De twee grote affiliate netwerken Zanox en TradeTracker gaan voortaan controleren op spamberichten, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekendgemaakt. Affiliate netwerken (zoals Zanox en TradeTracker) beheren een netwerk waarin adverteerders en uitgevers elkaar vinden om commerciële berichten naar consumenten en bedrijven te sturen.
Adverteerders bieden in het netwerk promotiemateriaal aan. Uitgevers beschikken over adressenbestanden of websites en publiceren of verzenden de berichten. Zanox en TradeTracker hebben nu maatregelen genomen om spam te voorkomen. De netwerken eisen voortaan van adverteerders en uitgevers dat zij beschikken over specifieke toestemming van de consumenten die zij willen benaderen voor het toezenden van reclame e-mails en controleren ook daarop.
Indien er geen toestemming is gegeven mogen er geen mailings worden verstuurd via de platformen en kan dit uiteindelijk tot uitsluiting van het netwerk leiden. "Het is goed en belangrijk dat deze twee partijen hun verantwoordelijkheid nemen om spam te voorkomen. Wij verwachten dat meer netwerken hun voorbeeld zullen volgen", zegt Anita Vegter, bestuurslid bij de ACM.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.