Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Overstappen windows - linux

18-01-2016, 01:56 door Anoniem, 48 reacties
Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Voor gamen is het een ander verhaal. Hierbij ben je tot nu toe vaak nog gebonden aan windows jammer genoeg. Misschien dat steam os hier verandering in kan brengen maar ik betwijfel het. Ook software als cubase werkt volgens mij niet onder linux.


Windows 7 en Windows 8.1 worden nog ondersteund tot begin 2020 en begin 2023. Nog geen haast dus maar ik verdiep me alvast in linux.


En heeft iemand misschien nog een goede distro die aan te raden is voor beginners?
Reacties (48)
18-01-2016, 10:15 door Anoniem
Zorin OS is voor beginners leuk. Het is gebaseerd op Ubuntu maar heeft minder poespas. Het streeft ernaar om bekend aan te voelen voor overstappers van Windows. De UI is ook behoorlijk fijn om mee te werken, vind ik persoonlijk.
18-01-2016, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(
18-01-2016, 10:48 door Anoniem
Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
18-01-2016, 10:48 door Ron625 - Bijgewerkt: 18-01-2016, 10:50
Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.
18-01-2016, 10:49 door Anoniem
Manjaro Linux
18-01-2016, 11:06 door Anoniem
Omdat scholen (en bedrijven en overheden) geen gratis Linux versie kunnen gebruiken, maar een duur supportcontract moeten afsluiten. Zeker voor onderwijsinstellingen is een Windows desktop of server goedkoper dan een Linux versie.

Dan kom je bij applicaties. Een MBO/HBO/Universiteit heeft honderden branche specifieke applicaties. Leerlingen gebruiken tijdens hun opleiding dezelfde applicaties die ze later tijdens hun werk gaan gebruiken. Het overgrote deel van die applicaties is gewoon geen Linux versie van beschikbaar. En LibreOffice is in de meeste professionele omgevingen geen alternatief voor MS Office, te veel documenten met macro's, te veel applicaties die rechtstreeks met office componenten communiceren.
18-01-2016, 11:18 door Anoniem
Ik weet niet of ik hier reclame voor Linux distro's mag maken, maar kijk eens naar www.zorinos.com.

Zorin OS is a multi-functionaloperating system designed specifically for newcomers to Linux. It's based on Ubuntu Linux, so you can rely on it for rock-solid performance, dependability and support.
18-01-2016, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem: Voor gamen is het een ander verhaal. Hierbij ben je tot nu toe vaak nog gebonden aan windows jammer genoeg. Misschien dat steam os hier verandering in kan brengen maar ik betwijfel het. Ook software als cubase werkt volgens mij niet onder linux.

Een fijn pakket is WINE - dit vertaalt API calls zodat veel software voor windows direct op linux kan draaien, vaak zonder vertraging en problemen.
18-01-2016, 11:24 door kangoo909 - Bijgewerkt: 18-01-2016, 11:25
Voor Linux zijn diverse alternatieven voor Cubase te vinden. Ardour (http://ardour.org/) is een van de beste vind ik. Waar je echter goed op moet letten is of je audio hardware goed wordt ondersteund. Een van de dingen die me belet om op Linux over te stappen is het feit dat mijn Tascam US-1800 multi-port audio interface niet wordt ondersteund. Ook de ondersteuning voor mijn Boss GT-100 laat te wensen over.
18-01-2016, 11:36 door Anoniem
Persoonlijke voorkeur gaat tegenwoordig uit naar Linux Mint, die ook een afgeleide is van Ubuntu. Ubuntu (Unity) zelf is/was ook prima, alleen een paar jaar geleden had men een deal met derde partijen waar informatie naartoe werd verzonden, het kan worden uitgezet (https://fixubuntu.com/) De afgeleiden van Ubuntu zoals Xubuntu, Kubuntu, Linux Mint etc.. hebben dit probleem gelukkig niet.

Spellen voor Linux zijn er genoeg op steam, niet zoveel als onder Windows, maar het valt niet tegen. NVidia kaarten hebben momenteel wel de beste ondersteuning voor spellen onder Linux. Dubbel boot is ook een optie, Windows voor spellen en Linux voor de rest. Vooral door de snelheid van SSD's is het schakelen tussen OS'en zo gedaan.

