Dagelijks raken duizenden mensen met adware en malware besmet doordat ze op knoppen klikken die beweren een belangrijke download te zijn, terwijl het in werkelijkheid om kwaadaardige software gaat. Aanleiding voor Google om deze vorm van misleiding nu hard aan te pakken.
De internetgigant kondigde vorig jaar november nieuw beleid aan om 'social engineering' op websites aan te pakken. Nu zal dit beleid ook gaan gelden voor embedded content op websites, zoals advertenties, die zich voordoet als een vertrouwde partij, zoals de browser, de eigen computer of de website zelf. Of als de embedded content de gebruiker iets probeert te laten doen dat hij alleen voor een vertrouwde partij zou doen, zoals het invoeren van een wachtwoord of het bellen van een helpdesk.
Een concreet voorbeeld zijn advertenties die op updatewaarschuwingen lijken. De advertenties claimen dat de gebruiker een update moet installeren om bijvoorbeeld bepaalde content te bekijken. Ook gaat het om knoppen die onderdeel van de website zelf lijken, maar uiteindelijk naar een andere pagina of download wijzen. In dit geval zal Google bezoekers voor de gehele website waarschuwen. Er verschijnt dan een grote rode waarschuwing waarbij gebruikers als eerste de optie hebben om de website niet meer te bezoeken. De waarschuwing wordt gegeven via de Safe Browsing-maatregel. Hier maakt naast Google Chrome ook Firefox en Safari gebruik van. Of ook deze browsers de waarschuwing voor misleidende sites zullen gaan geven is nog onbekend.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.