De Consumentenbond heeft Samsung voor de rechter gesleept vanwege het updatebeleid van de elektronicafabrikant dat te wensen zou overlaten. Volgens de Consumentenbond maakt Samsung zich hiermee schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk.
"Consumenten worden bij de koop van een Samsung Androidtoestel onvoldoende geïnformeerd over hoe lang zij software-updates zullen ontvangen. De Consumentenbond eist dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. Combée stelt dat Samsung ook onvoldoende informatie over kritieke kwetsbaarheden in zijn Android-telefoons geeft. Als laatste eist de Consumentenbond dat Samsung zijn smartphones ook daadwerkelijk van updates voorziet.
Op 2 december vorig jaar stuurde de organisatie een sommatiebrief aan Samsung en is vervolgens met het bedrijf in gesprek gegaan. Dit heeft volgens de Consumentenbond niet tot het gewenste resultaat geleid en daarom wordt er nu naar de rechter gestapt. De Consumentenbond richt zich in eerste instantie op Samsung, aangezien Samsung de onbetwiste marktleider van Android-telefoons in Nederland is. "Maar ook andere fabrikanten laten steken vallen bij het updaten van hun toestellen", aldus de organisatie.
De Consumentenbond startte vorig jaar juli de campagne ‘Updaten!’ om fabrikanten van Android-smartphones aan te sporen software-updates beschikbaar te stellen en consumenten daarover duidelijk te informeren. Uit een inventarisatie bleek dat 82% van de onderzochte Samsung-telefoons in de twee jaar na introductie niet voorzien was van de nieuwste Android-versie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.