Op internet is ophef ontstaan over advies van de Australische overheid om de twee-factor authenticatie van de Australische DigiD-tegenhanger uit te schakelen als men naar gebieden gaat waar geen mobiel bereik is. Via een 'myGov-account' kunnen Australische burgers allerlei zaken met de overheid regelen, zoals belastingen en kindertoeslag, maar ook het bijhouden van een online gezondheidsdossier.
Om in te loggen is er een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Voor extra veiligheid kunnen gebruikers ook twee-factor authenticatie gebruiken. In dit geval wordt er tijdens het inloggen een code naar de mobiele telefoon gestuurd, die naast het wachtwoord moet worden opgegeven. Via het officiële myGov-Twitteraccount verscheen er deze week echter een waarschuwing om deze extra beveiligingsmaatregel uit te schakelen als men ergens naar toe gaat waar geen mobiel bereik is, omdat de code anders niet kan worden verstuurd en gebruikers niet op hun account kunnen inloggen.
Het advies zorgde voor een golf van kritiek. Sommige Twitteraars vragen zich af waarom er niet met een hardwarematige token wordt gewerkt voor het genereren van de codes of een app die dit kan, zoals de Google Authenticator. Deze app genereert codes waarmee Google-gebruikers op hun account kunnen inloggen. In een reactie op alle kritiek stelt de Australische overheid dat gebruikers die twee-factor authenticatie uitschakelen als extra beveiliging tijdens het inloggen nog altijd geheime vragen moeten beantwoorden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.