Zoals Ron625 aangeeft, probeer gewoon verschillende Linux distributies m.b.v. live-cd's of VMware/Virtualbox images.
18-01-2016, 12:27 door Anoniem
En heeft iemand misschien nog een goede distro die aan te raden is voor beginners?
Neem vooral rustig je tijd om er kennis mee te maken, probeer wat varianten uit en kom er al doende achter wat jou zelf wel en niet bevalt. Mensen verschillen van elkaar, ook als ze beginnen met Linux, dus de ene Linux-beginner is de andere niet en wat mensen je aanraden hoeft niet aan te sluiten bij jouw voorkeur.

Als je wat meer thuis begint te raken in Linux is het goed om te beseffen dat een bepaalde UI-stijl (in de vorm van een desktop manager of window manager, zoals Unity, KDE, Gnome, Xfce, Awesome) gebruiken *niet* hetzelfde is als een ander besturingssysteem draaien. De *buntu-distributies wekken sterk de indruk dat dit wel zo is, maar als je bijvoorbeeld naar Debian kijkt dan zal je zien dat al die grafische interfaces niet meer zijn dan verschillende pakketten die je kan installeren. Je kan ze dus naast elkaar installeren en bij het aanloggen kiezen waar je gedurende die sessie mee werkt, wat het uitproberen van alternatieven laagdrempeliger maakt dan wanneer dat meteen het hele besturingssysteem meesleept. Dat Canonical in de *buntu-familie ervoor kiest het als alternatieve besturingssystemen uit te brengen heb ik altijd twijfelachtig gevonden. Ik hoor veel te vaak dat mensen een heel systeem opnieuw installeren om iets uit te proberen terwijl het voldoende had moeten zijn om wat pakketten aan hun bestaande installatie toe te voegen.

Gooi jezelf niet meteen in het diepe hiermee, maar houd het in je achterhoofd, het kan een nuttig inzicht zijn als je verder wilt experimenteren op basis van een systeem waaraan je al genoeg gesleuteld hebt om het niet zomaar te willen overschrijven met wat anders.
18-01-2016, 12:48 door Ron625 - Bijgewerkt: 18-01-2016, 12:49
Door kangoo909: Waar je echter goed op moet letten is of je audio hardware goed wordt ondersteund.
Dat gaat op voor alle hardware, eerst controleren of het werkt, daarna pas Linux installeren.
Sommige distributies ondersteunen bepaalde hardware beter, een kwestie van proberen.
Je kunt ook de fabrikant aanschrijven, met de vraag, voor welke Linux distributies zij drivers leveren.
Als laatste kan je ook vragen om de source code van de drivers, maar die zullen de meesten niet geven........
18-01-2016, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Voor gamen is het een ander verhaal. Hierbij ben je tot nu toe vaak nog gebonden aan windows jammer genoeg. Misschien dat steam os hier verandering in kan brengen maar ik betwijfel het. Ook software als cubase werkt volgens mij niet onder linux.


Windows 7 en Windows 8.1 worden nog ondersteund tot begin 2020 en begin 2023. Nog geen haast dus maar ik verdiep me alvast in linux.


En heeft iemand misschien nog een goede distro die aan te raden is voor beginners?

Volgens mij heeft Ubuntu de meeste support voor Steam-games?
Ik heb zelf veel games gespeeld op Mint soms moest je wel wat inelkaar hacken maar meestal deed de Steam game het out of the box.
Je kan ook altijd KVM(virtualisatie) gebruiken met GPU passthrough dus dan zou je in een virtual box met Windows kunnen gamen zonder enige fps drops( native snelheid )

als je het leuk vind om wat te tinkeren met je systeem en als het natuurlijk lukt heb je een heel mooi systeempje om te kunnen gamen.
Er is heel wat informatie te vinden over deze methode.

hier een linkje van de Debian website :
https://wiki.debian.org/VGAPassthrough
18-01-2016, 14:36 door Anoniem
Niet zomaar van Windows naar alleen Linux overstappen, installeer deze eerst via bijvoorbeeld een VM en ga er dan mee aan de slag.
Ik heb veel mensen gezien die meteen Linux op zijn box installeerden en al weer snel terug ging naar Windows omdat hun vaak bepaalde software snel moest gebruiken maar dan eerst te veel aan het klote was dit aan de praat te krijgen.

