabelaansluiting. TV via CanalDigitaal met zelf gekochte satellietontvanger (die van CanalDigitaal mag in de doos blijven). OpenPLi erop, netwerk erin voor de streaming en monitoren wat de ontvanger ongevraagd naar buiten brengt... niets. Anti triple-play, verdeel en heers.
11-11-2015, 17:58 door Anoniem
Klanten die niet willen worden gevolgd moeten dit via een opt-out kenbaar maken.

Waarom moeten wij aangeven dat we niet gevolgd willen worden.
Zij moeten maar vragen als je gevolgd wil worden.

En als ik een apparaat of een gebruikerslicentie heb gekocht, en zij gaan dan de gebruikers voorwaarden veranderen,
en ik het hier niet mee eens ben, moeten ze mijn geld maar terug geven.
Kunnen zij hun spullen terug krijgen, er zijn nog genoeg andere leveranciers.

Mensen begrijpen niet hoe belangrijk privacy is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.