image

Bijna 2 miljoen Nederlanders activeren Berichtenbox

dinsdag 10 november 2015, 16:56 door Redactie, 13 reacties

Bijna 2 miljoen Nederlanders hebben hun Berichtenbox geactiveerd, zodat ze digitale berichten van de overheid kunnen ontvangen. Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren.

Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Sinds de start van de campagne rond het verdwijnen van de blauwe envelop is het aantal mensen dat hun account op MijnOverheid heeft geactiveerd vertienvoudigd. Gemiddeld worden per dag 12.000 accounts geactiveerd, waardoor bijna 2 miljoen mensen nu hun berichten van de overheid digitaal in de Berichtenbox ontvangen.

Ouderen

De afgelopen weken heeft de Belastingdienst over het verdwijnen van de blauwe envelop veel vragen ontvangen van bezorgde ouderen of van mensen met oudere familieleden of kennissen. Daar is nog geen reactie op gekomen, maar die zullen volgens de Rijksoverheid wel komen. Tevens is er een speciaal telefoonnummer voor vragen over het digitale berichtenverkeer opgezet. Om ervoor te zorgen dat de invoering van het digitale berichtenverkeer goed verloopt, heeft de Belastingdienst Universiteit Twente gevraagd om onafhankelijk en deskundig te monitoren.

Hoewel iedereen volgens de Rijksoverheid zijn of haar Berichtenbox moet activeren, gebeurt het afscheid van de blauwe envelop geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking Toeslagen in november en december 2015. De berichtenstromen rondom de aangiftecampagne in 2016 worden nog op papier en digitaal verstuurd.

Reacties (13)
10-11-2015, 16:58 door Anoniem
Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren.

Volgens de voorwaarden van de berichtenbox kunnen accounts worden afgesloten indien mensen misbruik maken van de dienst. Hoe incasseert men bijvoorbeeld belasting, bij mensen die de overheid, door een zelf ingestelde blokkade, niet meer kan benaderen bij een volledige digitalisering ??
10-11-2015, 17:05 door Anoniem
Hoewel iedereen volgens de Rijksoverheid zijn of haar Berichtenbox moet activeren, gebeurt het afscheid van de blauwe envelop geleidelijk

@Arnoud Engelfriet

Is activatie van de berichtenbox, het verplicht akkoord gaan met de bijbehorende voorwaarden en daarmee ook het hebben van digid werkelijk vanaf heden wettelijk verplicht?
10-11-2015, 18:03 door Anoniem
De enige oplossing voor mensen die dit niet willen, is het niet activeren van hun Digid, waardoor ook de belastingdienst geen berichtenbox kan aanmaken.
Een tweede optie is het opheffen van het Digid , Artikel 3 Gebruik DigiD; 8. De gebruiker kan de Minister verzoeken om zijn DigiD te laten blokkeren of op te heffen.
Nergens in de regelgeving of wetgeving betreffende DIGID zie ik iets over de consequenties daarvan.
10-11-2015, 18:31 door Anoniem
Tja, bij het activeren zal je vast voorwaarden moeten accepteren.

Als je het niet eens bent met die voorwaarden of de verantwoording betreft digitaal misbruik niet op volledig op je wil nemen, en de belastingdienst stuurt je een beschikking, dan hoef je deze dus ook niet te betalen.

Als de belastingdienst mij digitaal post wil aanleveren, dan moeten ze me die maar gewoon ondertekend mailen. En niet via een of ander mislukt pruts project met een portal waar ook anderen op kunnen inloggen indien ze b.v. je credentials stelen en eventueel 2 factor authenticatie sms'jes van je geïnfecteerde smartphone downloaden.

Je wordt dus gewoon gedwongen excessief risico te lopen en gedwongen om voor de gevolgen op te draaien.

Eigenlijk hetzelfde als een zebrapad op een snelweg aanleggen als je ook een voetgangerstunnel kan maken.