Installeer eerst is VirtueBox (of beter VMWare) https://www.virtualbox.org/ en installeer daar is een distro op.
Ga hier is rustig mee aan de gang, mocht je zover zijn dat je je dagelijkse computer benodigdheden hiermee kan uitvoeren kan je het beste helemaal overstappen.
Geloof me dit kan veel frustraties besparen voor sommige gebruikers.

Tevens is dit een makkelijke manier om verschillende distro's uit te proberen om te kijken wat het beste bij je past.
Een mooi lijstje met de huidige veel gebruikte distro's is te vinden op http://distrowatch.com/ (zie rechts "Page Hit Ranking").

Succes!
18-01-2016, 15:16 door Anoniem
Wil je volledig migreren naar Linux Mint, dan raad ik je aan om te zien of de randapparatuur die je hebt ook stuurprogramma's voor de randapparatuur bestaan (flatbed scanners, printers e.d.). Anders zit je met randapparatuur waar geen stuurprogramma voor bestaan en moet je die mogelijk gaan vervangen (zoals dat bij mij is gebeurd). Computermuizen en mobile routers doen het overigens wel direct goed op Mint en worden herken. Advies: probeer eerst via een Live-CD het besturingssysteem uit en kijk wat werkt en wat niet.

Dan nog wat.Geef jezelf de tijd om wat aan dit OS te wennen, want het concept is anders dan bij Windows.
Maar ik moet zelf zeggen: de eerste stappen in Linux waren voor mij wat lastig, maar als je het eenmaal gewend bent wil je nooit meer anders.
18-01-2016, 15:40 door Anoniem
Op mijn PC staat Win7 Pro.

Als ik Linux wil gebruiken (die staat op een USB stick) even Boot opstartvolgorde veranderen en klaar is kees, draai Linux dan. Ik heb zo verschillende Linux distrbuties op een stick staan. Qubes, Tails ... andere bij wijze van test.

Gebruikers die willen gamen op een RasPi daar is Retropie best leuk voor. http://blog.petrockblock.com/retropie/
18-01-2016, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Dat valt mee, Microsoft geeft grote kortingen aan scholen omdat ze weten dat als je leerlingen exclusief voor Microsoft
spullen opleidt, dit een drempel opwerpt in het bedrijfsleven om te switchen naar Linux. En daarmee de omzet in het
bedrijfsleven zeker stelt voor de toekomst.
(net zoals een drugsdealer het spul goedkoper aan kinderen geeft zodat ze verslaafd raken en later goede klanten worden)
18-01-2016, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
18-01-2016, 16:08 door Anoniem
Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
18-01-2016, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem: Niet zomaar van Windows naar alleen Linux overstappen, installeer deze eerst via bijvoorbeeld een VM en ga er dan mee aan de slag.
Ik heb veel mensen gezien die meteen Linux op zijn box installeerden en al weer snel terug ging naar Windows omdat hun vaak bepaalde software snel moest gebruiken maar dan eerst te veel aan het klote was dit aan de praat te krijgen.

Installeer eerst is VirtueBox (of beter VMWare) https://www.virtualbox.org/ en installeer daar is een distro op.
Ga hier is rustig mee aan de gang, mocht je zover zijn dat je je dagelijkse computer benodigdheden hiermee kan uitvoeren kan je het beste helemaal overstappen.
Geloof me dit kan veel frustraties besparen voor sommige gebruikers.

Tevens is dit een makkelijke manier om verschillende distro's uit te proberen om te kijken wat het beste bij je past.
Een mooi lijstje met de huidige veel gebruikte distro's is te vinden op http://distrowatch.com/ (zie rechts "Page Hit Ranking").

Succes!

Waarom zo moeilijk doen?
Je kan altijd een Windows VM op Linux zelf draaien.
Is allemaal zo omslachtig om weer Windows te gaan installeren.
Natuurlijk leer je niet alles in 1 week, en natuurlijk is het even moeilijk maar zolang het gewoon zoiets als photoshop is kan je gewoon een virtual box draaien met windows + je kan er zelfs in gamen als je dat zou willen met passthrough wat hierboven ook al keer gemeld is.
TS zegt al dat die ervaring met Linux heeft (Linux mint & Lubuntu)
18-01-2016, 17:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
18-01-2016, 21:12 door Anoniem
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
19-01-2016, 00:47 door Anoniem
BESTE

