Advertentiebedrijven zijn een groter risico voor de privacy dan overheden, zo stelt Jon Callas, medeoprichter van de PGP-encryptiesoftware en tegenwoordig chief technical officer (cto) van beveiligingsbedrijf Silent Circle, dat de Blackphone fabriceert.
Volgens Callas zal de discussie over adblockers een belangrijke rol spelen in het gevecht om meer privacy. Advertenties zorgen ervoor dat veel websites en diensten, waaronder die van Google en Facebook, gratis zijn. Door meer informatie van internetgebruikers te verzamelen stellen de advertentiebedrijven dat ze betere advertenties kunnen tonen die meer opleveren. Bij diensten die door advertenties worden betaald zijn gebruikers echter niet de klant, maar het product, merkt Callas op. De gebruikers leveren de gegevens die de motor voor de advertentiebedrijven zijn.
"We weten nu dat het grootste privacyprobleem bij de advertentiebedrijven ligt en niet bij de overheid", aldus Callas tegenover ZDNet. Vanwege de impact op onder andere de privacy hebben adblockers de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. Callas verwacht dat bedrijven als Facebook en Google, als gevolg van adblockers, met teruglopende inkomsten te maken krijgen en daarom naar een ander businessmodel moeten zoeken dat niet op advertenties is gebaseerd. "De advertentiemensen hebben absoluut gelijk dat hun businessmodel niet gaat werken als er geen advertenties meer zijn", stelt Callas.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.