Privacy - Wat niemand over je mag weten

Machtiging ING - privacy

19-02-2016, 20:12 door Anoniem, 23 reacties
Onze dochter heeft een betalings machtiging van onze ING rekening. Hiermee kan ze met een pasje betalingen verrichten en geld pinnen in het geval ons "iets overkomt".
Ze heeft géén machtiging voor Internet Bankieren.
Van de ING bank hebben wij vernomen dat beide vormen van machtiging worden samengevoegd. Dit houdt in dat vanaf Maart 2016 onze dochter een volledige machtiging heeft. Vanaf dat moment kan ze op haar eigen "mijn ING" inloggen om vervolgens met ONZE betalingsrekening overschrijvingen te doen. Ook kan ze geld van de spaarrekening overboeken. Vanaf dat moment heeft ze ook inzage in het saldo van onze spaar- en betalingsrekeningen en kan ze de bij- en afschrijvingen volgen. Dit gaat mij te ver! Het gaat een ander ten slotte niet aan wat wij exact aan inkomsten en uitgave hebben. Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met ING en een klacht hierover ingediend. Volgens de medewerker van ING kan de machtiging niet meer gesplitst worden. Het is een volledige machtiging of géén machtiging. Daarom heb ik de machtiging laten vervallen. Overigens vertelde de ING medewerker dat er 'juridisch' niets is veranderd omdat onze dochter ook al inzage had met de oude machtiging. Ze kon altijd al naar een ING kantoor om de gegevens op te vragen. Naar mijn mening is er wel degelijk iets veranderd. Naar een ING kantoor gaan om de gegevens op te vragen of de gegevens voorgeschoteld krijgen als je inlogt is een groot verschil. Naar mijn mening is de verandering die ING doorvoert een aanslag op je privacy.
Reacties (23)
19-02-2016, 21:39 door Anoniem
Ik hoorde meer mensen hierover ineens. Je bent dus niet de enige die het opvalt.

Heb je al gekeken hoe andere banken hiermee omgaan?

Wordt overigens de rekening niet instant geblokkeerd als jullie iets overkomen is (en dat verwerkt is)?
20-02-2016, 00:53 door [Account Verwijderd]
Helder bewijs dat banken niet bestaan om hun klanten ten dienste te zijn maar dat de klanten er zijn om de beursnotering zo hoog mogelijk te houden.

Verschillende niveaus van machtiging 'kosten' administratieve resources. Dus als een bank met betrekking tot deze service een eurocent tot op de laatste graad kan ombuigen om winst te maken zal dat gebeuren.
De klant met een betaalrekening? Hij speelt alleen de rol van verkapte financier van de uitstaande bankaandelen en als het een of ander hem niet bevalt probeert hij het maar een deur verder.
Of ze het daar voor je beter beter in elkaar hebben gestoken? Neem maar aan van niet. Daar is het van eenzelfde laken en pak of anders binnenkort.
20-02-2016, 09:49 door Anoniem
De reactie van 21.39 uur klopt: als jullie beiden overlijden, vervalt gelijk de machtiging en zal de toegang tot de rekening worden geblokkeerd.
20-02-2016, 13:31 door Anoniem
Misschien is het beter gewoon je eigen adres op te geven voor de gemachtigde en een extra pas aan te vragen. Dan heb je zelf controle over de rekening, terwijl de gemachtigde de extra pas kan gebruiken om nooduitgaven te doen.

Een ander alternatief is het openen van een rekening zonder Internet.
http://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/Extra/bankeren-zonder-internet/
Daar zitten mitsen en maren aan.

Het is slim om een flink bedrag in huis te hebben voor het geval banken ineens gesloten zijn. Dat is zelfs het advies van de overheid. http://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten.aspx

Als het tegenzit rekenen banken binnen een paar jaar negatieve rente en stopt iedereen zijn geld weer in een oude sok onder het matras. Banken bereiden hun systemen al voor op negatieve rente.
04-03-2016, 21:10 door Anoniem
Ik heb exact dezelfde ervaring. Vind het onbegrijpelijk dat ING dit invoert. Bij telefonisch contact bleek mij al dat er vele met dezelfde bezwaren hadden gereageerd. Als er maar genoeg protest komt wordt de maatregel vast herzien! Ik ga in ieder geval een klacht indienen.
14-03-2016, 17:35 door Anoniem
Eveneens bij toeval hetzelfde bericht gezien. Direct de bedragen op de rekening overgezet naar de bank en contact opgenomen met de ING alarmlijn, dan gebeurd er tenminste iets. Ik wacht nu tot ze terugbellen.