iK heb op een oude HP dotS netbook intel Atom proc, Lubuntu draaien met 2GB ram en SSD HD, werkt perfect!!
Mijn tweede Laptop een Acer extensa 5235 4GB ram heeft Linux LXLE. Alle twee zijn op DEB/Ubuntu gebaseerd.
zeer gebruiksvriendelijk ook voor beginners. Installatie gaat makkelijk met de software center en DEB bestanden i.p.v Exe.
Updates...je merkt er niks van..geen gedoe met eindeloze opschoon tools, antivirus e.d. :)
Opstartijden 20 en 25 sec. afsluiten 3 sec niet slecht voor zulke oude bakkies..

Sdm
19-01-2016, 08:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.

dat is uiteraard oersoonlijke smaak, denkt DAT menig mens bet hier niet mee eens is
19-01-2016, 09:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.

dat is uiteraard oersoonlijke smaak, denkt DAT menig mens bet hier niet mee eens is
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.

dat is uiteraard oersoonlijke smaak, denkt DAT menig mens bet hier niet mee eens is

Nee, dit is bewezen in de praktijk:
https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu
19-01-2016, 10:28 door Anoniem
@ Gisteren, 21:12 door Anoniem
@ Vandaag, 08:39 door Anoniem

Zouden jullie misschien wat selectiever kunnen citeren? Het heeft geen zin om alles wat er toch al boven je post staat nog eens te herhalen en het maakt de pagina bepaald niet leesbaarder. Als je op een hele reactie reageert kan je met @ aangeven waarnaar je verwijst, en als je op een specifieke passage reageert knip de rest er dan even uit.

Da's iets lastiger dan op 'Reageer met quote' klikken maar je legt de moeite om uit te vogelen waar je nou precies op reageert nu bij al je lezers neer, die je stuk voor stuk met extra werk opzadelt. Waarom zouden die dat voor jou overhebben als jij al bij voorbaat duidelijk hebt gemaakt dat je geen klein beetje extra werk voor hun overhebt om je boodschap over te brengen?

@redactie: naast 'Reageer met quote' zou 'Reageer met verwijzing' een mooie aanvulling zijn om dit soort @-referenties makkelijk te maken.
19-01-2016, 10:57 door Anoniem
Lubuntu is een fantastisch systeem, zoals je zelf ook al aandraagt. Lichtgewicht, dezelfde taakbalk als Windows en Ubuntu-basis. Dat betekend dus drivers, software en updates zoals voor Ubuntu, maar dan zonder de zware en onhandige grafische userinterface van Ubuntu.

Als je VirtualBox installeert kun je nog altijd je Windows applicaties draaien wanneer dat nodig is. Lubuntu heeft niet het mooiste uiterlijk, maar als je antialiassing aanpast, het standaardfont wijzigt en een ander thema kiest ziet het er een stuk beter uit. Dat kun je gewoon doen via de standaardinstellingen.

Probeer ook eens de terminal te leren. In ieder geval de essentie. Als je daar wat handiger mee wordt, kun je ontzettend veel uit je computer halen.

Tip, zet voor extra beveiliging je firewall aan: open de terminal en typ in "sudo ufw enable". Daarmee blokkeer je alle inkomende verbindingen. Uitzonderingen kun je maken met "sudo ufw allow xxx", waarbij je de xxx vervangt door de naam van het programma of het poortnummer.

Games, tsja, dat is toch maar tijdverspilling. Ik ben al jaren een zeer tevreden Lubuntu gebruiker. Windows 7 is/was een fantastisch OS. Windows 8 was een usability-ramp. En Windows 10 is een privacynachtmerrie. Microsoft zal het niet meer beter kunnen maken.
19-01-2016, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem: @ Gisteren, 21:12 door Anoniem
@ Vandaag, 08:39 door Anoniem
@redactie: naast 'Reageer met quote' zou 'Reageer met verwijzing' een mooie aanvulling zijn om dit soort @-referenties makkelijk te maken.

+1!
19-01-2016, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor gamen is het een ander verhaal. Hierbij ben je tot nu toe vaak nog gebonden aan windows jammer genoeg. Misschien dat steam os hier verandering in kan brengen maar ik betwijfel het. Ook software als cubase werkt volgens mij niet onder linux.

