Vanaf januari 2017 stopt Google met het tonen van Flash-advertenties op de eigen advertentienetwerken, zoals het Google Display Network en DoubleClick, zo heeft de internetgigant via Google Plus bekendgemaakt. Volgens Google is het belangrijk voor adverteerders om op HTML5-advertenties over te stappen, zodat zoveel mogelijk mensen kunnen worden bereikt.
Om dit proces te versnellen zullen AdWords en DoubleClick Digital Marketing vanaf 30 juni dit jaar geen nieuwe Flash-advertenties accepteren. Vanaf 2 januari 2017 zullen Flash-advertenties niet langer op het Google Display Network via DoubleClick worden getoond. Google waarschuwt adverteerders dat ze voor deze data hun advertenties naar HTML5 moeten hebben omgezet. Vooralsnog heeft de nieuwe maatregel geen invloed op video-advertenties die in Flash zijn gemaakt.
Google is al enige tijd bezig om Flash overbodig te maken. Zo worden video's op YouTube automatisch via HTML5 afgespeeld. In het geval van Flash-advertenties die via AdWords worden verspreid, worden die sinds februari vorig jaar automatisch naar HTML5 omgezet. Sinds 1 september vorig jaar worden de meeste Flash-advertenties in Google Chrome automatisch gepauzeerd.
Vorig jaar riep ook Alex Stamos, de nieuwe Chief Security Officer (CSO) van Facebook, dat Adobe met de Flash-technologie moet stoppen, zodat er volledig op HTML5 kan worden overgestapt. HTML5 wordt standaard door moderne browsers ondersteund en maakt het afspelen van video's en andere "rich content" zonder installatie van extra plug-ins mogelijk.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.