Voor iets minder dan 3 euro per maand zijn consumenten bereid om hun rijgedrag met autoverzekeraars te delen, zo blijkt uit onderzoek van Sebastian Derikx. Derikx deed voor zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft een afstudeeronderzoek naar privacy gerelateerde aspecten bij usage-based autoverzekeringen. Dit zijn verzekeringen die afgestemd zijn op het daadwerkelijk gebruik en het rijgedrag.
Hij stelde onder andere vast dat consumenten bereid zijn om tegen een geringe vergoeding hun privacy prijs te geven. Voor zijn onderzoek onderzocht Derikx pay-how-you-drive verzekeringen, waarbij drie soorten privacy in het geding zijn: namelijk 'location and space', 'behavior and action' en 'data and image'. "Dan kun je niet gewoon aan mensen vragen hoeveel privacy waard is, dat moet je operationaliseren. Daarom heb ik mensen per categorie verschillende soorten verzekeringen aangeboden", laat Derikx tegenover am:magazine weten.
Via een formule kon Derikx op basis van de antwoorden berekenen voor welk bedrag consumenten bereid zijn om stukjes privacy in te leveren. Hij kwam tot de conclusie dat consumenten bereid zijn om hun locatie prijs te geven voor een vergoeding van 2,27 euro per maand en dat zij hun rijgedrag voor 2,98 euro per maand vrijgeven. Ook blijken consumenten bereid om de verzekeraar meer privégegevens te verstrekken, zolang ze hiervoor een compensatie ontvangen. Als deze privégegevens door de verzekeraar intern worden gebruikt om de consument beter te bedienen, dan is de consument zelfs bereid hiervoor te betalen, namelijk een bedrag van 2,91 euro per maand.
De onderzoeker is niet verbaasd over de resultaten. "Je hoort veel in het nieuws over het belang van privacy en dat verhoogt ook weer het idee over hoe belangrijk het is. Maar je ziet overal ter wereld dat mensen voor bijvoorbeeld 5 euro korting zo hun gegevens invullen. Heel veel mensen weten wel dat ze hun gegevens weggeven, maar als je het ze voorlegt, kiezen ze toch voor het voordeel." Met zijn afstudeeronderzoek won Derikx de Generali AM Innovatiescriptieprijs 2015. Vorige week maakte de Nederlandse autoverzekeraar Whoosz! bekend dat het klanten volgend jaar korting gaat geven als ze informatie over hun rijgedrag delen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.