De Belgische politie waarschuwt Facebookgebruikers om hun profiel goed te beheren, aangezien werkgevers en recruiters sollicitanten via de sociale netwerksite screenen. Dat blijkt uit onderzoek (pdf) van onderzoekers van de Universiteit Gent dat vorige maand werd gepresenteerd.
De onderzoekers wilden weten of werkgevers inderdaad Facebook bij een eerste screening gebruiken. Ze verstuurden fictieve sollicitatiebrieven als reactie op echte vacatures. De namen van die fictieve sollicitanten leidden, via een zoekmachine of Facebook, naar slechts één hit op het internet: één van de vier fictieve Facebook-profielen onder controle van het onderzoeksteam. Op Facebook was bij elk van deze kandidaten enkel de profielfoto publiek zichtbaar. De vier gebruikte foto’s waren uiteenlopend qua aantrekkelijkheid en persoonlijkheidskenmerken.
De wetenschappers vergeleken de kansen op positieve reacties voor de kandidaten met de verschillende Facebook-profielen. In hun sollicitatiebrief stond geen foto, op Facebook wel. "De kandidaat met de meest gunstige Facebook-profielfoto kreeg ongeveer 21% meer positieve reacties op zijn sollicitaties in vergelijking met de kandidaat met de minst gunstige profielfoto", zegt Professor Stijn Baert.
Het verschil in de kans om meteen uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek bedroeg zelfs bijna 40%. Aangezien deze belangrijke verschillen enkel kunnen worden verklaard door de Facebook-profielfoto, is het volgens de onderzoekers duidelijk dat een belangrijk deel van de werkgevers potentiële kandidaten via Facebook screent.
Het feit dat werkgevers via Facebook screenen impliceert nog niet dat dit ethisch en economisch verantwoord is, zo stellen de onderzoekers. "Wat de ethische kant betreft, kan werkgevers op zich niets verweten worden. In principe is het immers de verantwoordelijkheid van de gebruikers van sociale netwerksites om hun privacy-instellingen te beheren en bij te houden welke informatie ze publiek beschikbaar stellen." Wat de economische kant van de zaak betreft, lijkt screenen via Facebook efficiënt.
Volgens de Belgische politie laat het onderzoek het belang van Facebook zien. "We zijn dermate aanwezig en reactief op Facebook, dat we naast onze foto's uiteindelijk ook onze persoonlijkheid, onze interessegebieden en zelfs onze persoonlijke of politieke overtuigingen erop onthullen." Facebookprofielen kunnen recruiters dan ook een beeld geven dat waarheidsgetrouwer lijkt dan in het c.v. is vermeld. "Temeer omdat de kandidaten zich niet bewust zijn dat hun onlineleven op die manier grondig onderzocht wordt", aldus de politie, die oproept om het Facebookprofiel dan ook goed te beheren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.