Voor mensen zonder computer moet er een alternatief komen als er straks steeds meer contact met de overheid digitaal verloopt, zo wil het CDA. CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg heeft daarvoor gepleit bij het debat over de begroting van Binnenlandse Zaken. De regering streeft ernaar dat bedrijven en burgers in hun contacten met de overheid uiterlijk in 2017 alles digitaal kunnen regelen.
Volgens het CDA dreigt een grote groep mensen hierbij tussen wal en schip te vallen. "Een aanzienlijke groep burgers ervaart blijvend problemen met digitale diensten van de overheid, bijvoorbeeld omdat ze geen computer hebben, of nooit geleerd hebben om hier mee om te gaan. Deze groep dreigt van overheidsinformatie te worden uitgesloten", aldus Van Toorenburg. Het Kamerlid stelt dat de overheid in contacten met burgers en bedrijven het uitgangspunt 'digitaal waar het kan, persoonlijk als het moet', moet toepassen.
Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar.
De berichtenstromen rondom de aangifte in 2016 gaan komend jaar nog op papier en digitaal. De digitale post wordt verstuurd naar de persoonlijke Berichtenbox op MijnOverheid. Via MijnOverheid kunnen burgers post van de overheid ontvangen, kijken welke gegevens de overheid over hen heeft vastgelegd en lopende zaken bekijken. Inloggen op MijnOverheid gebeurt via DigiD. Om mensen hierop voor te bereiden is er een campagne gestart. Inmiddels hebben bijna 2 miljoen mensen hun Berichtenbox geactiveerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.