Door Anoniem: Het achterliggende probleem hieraan is, dat de eigenaar de kaart niet zelf kan uitlezen. Hiervoor moet hij naar een oplaadstation bij winkels, of naar het treinstation.
Het achterliggende probleem is dat dit een prepay systeem is. Waarom moet je in hemelsnaam vooraf betalen ? Doe die onzinnige OV kaart weg, en laat mensen weer gewoon met cash en/of bankpas betalen. Probleem is dan meteen verholpen. Waarom moeten we met zijn alleen miljoenen en miljoenen in ''reissaldo'' storten, richting NS ?
Jij komt echt nooit buiten, en roept wat vanachter je beeldscherm ?
Ga eens een tijdje met de trein of bus (bij voorkeur spits), en denk na over hoe je logistiek wilt doen van al die uitstappers die dan nog moeten betalen met cash of kaart.
Er zijn best andere opties denkbaar, maar een absolute eis voor een beetje efficient vervoer is dat de transactie tijd bij instappen/uitstappen minimaal is.
Geemmer met portemonnees en wisselgeld wil je op dat punt absoluut vermijden.
De incidentele tourist met cash is nog net te overzien, maar de 99% stroom reizigers moet je zo snel mogelijk in en uitladen.
Als je kiest voor een model waarbij de reiziger zelf per rit betaald , en je wilt zwartrijden beperken zal een 'na afloop' betaal systeem een vorm van sluis/hek moeten hebben om het onbetaald weglopen niet te makkelijk te maken.
Dat is op veel plaatsen (mn bus) niet zo makkelijk .
Dus kom je al snel uit op een prepaid token versie, in de een of andere variant. (kaartje, strippenkaart , of ov-chip).
Maar nee, dan zijn reizigers niet te traceren, dus is het niet aan de orde voor de Roverheid...
M.i. is traceerbaarheid slechts een bijwerking .
De keus is eerder een gevolg van van het feit dat men het OV "commercieel" wilde laten werken, en (van daaruit) dat de reiziger zelf betaald evenredig aan het afgelegde traject.
Een keus waarbij het OV 'gratis' is (staatsdienst, betaald uit belasting) wordt nog steeds door "de reiziger" betaald.
automobilisten moeten dat model zien als betalen voor het wegblijven van andere mensen op de snelweg.
En een tussenvorm waarbij een staatsbedrijf alle soorten van ritten tegen een eenheidsprijs (of een hooguit een paar grote zones in steden) doet geeft ook heel meer vrijheid bij het inrichten van het betaalsysteem, omdat je met een simpel token toekunt.
(staatsbedrijf omdat het kaartje an sich niet dekkend zal zijn ).
Het is de keuze voor het 'exact per rit, per persoon' betalen die vrijwel alle bijwerkingen van het ovchip systeem vastlegt.
De diverse 'concurrende' vervoerders helpen ook niet, omdat die in het ontwerp dus allemaal gestuurd hebben op traceerbaarheid om te voorkomen dat ze reizigers vervoeren zonder hun deel van het geld te krijgen.
Bij de strippenkaart werd de pot met opbrengst statistisch verdeeld op grond van steekproeven hoeveel de diverse reizigerskilometers door de diverse vervoerders gemaakt worden. Allemaal dachten ze dat de concurrent er beter vanaf kwam dan zij en stuurden de ovchip naar die enorme traceerdatabase .
De "klant" voor ovchip/translink waren de vervoerders, NIET de reizigers. Als je dat in het oog houdt, snap je waarom die keuzes zo gemaakt zijn.
En de politiek wilde vooral buiten de 'zelfstandige commerciele' ov bedrijven blijven.
Tja, indien dat de enige motivatie was, dan zouden ze alleen betalingen met bankpas kunnen accepteren. Evenmin anoniem, maar dan kan men niet (ten onrechte) vooraf geld incasseren middels dit prepay systeem. Wat dat betreft gaat het niet alleen om je reisbewegingen.
Ik denk dat supermarkten dromen van het prepay systeem dat men in het OV hanteert ;)
Ga nou eens naar buiten, naar de supermarkt en kijk naar de transactie tijd per persoon bij een pinterminal. ga dan in de spits op een station staan, kijk naar het leeglopen van een lange dubbeldekker en roep nog eens je idee .
(je hebt trouwens meteen de prijs-aangepast aan de rit aspect opgegeven bij het na afloop betalen met bankpas. Of wou je dat in Nederland echt aan de eerlijkheid overlaten ? )
(de ov chip is bedacht en ingevoerd ruim voordat de pinloze contactloze bankpas bestond ).