Trouwens, bij normale post is het toch ook niet normaal dat je de afzender gaat vertellen waar jij hem op welk moment aan het lezen bent en of je hem uberhaupt wel gelezen hebt...
10-11-2015, 19:33 door Anoniem
Op het forum plaatste ik afgelopen zondag een bericht, maar dat bericht past beter bij dit artikel dus vandaar dat ik hem hier nog een keer plaats:

Door Anoniem: Voor verschillende instanties (DUO, studielink, toeslagen) maak ik gebruik van DigiD. Nu gaat, zoals iedereen inmiddels wel weet of in ieder geval iets over heeft vernomen, gebruik maken van een digitale 'brievenbus'. Heb ik door gebruik te maken van DigiD voor de door mij eerder genoemde instanties gelijk een berichtenbox voor MijnOverheid of dien ik deze nog aan te maken? Ik hoop het laatste, want ik zit hier eerlijk gezegd (nog) niet op te springen. Dit heeft te maken dat ik (nog) geen vertrouwen heb in de digitale kennis van de overheid.
10-11-2015, 21:10 door dilbert55
Nou ik vind het wel erg handig, je krijgt een heel goed overzicht over heel veel zaken zoals pensioen, donorregistratie, die je daar ook kunt aanpassen, heel veel zaken zijn nu bijeen gebracht, prima opzet!
10-11-2015, 22:56 door Anoniem
Tja. De belastingdienst wilde in 2013 al de VAR voor ondernemers opdoeken.. zoals het er nu uit ziet halen ze 2016 ook niet. Daarom ben ik ook niet verbaasd dat ze niet eens gedacht hebben over hoe ouderen dit moeten doen. Gelukkig heb ik nog nooit een digid hoeven aan te maken. Zowiezo zouden ze voor mij elke keer een nieuw wachtwoord moeten aanmaken omdat je simpelweg wachtwoorden die je 1 keer per jaar gebruikt gewoon vergeet. Zeker als je er goed over moet nadenken met tig characters.
10-11-2015, 23:47 door Anoniem
Door dilbert55: Nou ik vind het wel erg handig, je krijgt een heel goed overzicht over heel veel zaken zoals pensioen, donorregistratie, die je daar ook kunt aanpassen, heel veel zaken zijn nu bijeen gebracht, prima opzet!
'Veilig' wordt hier inderdaad opgeofferd aan 'handig'.
11-11-2015, 08:17 door Anoniem
Bij de FAQ voor particulieren ontbreekt de vraag wat mensen zonder internetaansluiting of ouderen en anderen die er niet goed mee overweg kunnen moeten. Het is niet alleen overduidelijk een veel gestelde vraag (en dat is toch echt wat FAQ betekent), het was volkomen voorspelbaar dat deze vraag veel gesteld zou worden.

Ook dit laat duidelijk zien dat ze domweg niet aan ouderen hebben gedacht, niet aan mensen die geen internet hebben en vermoedelijk aan meer groepen niet:
Niet iedereen ontvangt zijn post digitaal

Ondanks dat we steeds meer berichten digitaal gaan versturen, geldt voor sommige groepen een uitzondering. De volgende mensen ontvangen hun post nog via de postbode:

• kinderen jonger dan 14 jaar
• nabestaanden die belastingzaken moeten regelen voor een overledene
• mensen die in het buitenland wonen
• personen die onder bewind, mentorschap of curatele zijn gesteld
• mensen voor wie een curator is aangesteld omdat zij failliet zijn verklaard
• personen voor wie een bewindvoerder is aangesteld, omdat zij in een schuldsaneringstraject zitten
• leden van diplomatieke vertegenwoordigingen met bepaalde fiscale privileges
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/praktische_informatie/belastingdienst_en_de_berichtenbox/

Dit is onbegrijpelijk. Dit is de overheid, die is verplicht zijn diensten voor iedereen toegankelijk te maken omdat iedereen verplicht is die diensten te gebruiken. Zo simpel is het, hoe kan daar geen rekening mee gehouden zijn? Twee speculaties:
• We hebben een kabinet dat superslagvaardig en -pragmatisch probeert te zijn en daarbij blind is voor het gegeven dat zaken goed regelen nou eenmaal tijd kost, en dat dat ook niet lijkt te leren.
• Vanuit dezelfde mentaliteit die maakt dat in het bedrijfsleven steeds meer met werknemers wordt omgegaan alsof ze geïnstantieerde functiebeschrijvingen zijn gaat de overheid met burgers om als instanties van juridische categorieën. Iemand die in de categorie "niets bijzonders mee aan de hand, kan voor zichzelf zorgen" valt wordt ook verondersteld nergens moeite mee te hebben, of dat nou waar is of niet. Het model trekt harde grenzen en houdt er geen rekening mee dat het in werkelijkheid om gradaties gaat.
11-11-2015, 09:23 door Anoniem
Bijna 2 miljoen nederlanders 'activeren' berichtenbox (wss gebaseerd op aantal gebruikers dat uberhaupt heeft ingelogd)... maar hoeveel gebruikers kúnnen de berichtenbox weigeren en bij de ouderwetse vertrouwde post blijven zolang dit niet op een 2015-waardige manier uitgewerkt wordt in plaats van een collectie spamboxen op allerlij tussensites te verzamelen?
11-11-2015, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem: De enige oplossing voor mensen die dit niet willen, is het niet activeren van hun Digid, waardoor ook de belastingdienst geen berichtenbox kan aanmaken.
Een tweede optie is het opheffen van het Digid , Artikel 3 Gebruik DigiD; 8. De gebruiker kan de Minister verzoeken om zijn DigiD te laten blokkeren of op te heffen.
Nergens in de regelgeving of wetgeving betreffende DIGID zie ik iets over de consequenties daarvan.

