image

Rabobank-klanten doelwit malafide sms-berichten

woensdag 16 december 2015, 18:51 door Redactie, 13 reacties

Klanten van de Rabobank zijn het doelwit van malafide sms-berichten die pincode en pinpas proberen te ontfutselen, zo waarschuwt de bank vandaag. Volgens de sms-berichten is de huidige bankpas verlopen of wordt er een veiligere bankpas aangeboden waarmee contactloos kan worden betaald.

De link in het sms-bericht wijst naar een phishingsite, die om het rekeningnummer en pincode van de klant vraagt. Vervolgens laat de phishingsite weten dat de oude pas kan worden opgestuurd, zodat de nieuwe pas gratis is. Als de oude pas niet wordt ingeleverd zal er 18,99 euro van de rekening worden geboekt. De Rabobank adviseert klanten om niet op de link te klikken, geen gegevens op de phishingsite in te voeren en de bankpas niet op te sturen.

"Dit is een vorm van oplichting. De sms is niet afkomstig van de Rabobank, maar van criminelen. Zij kunnen met uw bankpas en pincode bij uw geld. Wij vragen u nooit om uw bankpas op te sturen of naar uw beveiligingscodes. Krijgt u van ons een nieuwe bankpas, knip uw oude pas dan in minimaal twee stukken. Zorg dat zowel de magneetstrip als de chip stuk is. U hoeft de oude pas nooit naar ons terug te sturen", aldus de waarschuwing. Onlangs waarschuwde de koepel van Belgische banken voor soortgelijke sms-berichten in België.

Reacties (13)
16-12-2015, 19:47 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 16-12-2015, 19:48
[Verwijderd]
16-12-2015, 23:42 door Anoniem
Beter maak je helemaal geen contact met een website van oplichters.
Misschien lijkt het alsof ze 'alleen' maar achter je pinpas uit zijn maar misschien besmetten ze ook nog even je browser, PC of mobiele telefoon bij een bezoek aan hun pagina.

Denk niet dat je slimmer bent dan hen door toch een leffie te pakken en naar hun site te gaan.
17-12-2015, 06:17 door Anoniem
Ik controleer altijd het certificaat op de uitgever, naam van de bank,stad, landsnaam en url.
Ik hoop dat ik hier van uit kan gaan dat het certificaat in orden is, maar om eerste keer een valse code in tegeven lijkt
me best slim.
17-12-2015, 06:19 door Anoniem
Vraagt nooit iemand zich eens af, hoe komen ze aan je mobiele nummer of e-mail adres.
17-12-2015, 06:42 door Anoniem
"Rabobank-klanten doelwit malafide sms-berichten"

Dan vraag ik me af hoe komen ze aan de telefoonnummers van die Rabobank-klanten?
Als er een bulk verstuurd wordt dan snap ik dat maar daan moeten ook NIET Rabo klanten tussen zitten.
17-12-2015, 07:17 door Anoniem
Door MAC-user: u kent het wel: een groen slotje betekent alles OK!!
Nee, dat is niet wat het betekend, het betekend dat er voor de site een geldig en verifieerbaar certificaat is uitgegeven, dat die / website ook die website is. Maw, als www.oplichters.nl een geldig certificaat kan laten zien krijgt die gewoon een groen slotje.
17-12-2015, 08:53 door Anoniem
Ik krijg ook regelmatig emails binnen of ik mijn ING rekening wil controleren of weer vrijgeven. Meestal stuur ik deze door naar valse-email@ ing.nl en verwijder ik deze. Krijg ik emails van de Rabo of SNS, dan stuur ik deze eigenlijk ook naar de ING. Ik heb geen idee welk email adres Rabo of SNS of welke andere bank hier voor gebruikt en of ze hier op zitten te wachten.
Weet alleen niet of de ING met deze "niet ING emailtjes" ook iets mee doet.
17-12-2015, 08:56 door Flashback956
Door Anoniem:
Door MAC-user: u kent het wel: een groen slotje betekent alles OK!!
Nee, dat is niet wat het betekend, het betekend dat er voor de site een geldig en verifieerbaar certificaat is uitgegeven, dat die / website ook die website is. Maw, als www.oplichters.nl een geldig certificaat kan laten zien krijgt die gewoon een groen slotje.

U snapt hopelijk wel dat hier enige vorm van sarcasme is toegepast? Menig digibeet heeft alleen de kennis dat een groen slotje "OK" is. Die gaan niet kijken of het certificaat ook daadwerkelijk klopt.

Door Anoniem: Beter maak je helemaal geen contact met een website van oplichters.
Misschien lijkt het alsof ze 'alleen' maar achter je pinpas uit zijn maar misschien besmetten ze ook nog even je browser, PC of mobiele telefoon bij een bezoek aan hun pagina.

Denk niet dat je slimmer bent dan hen door toch een leffie te pakken en naar hun site te gaan.

Ik zie het probleem niet als je weet waar je mee bezig bent.
17-12-2015, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem: Ik krijg ook regelmatig emails binnen of ik mijn ING rekening wil controleren of weer vrijgeven. Meestal stuur ik deze door naar valse-email@ ing.nl en verwijder ik deze. Krijg ik emails van de Rabo of SNS, dan stuur ik deze eigenlijk ook naar de ING. Ik heb geen idee welk email adres Rabo of SNS of welke andere bank hier voor gebruikt en of ze hier op zitten te wachten.
Weet alleen niet of de ING met deze "niet ING emailtjes" ook iets mee doet.

Die "valse-email@bank.nl" is een standaard die de banken onderling hebben afgesproken en die dus bij alle banken zou
moeten werken.
Echter, op zijn minst bij ABN-AMRO heeft het geen zin om daar iets heen te sturen omdat deze mail wordt afgehandeld
door hun standaard anti-spam/virus/trojan oplossing en je doorgestuurde mailtjes vaak door hen worden geweigerd alszijnde
phishing e.d.
Kennelijk niet de grootste lichten daar bij die bank...
17-12-2015, 10:45 door Anoniem
Dan vraag ik me af hoe komen ze aan de telefoonnummers van die Rabobank-klanten?
Vast gebeurt voor het tijdperk van na de publicatie in de Staatscourant over datalekken...
Maar de essentie van je vraag blijft gelijk: HOE komen ze aan die nummers.
17-12-2015, 11:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-12-2015, 11:08 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-12-2015, 16:54 door Anoniem
Door Anoniem: Vraagt nooit iemand zich eens af, hoe komen ze aan je mobiele nummer of e-mail adres.

Ik heb ze maar eens ge-mailt, ben overigens geen klant daar dus ben benieuwd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.