Er is overigens een machtiging geactiveerd die niet meer bestond en die ik ook absoluut niet meer op mijn rekening wil hebben.
15-03-2016, 09:33 door Anoniem
Waarom laat je niet gewoon een duidelijk testament voor je dochter opstellen bij een notaris. Hier kun je ook in verwerken in welke gevallen je dochter machtiging over hun rekening kan krijgen. Als voorbeeld kun je in het testament verwerken dat je dochter volledige machtiging krijgt wanneer jullie mentaal niet meer in staat zijn of in een verzorgingstehuis eindigen.

Ik begrijp het probleem niet helemaal. Ik neem aan dat als jullie iets ter plekke overkomt en jullie hierbij niet overlijden dat je dochter ook nog wel kan helpen met haar eigen geld.

Op dit moment kan ze gewoon elke maand je rekening leeghalen. Daarbij kan ze ook gewoon naar een pinautomaat lopen en opvragen wat er op jullie rekening staat. Daarnaast raad ik je aan om je spaargeld bij een bank neer te zetten met een hoger rendement, ING is nou niet heel gul wat betreft rente.
15-03-2016, 19:32 door Anoniem
Door Anoniem: Eveneens bij toeval hetzelfde bericht gezien. Direct de bedragen op de rekening overgezet naar de bank en contact opgenomen met de ING alarmlijn, dan gebeurd er tenminste iets. Ik wacht nu tot ze terugbellen.

Er is overigens een machtiging geactiveerd die niet meer bestond en die ik ook absoluut niet meer op mijn rekening wil hebben.

Vandaag teruggebeld door de ING. Machtiging is verwijderd. ING geeft aan een oud machtigingen bestand te hebben gebruikt.
04-05-2016, 09:19 door Anoniem
Ik heb het zelfde problem Als mantelzorger ben Ik gemachtigd. Nu wordt mijn bankrekening vervuilt met de gegevens van een derde. Heb hier geen toestemming voor gegeven
06-05-2016, 22:40 door Anoniem
Ook ik heb mijn zoon gemachtigd voor noodgevallen, omgekeerd ben ik voor hem ook gemachtigd.
Ik vind het een enorme inbreuk op onze privacy dat wij nu alles van elkaar kunnen zien.
Dit is niet de bedoeling van een machtiging.
Ook ik ga een klacht indienen bij de ING.
Ik heb al gebeld, maar het enige dat ik te horen kreeg is dat ik mijn machtiging dan maar in moet trekken.
Wat een manier van doen van een bank, ik vraag me af of dit überhaupt is toegestaan op deze manier.
07-05-2016, 10:10 door Anoniem
Je moet niet vergeten dat als je belt met een bedrijf (of het nou een bank is of een ander wat groter bedrijf), je niet
praat met mensen die iets kunnen veranderen aan de situatie.
Dus als je aankomt met "ik vind het niet goed zoals het nu gaat", dan is het enige wat ze je als antwoord kunnen
geven dat soort oplossingen als de hele machtiging maar intrekken of overstappen naar een concurrent.

Zelfs, wat je zou verwachten, een idee tot verbetering neerleggen bij degene die je aan de telefoon hebt dat werkt
meestal niet. Je zou kunnen proberen een brief te schrijven, maar in de praktijk moet je je er bij neerleggen dat
grote bedrijven niet werken voor de klant maar voor de aandeelhouder en de directie, en dat het ze geen moer interesseert
wat de klant vindt zolang er niet zoveel klanten weglopen dat dit invloed gaat krijgen op de resultaten.

De beslissing om dit te veranderen is ongetwijfeld genomen met als motivatie een of andere kostenbesparing door
vereenvoudiging van processen, en men calculeert gewoon hoeveel mensen daar door mogen weglopen waarbij het
toch nog interessant blijft voor hen. Dus een of enkele klachten, dat is al gecalculeerd en laat de situatie niet veranderen.
07-05-2016, 11:34 door Anoniem
Dit gaat mij te ver!

Dan gebruik je toch een andere constructie, i.e. een extra rekening ? Waarmee je dochter dezelfde mogelijkheden heeft, zonder toegang/inzage te hebben tot andere zaken ? Klinkt als een praktisch probleem, wat gemakkelijk op te lossen is.

Ik heb al gebeld, maar het enige dat ik te horen kreeg is dat ik mijn machtiging dan maar in moet trekken.

Meedenken met de klant, en met oplossingen komen lijkt mij logischer.
08-05-2016, 11:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Meedenken met de klant, en met oplossingen komen lijkt mij logischer.

