Via een nieuwe vorm van phishing waarbij wordt geprobeerd de pincode én bankpas van slachtoffers te stelen hebben criminelen al bijna 2 miljoen euro gestolen, zo laat de politie weten. Slachtoffers ontvangen een e-mail waarin staat dat de bankpas wordt vervangen en er een nieuwe moet worden aangevraagd.
De link in de e-mail wijst naar een phishingiste die om de pincode vraagt. Met de pincode alleen zijn de fraudeurs er nog niet. Daarom wordt gevraagd of de klant, in verband met recycling, de bankpas wil opsturen naar een inleverpunt. Dat zijn zorgvuldig uitgekozen adressen met een brievenbus waar de fraudeurs de enveloppen makkelijk uit kunnen vissen, vaak brievenbussen van willekeurige burgers.
"Met de bankpas en de online opgegeven pincode kunnen de criminelen vervolgens de bankrekening plunderen", zo stelt de politie. Vaak wordt eerst nog de opnamelimiet verhoogd. De afgelopen maanden heeft deze vorm van fraude al meer dan 600 slachtoffers opgeleverd. De schade is opgelopen tot bijna twee miljoen euro. "Juist omdat de website zo professioneel oogt en werkt, en zoveel gelijkenis toont met de originele site, trappen mensen erin’, aldus een specialist van de Electronic Crimes Task Force, een samenwerkingsverband tussen politie en banken.
Volgens de specialist wordt de methode door de criminelen steeds verder geperfectioneerd. "Het begon met reguliere phishingmails en sites, nu zien we ook sms phishing, malware en de ouderwetse manier met papieren brieven en een retourenvelop voor de pas. Alles wordt uit de kast gehaald om maar in het bezit van die felbegeerde bankpassen te komen." De gezamenlijke banken hebben de Nederlandse Betaalvereniging gevraagd om in een nieuwe campagne aandacht te besteden aan deze vorm van fraude. In tv-spotjes die sinds deze week op televisie te zien zijn, wordt de boodschap meegegeven om de bankpas nooit via de post op te sturen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.