Eind vorig jaar lanceerde Google een speciale tool om toolbars en adware bij Chrome-gebruikers te verwijderen, toch is nog zo'n 10% van de Chrome-gebruikers nog altijd de dupe van ongewenste software. Dat laat Google in een nieuw rapport weten.
Een jaar geleden begon Google een offensief tegen ongewenste software, zoals 'ad injectors'. Het gaat in dit geval om programma's die ongewenste aanpassingen binnen Chrome doorvoeren en advertenties laten zien. Voordat Google beleid tegen ongewenste software doorvoerde ging 40% van alle klachten van Chrome-gebruikers over dergelijke software. Dat is nu een jaar later naar 20% gedaald. Verder laat Google nu meer dan 5 miljoen waarschuwingen per dag via Safe Browsing zien die met ongewenste software hebben te maken.
Tevens zijn bij meer dan 14 miljoen gebruikers meer dan 190 misleidende Chrome-extensies verwijderd. Toch is er nog een lange weg te gaan, aldus de internetgigant. 20% van de klachten is nog steeds veel en naar schatting is 10% van de Chrome-gebruikers de dupe van ongewenste software. Ook gebruikers van andere browsers hebben waarschijnlijk met dergelijke problemen te maken, aldus Google. Daarom roept de internetgigant de software-industrie op om beleid tegen ongewenste software te handhaven, aangezien dit de ervaring van alle gebruikers ten goede zal komen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.