Onder Wine (zo voor redelijk wat games ook PlayOnLinux, wat het installeren van games met Wine versimpelt) werkt veel software alsnog. Het is voornamelijk wanneer normaliter gebruik gemaakt wordt van DirectX dat je een merkbaar prestatieverschil zal zien. Ook hebben redelijk wat distributies makken wanneer een igp én een gpu aanwezig zijn en zal vrij vaak de igp standaard worden gekozen.

Anders dan dat draai ikzelf sinds iets meer dan een jaar 'standaard' Debian en wanneer het (voor gamen :p) nodig is reboot ik nog naar WindHoos.
19-01-2016, 13:10 door Anoniem
Linux is geen Linux.

Voordat men met distro's begint te sleuren moet je eerst naar je systeem kijken.

Welk zijn de systeem eisen en wat kan hij aan.

Heeft hij een grafische kaart en voldoende geheugen? Ga dan als beginner aan de slag met KDE.

De grafische interface is een belangrijke keuze. Het heeft een impact op de het gebruiksgemak en de mogelijkheden.
Met KDE heb je tal van mogelijkheden waarbij je met een andere gebruikersinterface zoals GNOME, XFCE, Unity etc al met een terminal aan de slag moet.
Niet meteen aan te raden voor beginners!

Daarna heb je stabiliteit. Je hebt bv LTS (Long term Support) tot en met rolling distro's.
De ene heeft een installatie cyclus van 3 tot 4 jaar. De andere om de 6 maanden en enkele worden voordurend bijgewerkt (rolling). Deze laatste zijn ook het minst stabiel en vergt regelmatig gebruik van de terminal.

Voor beginnende gebruikers raadt ik altijd een op Ubuntu gebaseerde versie met KDE aan.

Indien het een lichte pc of laptop is een op ubuntu gebaseerde distro met xfce + de plugin whisker menu.

Uiteindelijk komt het er op neer dat iedere linux distributie dezelfde motor en grafische interface heeft mits enige kosmetische aanpassingen en tweaks onder de motorkap.

Het draait allemaal om de packing manager.

Ik heb alles geprobeerd wat beschikbaar was van Linux distributie tot en met meer dan 30 linux distributies naast elkaar.

Nu gebruik ik alleen maar nog Debian, de versie waarop Ubuntu is gebaseerd.
Super stabiel en verder geen kopzorgen maar om het gebruiksvriendelijk te krijgen heb je enkele ingrepen in de terminal nodig.
Dus niet voor beginnende gebruikers als die hun handen even niet vuil willen maken.
19-01-2016, 13:55 door Anoniem
Aan topic starter,
je hebt nu al de goede distro voor beginners.
Zelf adviseer ik deze normaal,
Altijd deb pakketten distro's gebruiken, dus op basis van debian, dus
ubuntu, voor normale/snelle pc's,(kubuntu voor zeer uitgebreide grafische schil),
xubuntu, lichtgewicht distro, lekker snel op nieuwe hardware, en ook geschikt voor oudere pc's(deze gebruik ik),
Lubuntu als je nog lichter nodig hebt,
bodhy linux is ook zeer licht.

Ubuntu heeft het voordeel dat er veel deb los te downloaden is van nieuwe software, dit is omdat er veel deb(ubuntu) gebruikt wordt.
Mint is eigenlijk hetzelfde,
daar heb je ook xfce versie, kde, cinemon , mate versie.
19-01-2016, 14:53 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-01-2016, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Wil je volledig migreren naar Linux Mint, dan raad ik je aan om te zien of de randapparatuur die je hebt ook stuurprogramma's voor de randapparatuur bestaan (flatbed scanners, printers e.d.).

Ik heb altijd gezeik met Windows drivers...
Windows installeren op mijn nieuwe i7 of A10 laptop van nog geen maand oud?
Kan niet, want hij vind geeneens de wifi of ethernet.
Verder moet je zoveel chipset en andere bagger dingen installeren (geluidskaart moet 4 utilities hebben), de videokaart moet er 3 hebben (elke videokaart 1), killer wifi en ethernet moet je via USB stick of via je GSM downloaden enz enz..
Printer driver a 300MB...

