Bijna 2 miljoen Nederlanders hebben hun Berichtenbox geactiveerd, zodat ze digitale berichten van de overheid kunnen ontvangen. Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren.
Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Sinds de start van de campagne rond het verdwijnen van de blauwe envelop is het aantal mensen dat hun account op MijnOverheid heeft geactiveerd vertienvoudigd. Gemiddeld worden per dag 12.000 accounts geactiveerd, waardoor bijna 2 miljoen mensen nu hun berichten van de overheid digitaal in de Berichtenbox ontvangen.
De afgelopen weken heeft de Belastingdienst over het verdwijnen van de blauwe envelop veel vragen ontvangen van bezorgde ouderen of van mensen met oudere familieleden of kennissen. Daar is nog geen reactie op gekomen, maar die zullen volgens de Rijksoverheid wel komen. Tevens is er een speciaal telefoonnummer voor vragen over het digitale berichtenverkeer opgezet. Om ervoor te zorgen dat de invoering van het digitale berichtenverkeer goed verloopt, heeft de Belastingdienst Universiteit Twente gevraagd om onafhankelijk en deskundig te monitoren.
Hoewel iedereen volgens de Rijksoverheid zijn of haar Berichtenbox moet activeren, gebeurt het afscheid van de blauwe envelop geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking Toeslagen in november en december 2015. De berichtenstromen rondom de aangiftecampagne in 2016 worden nog op papier en digitaal verstuurd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.