De Amerikaanse FTC heeft een schikking met verschillende bedrijven getroffen die consumenten middels scareware en misleidende telefonische helpdesks voor miljoenen dollars wisten op te lichten. De bedrijven gebruikten software die consumenten lieten geloven dat er problemen met hun computer waren.
Vervolgens kregen consumenten het advies om een technische helpdesk te bellen. Deze zogenaamde helpdesk probeerde consumenten allerlei producten en diensten aan te smeren. De schade door deze vorm van fraude loopt in de miljoenen dollars, aldus de FTC. Als onderdeel van de schikking mag één bedrijf geen helpdeskdiensten meer aanbieden en mag een ander geen 'leads' meer voor helpdeskdiensten aandragen.
Daarnaast moeten de bedrijven 37 miljoen dollar betalen. Dit is echter een voorwaardelijke boete. Aangezien de bedrijven stellen dat ze dit bedrag niet kunnen betalen zullen ze nu een bedrag van 236.000 dollar moeten overmaken en al hun bedrijfsmiddelen moeten afstaan. Als blijkt dat de bedrijven over hun financiële situatie hebben gelogen, zullen ze alsnog de de 37 miljoen dollar moeten voldoen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.