Ubuntu disk erin, 5 minuten wachten en voila. nieuwe verse installatie ZONDER de noodzaak voor drivers..
19-01-2016, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wil je volledig migreren naar Linux Mint, dan raad ik je aan om te zien of de randapparatuur die je hebt ook stuurprogramma's voor de randapparatuur bestaan (flatbed scanners, printers e.d.).

Ik heb altijd gezeik met Windows drivers...
Windows installeren op mijn nieuwe i7 of A10 laptop van nog geen maand oud?
Kan niet, want hij vind geeneens de wifi of ethernet.
Verder moet je zoveel chipset en andere bagger dingen installeren (geluidskaart moet 4 utilities hebben), de videokaart moet er 3 hebben (elke videokaart 1), killer wifi en ethernet moet je via USB stick of via je GSM downloaden enz enz..
Printer driver a 300MB...
Zodra je netwerk hebt, komen de meeste drivers gewoon via Windows Update.
En Windows 10 heeft bijna alle moderne drivers standaard al geladen.
Als je Windows 7 installeert, dan is het wat anders. Maar dat OS is momenteel al een flink aantal jaren oud, en heeft inderdaad niet meer standaard de nieuwste drivers.

Ubuntu disk erin, 5 minuten wachten en voila. nieuwe verse installatie ZONDER de noodzaak voor drivers..

Tenzij de driver er niet in zit. Dan wordt het in eens een stuk lastiger om als leek een driver te installeren.
Powermanagement werkt onder Windows nog altijd beter dan onder Linux.

En als je iets van moderne technieken wilt hebben, iets zoals nvidia optimus (is niet eens meer state of the art) dan wordt je helemaal niet blij als leek. Het werkt namelijk eigenlijk niet goed.
19-01-2016, 19:26 door Anoniem
Het is mij altijd een raadsel gebleven waarom de Debian-based distro's zo populair zijn en Debian zelf niet zo.
Anyway, bezint eer ge begint met de overstap naar Linux.
Ik heb jaren dualboot Linux en Windows gehad en heb geen behoefte meer aan Linux.
Windows vind ik inmiddels prima draaien.
Waarschijnlijk heb je toch nog Windows nodig, of Wine of zo iets, omdat niet alle programma's voor Windows een Linuxvariant kennen. Itunes, Tomtom Home, device-specifieke software voor camera (Canon, diverse dashcams) om maar wat voorbeelden te noemen. Daarbij is mijn ervaring dat Libre Office / Open Office compabiliteitsproblemen kennen met MS Office. Mogelijk is e.e.a. beter geworden, mijn info is misschien niet helemaal meer geldig omdat ik al een tijdje geen Linux meer gebruik.

Makkelijk Linuxdistro voor de beginner?
Debian. Als je een cd'tje in je computer kunt stoppen kun je ook Debian installeren en gebruiken.
apt-get into it en krijg je spijt ben je straks weer blij met Windows.
20-01-2016, 03:15 door Anoniem
TS hier:

Mijn cpu ondersteunt IOMMU niet dus gta 5 spelen op linux in een vm met PCI passthrough zit er voor mij nu niet in helaas. Dualboot zou wel kunnen maar mijn voorkeur gaat uit naar een VM.

Heeft het trouwens nut om te browsen in een ubuntu vm onder windows? Of blijft windows dan het beveiligings risico als een soort rotte fundering?


Wat betreft gnu/linux distros (werd hierop verbeterd door iemand) zal ik zeker ook gaan kijken naar
elementary OS, zorin OS, Kubuntu, Xubuntu en Manjaro Linux. Een vm is toch zo gemaakt en wat kennis op doen is nooit verkeerd.

Bedankt voor alle reacties (had er niet zoveel verwacht ;P)
20-01-2016, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem: Manjaro Linux

Voor een beginner een rolling release aanraden? Ben jij wel helemaal lekker. En dan nog Arch based ook


On topic:

Linux VM in een windows doosje is zo veilig als het host systeem(windows dus), dus dat zal niet mijn aanrader zijn.
Linux wordt alleen GNU/Linux genoemd door mensen die in de idealogie van dhr. Richard Stallman geloven, of jij daar onder valt moet je voor jezelf maar uitvogelen.

Ik ga toch nog even linux Mint op je lijstje gooien, daar is alles voor je geregeld en heb je binnen een klik je nvidia/amd drivers. Niet mijn smaak, wil alles graag zelf doen en zonder onnodige programmas op mijn doosje zitten.

