De Nationale ombudsman gaat een onderzoek starten naar het verdwijnen van de blauwe envelop van de Belastingdienst en de verplichting om berichten van de Belastingdienst alleen nog digitaal te ontvangen. De zogeheten blauwe envelop wordt stapsgewijs vervangen door digitaal verkeer.
Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. Burgers zullen straks via de Berichtenbox van hun MijnOverheid-account berichten van de Belastingdienst ontvangen.
Sinds half november hebben 475 verontruste burgers bij ombudsman Reinier van Zutphen over de komende veranderingen aangeklopt. Hij stelde begin november staatssecretaris Wiebes vragen over de gevolgen van de verplichte elektronische berichtenverkeer voor burgers die niet digitaal vaardig zijn. Het aanblijvend hoge aantal signalen geeft Van Zutphen nu aanleiding om een onderzoek te starten. De centrale vraag is in hoeverre de Belastingdienst heeft voldaan aan wat mensen redelijkerwijs mogen verwachten van de Belastingdienst bij het invoeren van verplicht elektronisch berichtenverkeer.
Ook zal de ombudsman kijken in hoeverre in de praktijk een uitzondering mogelijk is voor mensen die hier moeite mee hebben. Ook zal de informatievoorziening over de veranderingen, maar ook naar de manier waarop de Belastingdienst mensen helpt die dit als een obstakel ervaren worden bekeken. Van Zutphen verwacht zijn onderzoek in het voorjaar van 2016 af te ronden. Om mensen op de verandering voor te bereiden is de overheid een speciale campagne gestart. Zo wordt er nu een commercial uitgezonden die mensen erop wijst hoe ze hun MijnOverheid-account met Berichtenbox moeten activeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.