De Britse privacywaakhond ICO heeft consumenten gewaarschuwd voor wifi-tracking in winkels en het gebruik van videoschermen met gezichtsherkenning. In het geval van wifi-tracking worden consumenten aan de hand van het mac-adres van bijvoorbeeld hun smartphone gevolgd.
Het toestel zendt dit unieke adres continu uit als wifi staat ingeschakeld. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld bedrijven het aantal klanten meten dat de winkel betreedt, hoe ze zich door de winkel bewegen en hoeveel mensen langs de winkel lopen zonder binnen te gaan. Ook kan er worden gemeten of bezoekers al eerder in de winkel zijn geweest. Consumenten zijn zich hier echter niet altijd van bewust, aldus de privacytoezichthouder.
De ICO zegt het gebruik van wifi-tracking interessant te vinden, omdat het ook het gebruik van persoonsgegevens kan omvatten. Het wordt daarnaast niet alleen door winkels ingezet, ook luchthavens, treinstations en wifi-netwerken in steden kunnen er gebruik van maken. Onlangs kwamen verschillende internationale privacytoezichthouders bij elkaar om over wifi-tracking te spreken.
Het heeft een lijst met aanbevelingen (pdf) opgeleverd voor het gebruik van de technologie. Zo zouden consumenten moeten worden gewaarschuwd als er wifi-tracking plaatsvindt en moeten opgeslagen mac-adressen worden geanonimiseerd. Ook in het geval van videoschermen met gezichtsherkenning is er een lijst met aanbevelingen opgesteld (pdf). Zo zouden mensen moeten weten wie welke gegevens verzamelt en voor welk doel. Afsluitend stelt de ICO dat het de ontwikkelingen zal monitoren, om zo de juiste balans tussen technologie en privacy te vinden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.