Mozilla gaat stoppen met het tonen van advertenties op de Tiles-pagina van Firefox, een feature die pas enkele maanden geleden voor het eerst in de browser werd doorgevoerd. Dat heeft de opensourceontwikkelaar via een blogposting deze week bekendgemaakt.
In eerste instantie wilde Mozilla op de Tiles-pagina advertenties in de vorm van "Suggested tiles" weergeven. Het ging om advertenties die op het surfgedrag van de gebruiker waren gebaseerd. Nog geen drie maanden na de introductie is besloten ermee te stoppen. Volgens Mozilla blijkt uit eigen onderzoek dat gebruikers relevante content willen die opwindend en uitdagend is. De browserontwikkelaar wil dat soort content aan Firefoxgebruikers gaan tonen.
"We hebben daarom besloten met het adverteren in Firefox via het Tiles-experiment te stoppen, om ons op 'content discovery' te kunnen focussen", zegt Mozilla's Darren Herman. Hij merkt op dat alle lopende afspraken met betrekking tot het tonen van de advertenties de komende maanden zullen worden afgerond. "Adverteren in Firefox had een mooie manier kunnen zijn om geld te verdienen, maar het was op dit moment niet de juiste manier voor ons omdat we ons willen richten op de kernervaring voor onze gebruikers", schrijft Herman.
Toch is het experiment niet voor niets geweest, gaat Herman verder. "We vinden dat het advertentie-ecosysteem beter moet en we vinden dat ons werk met dit advertentie-experiment heeft aangetoond dat het ook beter kan." Hij merkt daarbij op dat Mozilla naar manieren zal blijven zoeken die voor een betere balans in het advertentie-ecosysteem moeten zorgen, waarbij iedereen profiteert, alsmede producten te ontwikkelen die de privacy van gebruikers respecteren en transparantie, keuze en controle voorop stellen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.