Tenminste 38 Nederlanders zijn opgelicht via zogenaamde winacties die van Ikea, Albert-Heijn, Kruidvat, NS en andere bedrijven afkomstig lijken. Het werkelijke aantal kan echter hoger liggen, aangezien het om 38 slachtoffers gaat die melding bij de Fraudehelpdesk deden, zo laat de NOS weten.
Het is mogelijk dat sommige slachtoffers geen melding deden of bij andere partijen zoals de politie hebben aangeklopt. De misleidende prijsvragen kunnen consumenten flink op kosten jagen. Zo wordt onder andere geprobeerd om slachtoffers op dure sms-abonnementen te abonneren of andere kosten van het beltegoed af te schrijven. Sinds oktober houdt de Fraudehelpdesk pas bij hoeveel geld slachtoffers op die manier verliezen. In totaal verloren de 38 slachtoffers bij elkaar ruim 1800 euro, waarbij één slachtoffer voor zo'n 450 euro werd opgelicht. Volgens de Fraudehelpdesk moeten de bedrijven van wie de naam wordt misbruikt actiever voor de malafide winacties gaan waarschuwen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.