Jij denkt nog in het systeem dat het bedrijf maximaal kan presteren door het iedere indivuele klant zoveel mogelijk
naar de zin te maken waardoor het aantal klanten maximaal is.
Dat is ouderwets. Zo werken bedrijven niet meer. Men kijkt niet naar de klant maar naar het totaal resultaat, en
het afschudden van een paar moeilijke klanten kan het resultaat verbeteren dus doet men dat dan.

Ander voorbeeld is het verstrekken van hypotheken aan woonbootbezitters. Daar is men ook mee gestopt. Dat
was zaterdag op Kassa. Die mensen hadden ook een brief gekregen dat er mee gestopt was om de interne processen
te stroomlijnen. M.a.w. speciaal gevalletje waar maar enkele klanten voor zijn, kost wel extra aandacht en werk,
dumpen die hap. Zo werkt dat nou eenmaal als je de vrije markt op zijn beloop laat.
08-05-2016, 15:18 door Anoniem
In het geval dat jullie beiden komen te overlijden vervalt de machtiging toch, voor die andere gevallen is het simpeler om een gesloten envelop met pincodes en wachtwoorden op een veilige plaats op te bergen.
08-05-2016, 18:13 door Anoniem
15-03-2016, 09:33 door Anoniem
Je kunt niet in een testament de bank verplichten iets toe te staan wat tegen hun reglementen/contracten in gaat.

Als de rekeninghouder(s) komen te overlijden MAG de gemachtigde niets meer met de rekeningtegoeden doen.
Dus het gaat er niet eens om of de bank het al weet en of het overlijden al administratief is verwerkt of niet noch of de rekening al geblokkeerd is of niet. De gemachtigde is wederrechtelijk bezig.
Welke goede bedoelingen er ook mee gemoeid waren.

Als de gemachtigde bijvoorbeeld nog één of meer broers of zussen heeft en die maakt er een zaak van heeft de gemachtigde een vette uitdaging.
18-05-2016, 12:26 door Anoniem
Ik heb een ervaring met ING die niets met machtigingen te maken heeft maar wel met autorisaties. Ik ging naar een ING kantoor om een rekening te openen voor mijn dochter. Bleek dat ze mijn gegevens dan moest gebruiken om adressen etc aan te maken. Dus ik gaf mijn rekeningnummer aan de medewerkster
Tot mijn verbazing zag ik op haar scherm dat zij alles van mijn rekening kon zien: saldi afschrijvingen etc.alles dus. En zonder dat ik toestemming heb gegeven dat zij dit mocht inzien (ze vroeg het niet)
Ik vind dat erg overmatig, ze hoeven toch geen saldi te Iezen bij het aanmaken van een nieuw rekeningnummer?
Ik heb ING hierover gebeld en die verwezen naar hun privacyvoorwaarden. Ze beaamden dat iedere medewerker op een kantoor jouw gegevens kan inzien. Bizarrr!!!! Ze zeiden ook: maakt u zich geen zorgen, u kunt onze medewerkers vertrouwen :'-(
18-05-2016, 17:26 door Anoniem
Hebben ze niet eens je ID-bewijs gecontroleerd dan?
(door het met een scanner zogenaamd "te controleren op echtheid"?)

(Je kan trouwens beter even een nieuw topic openen voor dit nieuwe probleem als je er verder over wilt discussiëren)
05-06-2016, 12:02 door Anoniem
Onbegrijpelijk dat deze beslissing is genomen Wil alleen geld voor een tante van 90 halen Niet haar saldo zien
06-06-2016, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: Onbegrijpelijk dat deze beslissing is genomen Wil alleen geld voor een tante van 90 halen Niet haar saldo zien
Door Anoniem: Onbegrijpelijk dat deze beslissing is genomen Wil alleen geld voor een tante van 90 halen Niet haar saldo zien

Volgens mij zie je die data alleen als je inlogt.

Inloggen bij internetbankieren en geld pinnen zijn twee dingen waar je zelf verantwoordelijk voor bent.

Voor jouw probleem is een simpele oplossing, je vraagt aan je tante om haar internetbankier wachtwoord te veranderen.
06-06-2016, 13:06 door Anoniem
Als je zaken als machtigingen bij leven wil regelen: levenstestament opstellen (ook handig voor medische zaken).

Na je overlijden vervalt dit. Dan wordt het wachten op de verklaring van erfrecht.

Dat kun je nog zo onhandig vinden allemaal, maar er zijn nou eenmaal regels. En de meeste zijn ter bescherming van onszelf - tegen onszelf.

