image

Echtpaar pleegt identiteitsdiefstal via schoudersurfen

maandag 8 februari 2016, 11:49 door Redactie, 4 reacties

Een Amerikaans echtpaar heeft op grote schaal identiteitsdiefstal gepleegd door middel van schoudersurfen. De 35-jarige man en 32-jarige vrouw gebruikten hun smartphone om foto's te maken van mensen die bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart cheques verzilverden.

Via de gemaakte foto's konden ze het social security nummer van de Walmart-klant achterhalen. Het echtpaar probeerde van meer dan 900 mensen op deze manier de identiteitsgegevens te stelen. Van tenminste 400 mensen werden de gegevens ook gebruikt om succesvol vervalste cheques voor een bedrag van 300.000 dollar te verzilveren, zo meldt ABC News. Het echtpaar probeerde ook nog andere cheques ter waarde van meer dan 600.000 dollar te verzilveren, maar was hierbij niet succesvol. De man is nu veroordeeld tot een gevangenisstraf van 34 maanden. De vrouw wordt begin maart veroordeeld.

Reacties (4)
08-02-2016, 17:04 door Anoniem
Dit soort identiteitsfraude, of het nou in de VS gebeurt of hier, is mogelijk omdat allerlei mensen en bedrijven een identiteit als gecontroleerd beschouwen zonder dat ze een echt identiteitsbewijs hebben geïnspecteerd. Een social security number of BSN bewijst helemaal niets. Een scan of kopie van een identiteitsbewijs bewijst ook helemaal niets. Je moet het ding zelf onder ogen hebben gehad.

Dat allerlei zaken makkelijker gaan als je doet alsof je met minder toe kan snap ik ook wel, maar ik snap niet dat gemak tot norm is verheven. Degene die in de problemen komt is maar al te vaak degene is wiens identiteit is misbruikt. Dat is niet degene die de misdaad heeft gepleegd en ook niet degene die onzorgvuldig is geweest, de onzorgvuldige is degene die een identiteit als bewezen beschouwt zonder daar bewijs, écht bewijs, voor te hebben gezien. Degene wiens identiteit misbruikt is is niet eens een deelnemer aan de frauduleuze transactie. De norm zou moeten zijn dat die er dan ook geen last van krijgt. Als je het te lastig vindt om identiteiten van klanten te controleren, prima, maar weeg de voordelen daarvan af tegen de risico's en leg die risico's niet bij een derde neer.

Een BSN aan een derde bekend maken moet helemaal geen probleem zijn. Een scan van een identiteitsbewijs ook niet. Het probleem zit in het accepteren van die zaken als het bewijs van iemands identiteit. We halen als samenleving de essentie van moeilijk te vervalsen identiteitsbewijzen onderuit door minder dan dat voor bewijs van iemands identiteit aan te zien. Dat ís het domweg niet.
08-02-2016, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Dit soort identiteitsfraude, of het nou in de VS gebeurt of hier, is mogelijk omdat allerlei mensen en bedrijven een identiteit als gecontroleerd beschouwen zonder dat ze een echt identiteitsbewijs hebben geïnspecteerd.
Dat is wat de overheid wil en toestaat. Dat het ook een heel slecht plan is, dat lijkt me duidelijk.

Degene wiens identiteit misbruikt is is niet eens een deelnemer aan de frauduleuze transactie.
Die persoon is waarschijnlijk niet eens klant bij jou.

Als je het te lastig vindt om identiteiten van klanten te controleren, prima, maar weeg de voordelen daarvan af tegen de risico's en leg die risico's niet bij een derde neer.
Wanneer je dat gaat doen, heb je waarschijnlijk geen businesscase meer. En het slachtoffer, die is zeer waarschijnlijk toch al geen klant bij jou, en daarmee het is niet jouw probleem dat deze persoon slachtoffer is geworden van identity fraud.

De overheid kan dit voorkomen, maar dat willen ze niet. Ze doen hier hard aan mee.
20-02-2016, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit soort identiteitsfraude, of het nou in de VS gebeurt of hier, is mogelijk omdat allerlei mensen en bedrijven een identiteit als gecontroleerd beschouwen zonder dat ze een echt identiteitsbewijs hebben geïnspecteerd.
Dat is wat de overheid wil en toestaat. Dat het ook een heel slecht plan is, dat lijkt me duidelijk.

Degene wiens identiteit misbruikt is is niet eens een deelnemer aan de frauduleuze transactie.
Die persoon is waarschijnlijk niet eens klant bij jou.

Als je het te lastig vindt om identiteiten van klanten te controleren, prima, maar weeg de voordelen daarvan af tegen de risico's en leg die risico's niet bij een derde neer.
Wanneer je dat gaat doen, heb je waarschijnlijk geen businesscase meer. En het slachtoffer, die is zeer waarschijnlijk toch al geen klant bij jou, en daarmee het is niet jouw probleem dat deze persoon slachtoffer is geworden van identity fraud.

De overheid kan dit voorkomen, maar dat willen ze niet. Ze doen hier hard aan mee.
ik zit er zelf als slachtoffer midden in, je kunt bijna nergens terecht,politie vind dat je eerst zelf bewijzen moet verzamelen, daarna nemen ze maar een beetje op, niet het gehele verhaal waardoor er bv 3 kentekens op je naam staan, dat was het, dus wat zegt de hoofdbrigadier,, geen onderzoek,dus weer meer stukjes van de puzzel en je ontdekt steeds meer ,ook van anderen,dit is te gek voor woorden, bewijs heb ik nu allom, dus ben zeer benieuwd....is het zo moeilijk een vingerafdrukscanner neer te zetten?? ben je overal vanaf, over bedreigen, echt lichamelijk geweld maar te zwijgen? niet dus,,want het gebeurt!! ik wens het niemand toe.
20-02-2016, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit soort identiteitsfraude, of het nou in de VS gebeurt of hier, is mogelijk omdat allerlei mensen en bedrijven een identiteit als gecontroleerd beschouwen zonder dat ze een echt identiteitsbewijs hebben geïnspecteerd.
Dat is wat de overheid wil en toestaat. Dat het ook een heel slecht plan is, dat lijkt me duidelijk.

Degene wiens identiteit misbruikt is is niet eens een deelnemer aan de frauduleuze transactie.
Die persoon is waarschijnlijk niet eens klant bij jou.

Als je het te lastig vindt om identiteiten van klanten te controleren, prima, maar weeg de voordelen daarvan af tegen de risico's en leg die risico's niet bij een derde neer.
Wanneer je dat gaat doen, heb je waarschijnlijk geen businesscase meer. En het slachtoffer, die is zeer waarschijnlijk toch al geen klant bij jou, en daarmee het is niet jouw probleem dat deze persoon slachtoffer is geworden van identity fraud.

De overheid kan dit voorkomen, maar dat willen ze niet. Ze doen hier hard aan mee.
dus laat het slachtoffer maar betalen?het is niet jou klant? als het u overkomt,en raakt daardoor zeer ernstig in de problemen,zet uw mening dan nogmaals aub,eens kijken wat u dan zegt....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.