Je kunt altijd proberen om een sloot vrije software op je windows doosje te gooien en kijken hoe het bevalt(office: Libreoffice 5, muziek:amarok/clementine, video:VLC, torrent: deluge/transmission, list goes on)
20-01-2016, 12:21 door Anoniem
Voor mijn dochter heb ik een oude laptop ingericht met Ubuntu. Ze wilde graag netflix etc kijken. Naast deze laptop heeft zo ook een W10 laptop. Haar voorkennis van OS etc is minimaal, maar ze doet het meeste achter haar Ubuntu laptop.

Ik heb er wel Chroom om moeten zetten om ondersteuning te krijgen voor meer website (daar gaan de gegevens weer ;-) )
20-01-2016, 14:49 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-01-2016, 14:55 door Ron625
Door Anoniem:
Ik heb er wel Chroom om moeten zetten om ondersteuning te krijgen voor meer website (daar gaan de gegevens weer ;-) )
Die opmerking snap ik niet helemaal, of maak je een typefout?
Ubuntu ondersteunt alle protocollen en alle multimedia, mis ik iets?
20-01-2016, 15:15 door Anoniem
Leuke 'instap' linux distro PCLinuxOS :

http://www.pclinuxos.com/
http://www.pclinuxos.nl/

Ook leuk PC-BSD :

http://www.pcbsd.org/?lang=nl

Alle distro's op een rijtje :

http://distrowatch.com/

Deze kun je op je gemak uit proberen in VirtualBox :

https://www.virtualbox.org/

Have FUN computing and free yourself from vendor-lockin' crapware :)
20-01-2016, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Manjaro Linux

Voor een beginner een rolling release aanraden? Ben jij wel helemaal lekker. En dan nog Arch based ook
Manjaro is een gewoon een gebruikersvriendelijke distro.
Rolling release of Arch based maken dat niet ongedaan.
20-01-2016, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.

dat is uiteraard oersoonlijke smaak, denkt DAT menig mens bet hier niet mee eens is
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geachte,

Ik raad u aan om per 2023 over te stappen op kubuntu


tegen de tijd dat u een beslissing hebt genomen is kubuntu 30.4 vrijgegeven.
Of wellicht is er een Wubuntu versie, een distro die 100% op windows lijkt... wie weet.... tegen die tijd.....

Sterkte, U zal het nodig hebben de aankomende 7 jaar.
Door Anoniem: Nog een voorbeeld, als student gratis upgrade van Windows 10 Home/Pro naar Education (welke de meeste features heeft in vergelijking met Enterprise editie)

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Uiteindelijk vallen de kosten voor scholen en studenten wel mee.
Zeker aangezien je huidige upgrade van Windows 7/8 gratis is naar 10, dan deze er nog overheen...

Gratis Linux? Dit is ook aardig gratis...
Voor studenten dan... Je vroeg hoe het kwam dat scholen niet naar Linux gaan, denk door dit soort acties.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(

Wat is veel geld. Een licentie aanschaffen kost niet zoveel. De grote kosten zitten hem in het beheer / opleidingen en ondersteuning en eventueel de benodigde applicaties.

Dat valt in het niets met een "Windows Licentie".

Dus er wordt hierin juist geen geld verkwist.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(


Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.
Door Anoniem: Manjaro Linux
Door Ron625: Voor beginners is Xubuntu een aanrader.
Onder de motorkap is het Ubuntu met alle voordelen die daarbij horen.
Naar de gebruiker is het XFCE, dat helemaal naar wens is te configureren, met alleen de muis.
Het is erg intuïtief, met de rechter muistoets krijg je bijna overal een menu.
Alle *buntu distributies zijn dochters van Debian, maar dan meer gericht op bureau gebruik.

Mijn tip:
Zet diverse *buntu versies één voor één op een opstartbare USB stick en bekijk ze allemaal, maar daarna een keuze, want persoonlijke smaak speelt een grote rol.
Probeer maar: Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Xubuntu.
Wat de beste is, is afhankelijk van je manier van werken, je smaak en je hardware.
Hier gebruik ik Xubuntu, maar in VirtualBox heb ik alle versies als virtuele computers, zodat ik mensen kan helpen die problemen hebben, of dingen willen weten.

