image

Rechtbank waarschuwt voor oplichting via Windows-update

dinsdag 1 maart 2016, 14:17 door Redactie, 6 reacties

Internetgebruikers zijn gewaarschuwd voor malafide e-mails die op dit moment worden verspreid en de ontvanger laten geloven dat hij een Windows-update niet betaald zou hebben en daarom een boete van 100 euro moet betalen. Dat meldt de rechtbank Amsterdam op de eigen website.

De e-mails zouden zogenaamd van een gerechtsdeurwaarder afkomstig zijn en bevatten een valse concept-dagvaarding, waarin wordt gedreigd met een kostbare procedure bij de kantonrechter omdat men een update van Windows niet betaald zou hebben. De gerechtsdeurwaarder wil dat de ontvanger een Paysafecard ter waarde van 100 euro aanschaft. Ook zijn er e-mails verstuurd met het bericht dat de rechtbank Amsterdam uitspraak heeft gedaan over een schuld bij Google en waarin gedreigd wordt met het leggen van beslag op de inboedel.

Eind december waarschuwde de Belgische politie al voor soortgelijke e-mails. Daarin stond dat de ontvanger van de e-mail inzake een 'upgrade van Windows' een openstaande schuld heeft. "Inmiddels heeft ons kantoor besloten om de vordering over te dragen aan de Belgische gerechtsdeurwaarder met het verzoek om de vordering te innen met de volgende maatregelen", aldus het bericht. Zo zal er volgens de e-mail beslag worden gelegd op de inboedel en inkomen. Om het beslag te voorkomen moest er bij de Belgische e-mails 50 euro via een Paysafecard worden betaald.

Reacties (6)
01-03-2016, 14:54 door Anoniem
Als je het woord Paysafecard leest in een mail dan is oplichting nooit ver weg... Net als bij 3V, Western Union, etc.
Je snapt niet dat die bedrijven hun merknaam zo laten bezoedelen...
Als je heel goed zoekt is er op de websites wel wat te vinden over fraude, maar dit zou pontificaal bovenaan
moeten staan zodat iedereen die even zoekt wat Paysafecard inhoudt meteen weet dat het voor dit soort
dingen misbruikt wordt.
01-03-2016, 14:57 door Anoniem
Triest. Maar nog veel triester is dat er mensen zijn die hier intrappen en een dergelijke waarschuwing überhaupt nodig is...
01-03-2016, 15:08 door Anoniem
Misschien moet de rechtbank eens gaan optreden tegen het hoog intimiderende gedrag van deurwaarders.
Probeer maar eens een onterechte claim te weerleggen, de tijd kosten en moeite zijn voor jouw rekening alsook de medische na-effecten van het hemeltergend gedrag van het tuig dat bijbehorende callcenters bevolkt.
Als je die ervaring rijk bent is dan maar gewoon betalen om ervan af te zijn niet eens een heel onlogische reactie.
01-03-2016, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien moet de rechtbank eens gaan optreden tegen het hoog intimiderende gedrag van deurwaarders.
Probeer maar eens een onterechte claim te weerleggen, de tijd kosten en moeite zijn voor jouw rekening alsook de medische na-effecten van het hemeltergend gedrag van het tuig dat bijbehorende callcenters bevolkt.
Als je die ervaring rijk bent is dan maar gewoon betalen om ervan af te zijn niet eens een heel onlogische reactie.
Wat ik niet begrijp is dat alle kosten om een onterechte claim te weerleggen op jouw conto komen,
wie is hier de crimineel,veel sterkte gewenst.
Dit is te zot voor woorden.
In Pechtold's woorden "dit is niet meer van deze tijd" maar met zo iets hoor je ze niet, ik denk niet dat hij op deze site komt.
02-03-2016, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien moet de rechtbank eens gaan optreden tegen het hoog intimiderende gedrag van deurwaarders.
Probeer maar eens een onterechte claim te weerleggen, de tijd kosten en moeite zijn voor jouw rekening alsook de medische na-effecten van het hemeltergend gedrag van het tuig dat bijbehorende callcenters bevolkt.
Als je die ervaring rijk bent is dan maar gewoon betalen om ervan af te zijn niet eens een heel onlogische reactie.

Let op, verwar deurwaarders niet met incasso bureaus. Deurwaarders handelen gekoppeld aan de rechtspraak, het zijn meestal de incasso bureaus die zich als wilde beesten gedragen. Overigens staa het je vrij om de kosten voor het weerleggen van een onterechte claim te verhalen. Niet bij het incasso bureau, maar bij de opdrachtgever. Dus bij het bdrijf dat het bureau heeft ingesteld. En ben dan gerust even agressief, stuur ze een nota voor de kosten, stel een redelijke betalingstermijn (10 werkdagen) en ga daarna over tot alle stappen die nodig zijn voor invordering door. Wie lef heeft schakelt uiteindelijk zelfs een kantonrechter en deurwaarder in om via beslaglegging zijn geld te krijgen.
02-03-2016, 21:23 door karma4
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Nieuws/Paginas/default.aspx
1 Google moet gegevens van recensenten bekendmaken
2...
3 Prejudiciële vragen naar aanleiding van Poolse veroordeling bij verstek
4 Jaar celstraf voor verkoper witte heroïne
etc. etc.

No 1 lijkt me interssanter dan een vrij gangbaar pishing bericht. Al je pishing nog nieuwswaardig vind.
Het persbericht wijst vrolijk door naar https://www.fraudehelpdesk.nl/ een hele waslijst daar met van alles
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.