image

Ombudsman onderzoekt verdwijnen blauwe envelop

woensdag 25 november 2015, 12:17 door Redactie, 10 reacties

De Nationale ombudsman gaat een onderzoek starten naar het verdwijnen van de blauwe envelop van de Belastingdienst en de verplichting om berichten van de Belastingdienst alleen nog digitaal te ontvangen. De zogeheten blauwe envelop wordt stapsgewijs vervangen door digitaal verkeer.

Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. Burgers zullen straks via de Berichtenbox van hun MijnOverheid-account berichten van de Belastingdienst ontvangen.

Verontruste burgers

Sinds half november hebben 475 verontruste burgers bij ombudsman Reinier van Zutphen over de komende veranderingen aangeklopt. Hij stelde begin november staatssecretaris Wiebes vragen over de gevolgen van de verplichte elektronische berichtenverkeer voor burgers die niet digitaal vaardig zijn. Het aanblijvend hoge aantal signalen geeft Van Zutphen nu aanleiding om een onderzoek te starten. De centrale vraag is in hoeverre de Belastingdienst heeft voldaan aan wat mensen redelijkerwijs mogen verwachten van de Belastingdienst bij het invoeren van verplicht elektronisch berichtenverkeer.

Ook zal de ombudsman kijken in hoeverre in de praktijk een uitzondering mogelijk is voor mensen die hier moeite mee hebben. Ook zal de informatievoorziening over de veranderingen, maar ook naar de manier waarop de Belastingdienst mensen helpt die dit als een obstakel ervaren worden bekeken. Van Zutphen verwacht zijn onderzoek in het voorjaar van 2016 af te ronden. Om mensen op de verandering voor te bereiden is de overheid een speciale campagne gestart. Zo wordt er nu een commercial uitgezonden die mensen erop wijst hoe ze hun MijnOverheid-account met Berichtenbox moeten activeren.

Reacties (10)
25-11-2015, 13:06 door Anoniem
Ik kreeg vorige week ook zo'n brief binnen. Ik heb de brief enkele keren opnieuw gelezen, maar ik zie geen mogelijkheid om er aan te ontkomen. Je moet het gewoon activeren. Er wordt niet geïnformeerd (en ik heb ook geen idee) OF je nog de mogelijkheid hebt om post op papier te ontvangen, of wat je moet doen als je geen internetabbonement hebt (ja, die mensen bestaan gewoon).

Trieste zaak.
25-11-2015, 13:39 door Anoniem
Veel belangrijker: hoe ga ik voorkomen dat de informatie die op de site staat niet later wordt gewijzigd.

Moet ik dan een PDF downloaden en die zelf bewaren of zo ?

Hoe gaan we zeker weten dat de PDF die ik heb ook die is die de belastingdienst heeft gemaakt, etc., etc., etc.
25-11-2015, 15:16 door Anoniem
Deze regering luistert niet maar drukt door.
De ombudsman is virtuele troost voor de beeldvorming van het zogenaamde luisteren naar de burger.

Nederlander bezorgd over misbruik van DigiD

maandag 9 december 2013
https://www.security.nl/posting/372080#posting372152

Hebben we keus als was voorgesteld door de ombudsman?
Nee!
Men maakt digitale communicatie verplicht.
25-11-2015, 15:40 door Anoniem
Goh dit zal me vader leuk vinden. Die man heeft al heel z'n leven geen internet of computer. Dus wat moet hij nu dan? Een internetabonnement nemen zodat hij in contact kan blijven met de overheid?!?! Volgens mij, als ze dit willen doorvoeren, zal de overheid dan toch echt internet voor iedereen toegankelijk moeten maken c.q. een gratis internetaansluiting in elke woning... Of zie ik dat nou verkeerd? Kan de Belastingdienst dit wel rechtmatig doorvoeren?!?
25-11-2015, 16:02 door Anoniem
Is er niet ergens vast gelegd dat de belastingdienst de belastingplichtige actief dient te benaderen? Het hele postvak idee is een passieve benadermethode van de belastingdienst. Ik kan als belastingplichtige niet weten wanneer er wel of niet iets nieuws in de box staat. Tenzij ze mij daarvoor actief benaderen... en dan kan je net zo goed de box overslaan...

Ik zou het zelfs raar vinden indien de belastingdienst niet de plicht heeft je actief te benaderen, anders kunnen ze ook geen boetes opleggen als je niet betaald. Wat je niet ontvangen hebt, of geen poging toe gedaan is bij jou af te leveren kan niet als ontvangen beschouwd worden. En het Postvak is immer niet je bezit of een officieel wettelijk communicatiemiddel zoals fysieke post of tegenwoordig e-mail.
25-11-2015, 18:42 door Anoniem
//Zo wordt er nu een commercial uitgezonden die mensen erop wijst hoe ze hun MijnOverheid-account met Berichtenbox moeten activeren//

Dan zit je er ook meteen aan vast. Zolang je dat niet doet heb je een goed argument dat ze je maar een brief hadden moeten sturen.

Tot het ECHT verplicht wordt ... maar als maar genoeg mensen dat ding niet activeren kon dat wel eens lastig worden.
26-11-2015, 07:01 door Anoniem
Dus mijn vader van 84 moet een computer gaan kopen om met de belastingdienst te gaan communiceren??
26-11-2015, 09:06 door Anoniem
De overheid is wettelijk verplicht om een "papieren kanaal" aan burgers aan te bieden en die wetgeving is nog lang niet aangepast. Het is gewoon een actie om mensen zoveel mogelijk digitaal te krijgen, omdat ze de besparingen die dat oplevert de komende jaren al lang in hun begroting hebben verwerkt.

Dus als iedereen aangeeft dat ze hun communicatie met de Belastingdienst persé op papier en digitaal wil, dan zijn ze wettelijk verplicht om dat te doen. Ze zullen het waarschijnlijk erg moeilijk maken om die optie op hun website te vinden.
26-11-2015, 09:12 door Anoniem
Ik denk dat we er uiteindelijk aan zullen moeten geloven, maar dat het nu nog te vroeg is om het te verplichten. Ik stel me zo voor dat na de uitvinding en opkomst van de telefoon er net zo'n reactie is geweest van mensen die zeiden "En ze sluiten het lokale kantoor en nu moet ik opeens bellen met zo'n gek nieuw apparaat. Die heb ik helemaal niet! Het is een schande!"
En tegenwoordig kijkt niemand er meer van op als je een bedrijf of instelling vrijwel onmogelijk fysiek kan bereiken en van je wordt verwacht dat je belt als 'laagste' vorm van communicatie (onder recentere dingen als e-mail of live klantenservice chat).
Neemt niet weg dat het aantal nederlanders dat a) geen computer +internetverbinding heeft of b) hier niet goed genoeg mee kan omgaan, op dit moment te groot is om dit af te dwingen. Geef het nog een jaartje of 20.
26-11-2015, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem: Is er niet ergens vast gelegd dat de belastingdienst de belastingplichtige actief dient te benaderen?

Nee. Je bent ZELF verplicht om aangifte te doen als je financiele situatie daar aanleiding toe geeft of als de belastingdienst
je daarom verzoekt. Maar als ze je niet verzoeken dan ontslaat je dat niet van je verplichting om aangifte te doen.
Dat is altijd al zo geweest, daar verandert dus niks aan door een berichtenbox.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.