image

Consumenten klagen over abonnement anti-virussoftware

dinsdag 5 januari 2016, 12:02 door Redactie, 5 reacties

Op een website van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Affairs zijn honderden klachten van consumenten te vinden over betaalde anti-virussoftware en de helpdesk van anti-virusbedrijven. De klachten zijn vooral gericht tegen anti-virusgiganten Symantec en McAfee.

Dat meldt de Democrat Gazette. Consumenten klagen voornamelijk over het automatisch verlengen van abonnementen, het niet detecteren van malware en de technische helpdesk. Eén gebruiker vertelt over een incident waarbij de helpdesk hem 155 dollar in rekening wilde brengen voordat de anti-virussoftware kon worden geïnstalleerd, terwijl een ander stelt dat er 300 dollar door een helpdeskmedewerker werd gevraagd om een virus te verwijderen.

Weer een andere gebruiker laat weten dat hij 249 dollar moest betalen voor een programma om aanwezige problemen op te lossen, zodat de anti-virussoftware vervolgens kon worden geïnstalleerd. Zoals de Democrat Gazette ook opmerkt kan niet worden bepaald of de verhalen allemaal waar zijn, maar Symantec is in het verleden al eens wegens het verlengen van abonnementen aangeklaagd en wegens het aanbieden van 'misleidende upgrades' op de vingers getikt.

Reacties (5)
05-01-2016, 12:37 door Righard J. Zwienenberg
Eén gebruiker vertelt over een incident waarbij de helpdesk hem 155 dollar in rekening wilde brengen voordat de anti-virussoftware kon worden geïnstalleerd, terwijl een ander stelt dat er 300 dollar door een helpdeskmedewerker werd gevraagd om een virus te verwijderen.

Weer een andere gebruiker laat weten dat hij 249 dollar moest betalen voor een programma om aanwezige problemen op te lossen, zodat de anti-virussoftware vervolgens kon worden geïnstalleerd.

Dit klinkt meer als de oplichting/scam van "Microsoft". Buiten telefoontjes, zijn er legio websites die hetzelfde claimen, ook als support van antivirus-software.
05-01-2016, 16:33 door Anoniem
Door Righard J. Zwienenberg:
Eén gebruiker vertelt over een incident waarbij de helpdesk hem 155 dollar in rekening wilde brengen voordat de anti-virussoftware kon worden geïnstalleerd, terwijl een ander stelt dat er 300 dollar door een helpdeskmedewerker werd gevraagd om een virus te verwijderen.

Weer een andere gebruiker laat weten dat hij 249 dollar moest betalen voor een programma om aanwezige problemen op te lossen, zodat de anti-virussoftware vervolgens kon worden geïnstalleerd.

Dit klinkt meer als de oplichting/scam van "Microsoft". Buiten telefoontjes, zijn er legio websites die hetzelfde claimen, ook als support van antivirus-software.
Mweh, die helpdesk is er voor consumenten die hulp nodig hebben met de software van de genoemde leverancier.
Nu willen ze best helpen met andere (OS) issues natuurlijk, maar dan wel uurtje-factuurtje.

En ik geef ze nog gelijk ook.
06-01-2016, 00:15 door Joep Lunaar
En het wonderlijkst is dat al die PCs worden geleverd met een anti-virus product dat na een paar maanden "afloopt" en men dan allerlei meldingen krijgt dat het systeem onveilig is en de gebruiker een licentie op dat spul moet gaan nemen, terwijl MS Windows ook al een firewall en virus-checker bevat, die alleen uit staat, maar na deïnstallatie van de "gratis" meegeleverde beveiligingsprogrammatuur (McAffee Symantec enz), aangezet kan worden.

Even los van de vraag of deze producten nu beter of slechter zijn, lijkt mij de installatie van het "gratis" anti-blabla pakket vooral ingegeven door commerciële argumenten; de PC leverancier die het product meelevert krijgt daarvoor natuur een vergoeding van McAffee enz.
06-01-2016, 08:47 door Anoniem
Een wijs man zei eens:
Bij een gratis pakket ben JIJ het product.
06-01-2016, 09:15 door Anoniem
Geef de consumenten wel gelijk die klagen over de abo's. Hoop dat via het 'Amerikaanse claimsysteem' snel een einde komt aan de praktijken. Heb het zelf meegemaakt met McAfee. Automatische verlenging voor het volle pond, bijvoorbeeld 90 euro. Terwijl als je op de website kijkt, de abonnementen voor nieuwe klanten vaak voor de helft worden aangeboden, dus met korting voor 45 euro. Als je dan niets doet, betaal je 90 euro. Bel je even met de 'sales klantenservice' (want echt technisch vernuft zit er niet, het is een verkoopmachine) dan krijg je het ineens ook voor 45 euro, omdat je zo'n trouwe klant bent...

Klinkt als de beroemde dakpanconstructies waar de banken inmiddels vanaf zijn, maar nu moet de beveiligingsbranche daar nog even vanaf worden geholpen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.