KPN gaat aan klanten van de Rabobank met een KPN-abonnement een speciale simkaart leveren waarmee contactloos mobiel kan worden betaald. Vanaf dit voorjaar kunnen deze klanten hun Rabobank-betaalpas op de nieuwe nfc-simkaart van KPN opslaan en daarmee met de Rabo Wallet-app betalen.
Mobiel betalen met de Rabo Wallet was al mogelijk met een beperkt aantal Samsung-smartphones. Met de nieuwe nfc-simkaart van KPN wordt mobiel betalen mogelijk voor Rabobank-klanten die in het bezit zijn van een smartphone die nfc (near field communication) ondersteunt, Android versie 4.4 of nieuwer draait en een mobiel abonnement van KPN hebben. Doordat nu ook andere merken en type smartphones worden ondersteund, kunnen meer klanten contactloos mobiel betalen.
Volgens KPN bezit ruim 80% van de Nederlanders een smartphone, die bijna altijd wordt meegenomen en online is. Daarnaast is al ruim één derde van de betaalterminals in Nederland voorzien van nfc-technologie en dit aantal neemt naar verwachting toe naar meer dan de helft eind dit jaar. "Dat de smartphone in ons dagelijks leven steeds belangrijker wordt, ook voor praktische toepassingen zoals betalen en toegang verlenen, is een gegeven. Voor wie wil zou de smartphone op termijn de inhoud van de portemonnee en de sleutelbos zelfs kunnen vervangen", zegt Jasper Snijder, directeur New Business bij KPN.
Alle nieuwe mobiele KPN-klanten krijgen vanaf 1 januari de nieuw nfc-simkaart, die het mogelijk maakt tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de simkaart op te slaan. Bestaande KPN-klanten ontvangen de nfc-simkaart op aanvraag of bij een reguliere simkaartvervanging. De nfc-simkaart wordt vanaf 1 februari ook aan nieuwe en bestaande mobiele Telfort- en Simyo-klanten geleverd. De nfc-simkaart is vooralsnog niet beschikbaar voor klanten met een prepaid simkaart. Eerder kondigde KPN al een proef aan met "Smart-OV" waarbij reizigers in het openbaar vervoer met hun smartphone kunnen in- en uitchecken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.