Met klantvriendelijkheid van de banken heeft het niet altijd zoveel te maken, dat is ook een relatief begrip.

Voorbeeldje: mijn moeder overleed vorig jaar. De ene bank blokkeerde gelijk alles, ook de incasso's: wel zo veilig, als je de bankrekening niet kan beheren, nog niet weet wie er executeur is en die nog niks mag.
De andere bank liet incasso's juist doorlopen, wel zo handig dat gas licht etc. betaald blijven worden. Ik vond het allebei wel klantvriendelijk, er werd in ieder geval vanuit de klant gedacht. Toch twee heel verschillende uitkomsten.

Mijn ervaring is dat banken best goed meedenken. Maar als je probeert "slim" te doen en problemen op de verkeerde manier op wil lossen, dan moet je niet gaan piepen als het anders uitpakt.

Wil je dat je gemachtigde na je dood direct bij de rekening kan, maak er dan een en/of rekening van. Dan wel weer opletten hoe dat fiscaal zit. Als je iemand niet of maar half vertrouwt: niet machtigen.
07-06-2016, 11:57 door Anoniem
Officieel is er geen enkele legale en fiscaal/juridische mogelijkheid om kinderen of overlevenden van geld te voorzien in geval van overleiden, ziekte, ongeval of minder enge dingen waarbij er problemen ontstaan op financieel gebied.

Immers, zodra je bijvoorbeeld dood gaat, vervalt al het recht van geld en gaat het de grote pot in waar de belastingdienst als eerste in gaat graaien. Blijft er nog wat over, DAN pas komen na maanden de gelden vrij, indien ze het risico op verlies op de koop toe nemen. Je kunt namelijk niet eerst kijken of je schulden of nalatenschap krijgt.

Dat er mensen zijn die huur, hypotheek, lease of andere vormen van overlating schuld moeten voldoen, is voor niemand die er wetgeving voor maakt interessant. Immers, de overheid maakt de wetten en die zijn wel gek als ze de belastingdienst achteraan zouden zetten.

Zelfs prepaid creditcards vervallen officieel als de houder zou overlijden, geld opnemen zou belastingfraude betekenen.
Wellicht het enige wat niet te controlleren valt is een oude sok in een kluis... met alle andere risico's van dien. en het is nog steeds illegaal, dus niet aan te raden.
08-06-2016, 01:45 door Anoniem
Heb vroeger ING gehad, maar nadat ik erachter kwam dat ze zeer bedenkelijke instanties financieel steunden (met mijn geld!) heb ik ogenblikkelijk de stekker eruit getrokken. Voor mij hoeft deze bank niet meer!
08-06-2016, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: Officieel is er geen enkele legale en fiscaal/juridische mogelijkheid om kinderen of overlevenden van geld te voorzien in geval van overleiden, ziekte, ongeval of minder enge dingen waarbij er problemen ontstaan op financieel gebied.

Immers, zodra je bijvoorbeeld dood gaat, vervalt al het recht van geld en gaat het de grote pot in waar de belastingdienst als eerste in gaat graaien. Blijft er nog wat over, DAN pas komen na maanden de gelden vrij, indien ze het risico op verlies op de koop toe nemen. Je kunt namelijk niet eerst kijken of je schulden of nalatenschap krijgt.

Dat er mensen zijn die huur, hypotheek, lease of andere vormen van overlating schuld moeten voldoen, is voor niemand die er wetgeving voor maakt interessant. Immers, de overheid maakt de wetten en die zijn wel gek als ze de belastingdienst achteraan zouden zetten.

Zelfs prepaid creditcards vervallen officieel als de houder zou overlijden, geld opnemen zou belastingfraude betekenen.
Wellicht het enige wat niet te controlleren valt is een oude sok in een kluis... met alle andere risico's van dien. en het is nog steeds illegaal, dus niet aan te raden.

Tenzij je een en/of rekening hebt, dan geld bovenstaande alleen voor het deel van de overledene. Degene die niet is overleden kan nog steeds bij zijn/haar deel van het geld. Als het geen en/of rekening is dan wordt het geld pas vrijgegeven totdat de belastingdienst de erfbelasting heeft berekend. Over het algemeen binnen 3 weken.

Kaarten vervallen ook niet officieel, ze worden slechts geblokkeerd om te gebruiken. Vervallen zou nl betekenen opheffen van de kaart, wat nooit de bedoeling is, aangezien er nog reserveringen klaar kunnen staan, of bedragen op gestort..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.