Een Britse startup is een zoekmachine gestart die zich volledig op privacy richt. Oscobo geeft vooralsnog vooral zoekresultaten voor Britse gebruikers, maar heeft plannen om de zoekmachine ook op andere Europese markten te lanceren. De zoekmachine indexeert zelf geen websites, maar maakt gebruik van Yahoo en Bing voor de zoekresultaten.
Oscobo is mede-opgericht door Fred Cornell, die twaalf jaar voor Yahoo werkte. "Ik heb zelf gezien hoe de industrie gebruikers volgt, persoonlijke data gebruikt, en steeds verder gaat om meer geld aan het verzamelen van meer data te verdienen", zo laat hij tegenover TechCrunch weten. Cornell kon zich hier niet meer in vinden en besloot te vertrekken. Hij wilde een alternatief bieden voor gebruikers die hun privacy belangrijk vinden. Privacyzoekmachine DuckDuckGo diende daarbij als voorbeeld.
Om geld te verdienen laat Oscobo advertenties zien, gebaseerd op de zoekopdracht van de gebruiker. "We vinden het onzin dat je gebruikers moet volgen, IP-adressen moet opslaan, ze moet profileren en cookies achterlaten om geld aan zoekopdrachten te verdienen. De adverteerder betaalt voor de intentie achter de zoekopdracht van iemand", zegt mede-oprichter Rob Perin over het gebruikte advertentiemodel. Volgens hem is er op deze manier nog veel geld te verdienen, waarbij het niet nodig is om gebruikers te volgen. Oscobo verwijdert IP-adressen vrijwel meteen en laat geen cookies achter, aldus Perin.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.