Ik moet mijzelf corrigeren, sinds 1 November 2015 is het niet meer mogelijk om je DigiD account bij MijnOverheid op te zeggen.
11-11-2015, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Is activatie van de berichtenbox, het verplicht akkoord gaan met de bijbehorende voorwaarden en daarmee ook het hebben van digid werkelijk vanaf heden wettelijk verplicht?

Niet vanaf heden, nee. Wellicht komt dat nog maar dat is alleen in de toekomst.

Door Anoniem:
Volgens de voorwaarden van de berichtenbox kunnen accounts worden afgesloten indien mensen misbruik maken van de dienst. Hoe incasseert men bijvoorbeeld belasting, bij mensen die de overheid, door een zelf ingestelde blokkade, niet meer kan benaderen bij een volledige digitalisering ??

Niet bereikbaar zijn ontslaat je niet van je plicht om aangifte te doen of belasting te betalen.
Er zal na in gebreke blijven ongetwijfeld een fase komen waarin men alsnog brieven gaat sturen of een deurwaarder langs
gaat sturen, maar het kan zijn dat er dan inmiddels al een boete of andere kosten bovenop gekomen zijn.
11-11-2015, 14:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit is onbegrijpelijk. Dit is de overheid, die is verplicht zijn diensten voor iedereen toegankelijk te maken omdat iedereen verplicht is die diensten te gebruiken. Zo simpel is het, hoe kan daar geen rekening mee gehouden zijn? Twee speculaties:
• We hebben een kabinet dat superslagvaardig en -pragmatisch probeert te zijn en daarbij blind is voor het gegeven dat zaken goed regelen nou eenmaal tijd kost, en dat dat ook niet lijkt te leren.
• Vanuit dezelfde mentaliteit die maakt dat in het bedrijfsleven steeds meer met werknemers wordt omgegaan alsof ze geïnstantieerde functiebeschrijvingen zijn gaat de overheid met burgers om als instanties van juridische categorieën. Iemand die in de categorie "niets bijzonders mee aan de hand, kan voor zichzelf zorgen" valt wordt ook verondersteld nergens moeite mee te hebben, of dat nou waar is of niet. Het model trekt harde grenzen en houdt er geen rekening mee dat het in werkelijkheid om gradaties gaat.

Wiebes geeft daar zelf antwoord op: superpragmatisch met een bezuinigingstaakstelling (60mln voor de Belastingdienst) en een gesimplificeerde kijk op de burger, die vanwege het gedwongen karakter van de berichteninbox een deel van zijn vrijheid inlevert voor nog niet bewezen gemak van de VVD-kijk op de overheid.
Op termijn komt volgens Wiebes alle correspondentie in één app te staan. Dit is echter niet voor alle burgers een haalbare kaart. Zij kunnen hun aangifte laten invullen door iemand anders, via een machtiging. Ook is er ondersteuning in de vorm van helpdesks met zowel een chatfunctie als een fysieke balie. Voor laaggeletterden en blinden is er op de website van de Belastingdienst een voorleesfunctie ingebouwd. Voor kwetsbare groepen in het algemeen is volgens de staatssecretaris een enorme infrastructuur van hulp ingericht. Zij laten zich al helpen bij papieren post en zullen dat in toenemende mate doen bij elektronische post.

De vooraf ingevulde belastingaangiftes werden door de staatssecretaris betiteld als "het meest succesvolle ICT-project van het Rijk." Binnenkort hoeft 85 procent van de aangiftes niet meer zelf ingevuld te worden. De Belastingdienst doet er volgens de staatssecretaris alles aan om het burgers zo makkelijk mogelijk te maken. Toch hebben burgers volgens Wiebes soms "een extra zetje nodig" om te digitaliseren, omdat zij eruit zichzelf niet toe overgaan. Hij haalde hiertoe een Deens experiment aan, dat aantoont dat mensen die het makkelijk kunnen er niet toe komen als zij niet op een gegeven moment ergens toe verplicht worden.
Bron: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20151007/debat_wet_elektronisch
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.