Klanten van de Rabobank zijn het doelwit van malafide sms-berichten die pincode en pinpas proberen te ontfutselen, zo waarschuwt de bank vandaag. Volgens de sms-berichten is de huidige bankpas verlopen of wordt er een veiligere bankpas aangeboden waarmee contactloos kan worden betaald.
De link in het sms-bericht wijst naar een phishingsite, die om het rekeningnummer en pincode van de klant vraagt. Vervolgens laat de phishingsite weten dat de oude pas kan worden opgestuurd, zodat de nieuwe pas gratis is. Als de oude pas niet wordt ingeleverd zal er 18,99 euro van de rekening worden geboekt. De Rabobank adviseert klanten om niet op de link te klikken, geen gegevens op de phishingsite in te voeren en de bankpas niet op te sturen.
"Dit is een vorm van oplichting. De sms is niet afkomstig van de Rabobank, maar van criminelen. Zij kunnen met uw bankpas en pincode bij uw geld. Wij vragen u nooit om uw bankpas op te sturen of naar uw beveiligingscodes. Krijgt u van ons een nieuwe bankpas, knip uw oude pas dan in minimaal twee stukken. Zorg dat zowel de magneetstrip als de chip stuk is. U hoeft de oude pas nooit naar ons terug te sturen", aldus de waarschuwing. Onlangs waarschuwde de koepel van Belgische banken voor soortgelijke sms-berichten in België.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.