Vergeet niet dat sommige overheden/scholen flinke korting krijgen tegenover commerciele bedrijven.
Mogelijk maakt die korting het verwaarloosbaar om over te stappen op andere software.

Voorbeeld scholen Amerika:
https://www.microsoft.com/en-us/education/buy-license/overview-of-how-to-buy/default.aspx?tabshow=schools
Voorbeeld scholen Nederland:
https://www.microsoft.com/nl-be/education/ms-kis-ees.aspx

Daarnaast heeft Microsoft ook projecten voor gratis software om studenten te leren met hun software om te gaan...

Zonder verdere meningen over de technische keuze tussen Microsoft/Linux, kan het zijn dat de kosten in het totaal plaatje (dus niet alleen het Operating Systeem van een werkplek) inclusief servers of andere diensten goedkoper is dan een alternatief.

dat is uiteraard oersoonlijke smaak, denkt DAT menig mens bet hier niet mee eens is

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem/microsoft-windows-10-education?id=w10edu

Manjaro is een gewoon een gebruikersvriendelijke distro.
Rolling release of Arch based maken dat niet ongedaan.
21-01-2016, 13:41 door Anoniem
Ach manjaro... ik zou het niet aan een beginner aan raden. Virtualbox wil bevoorbeeld al niet werken vanaf het begin, daarvoor moet je nog een extra regel uitvoeren. Natuurlijk wij, als ervaring computer gebruikers, weten dat natuurlijk allemaal wel hoe dat moet.

Ik raad gewoon een linux mint aan. Vanwege zeer goede support! Of gewoon ubuntu nemen als beetje advertenties en trackers niet kwaad kan, maar kan wel verwijderd worden (zoek google).
21-01-2016, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ach manjaro... ik zou het niet aan een beginner aan raden. Virtualbox wil bevoorbeeld al niet werken vanaf het begin, daarvoor moet je nog een extra regel uitvoeren. Natuurlijk wij, als ervaring computer gebruikers, weten dat natuurlijk allemaal wel hoe dat moet.

Ik raad gewoon een linux mint aan. Vanwege zeer goede support! Of gewoon ubuntu nemen als beetje advertenties en trackers niet kwaad kan, maar kan wel verwijderd worden (zoek google).

De TS vraagt om andere gebruikersvriendelijke distro's dan Lubuntu en/of Linux Mint, daar heeft hij al ervaring mee.
Dus....
21-01-2016, 15:59 door Anoniem
Manjaro is inderdaad niet voor de beginnende linux gebruiker.

Ik heb een aantal oudere laptops voorzien van Linux Lite, Zorin Lite en Lubuntu.
Deze blijken heel gebruiksvriendelijk te zijn. De laptops waren allen voorzien van XP of Vista. De linux distros hebben nieuw leven in geblazen en men kan er goed mee overweg (na korte uitleg).

Voor huis en tuin gebruik dus internetten, open office, Skypen geen enkel probleem!!
21-01-2016, 18:33 door dilbert55 - Bijgewerkt: 21-01-2016, 18:34
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben in het verleden altijd wel tevreden geweest met windows. (xp en w7) Maar de arrogantie, het gepush om w10, metro UI , en het privacy gebeuren staan mij totaal niet aan. Mijn voorkeur gaat dus steeds meer uit naar linux. Lubuntu en linux mint heb ik tot nu toe goede ervaringen mee op gedaan. Internet en office etc werkt allemaal prima. Ik snap ook eigenlijk niet waarom scholen bijvoorbeeld geen gratis linux versie met libreoffice draaien?

Dat begrijpt niemand! Er moet blijkbaar zonodig op grote schaal geld verkwist worden :-(
Nou als je overstapt naar Zorin OS ziet dit er wel leuk uit en er is veel keuze in layout!
22-01-2016, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:

En heeft iemand misschien nog een goede distro die aan te raden is voor beginners?


TAILS : Privacy for anyone anywhere

Ga eens wat stoeien met de live bootable privacy-Linux Tails.
Kan je van DVD of USB draaien los van je OS configuratie.

https://tails.boum.org/

Help de persoon in kwestie de eerste keer met het controleren van het gedownloade ISO bestand en het maken van de Live DVD/USB, dat is wèl even een drempel voor beginners.
Wil je het helemaal privacy consequent doen download je ook TAILS via Torbrowser.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.