Telecomprovider Verizon heeft met de Amerikaanse toezichthouder FCC een schikking van 1,35 miljoen dollar getroffen wegens het gebruik van 'supercookies'. Verizon Wireless injecteert een unieke header in het webverkeer van abonnees om die blijvend te kunnen identificeren en vervolgens gerichte advertenties te tonen. Het gaat dan om advertenties van Verizon zelf en derde partijen.
Het injecteren van de headers, die de naam 'supercookies' en 'zombiecookies' kregen, ook al gaat het hier niet om cookies, gebeurt zonder dat klanten hier toestemming voor hebben gegeven of hier weet van hebben. Uit onderzoek van de FCC eind 2014 bleek dat Verizon de headers al sinds december 2012 injecteert, maar dit pas in 2014 bevestigde. Volgens het bedrijf zouden adverteerders de headers niet gebruiken voor het maken van gebruikersprofielen of andere doeleinden.
Begin 2015 ontstond er grote ophef toen onderzoekers aantoonden dat een advertentiepartner van Verizon de headers gebruikte om cookies te herstellen die door gebruikers waren verwijderd. Een maand later bekende Verizon dat dit inderdaad het geval was. Pas eind maart 2015 besloot Verizon het gebruik van de headers in het eigen privacybeleid te vermelden.
De FCC en Verizon hebben nu een schikking getroffen. De telecomprovider zal klanten over het gerichte advertentieprogramma inlichten. Daarnaast zal het de toestemming van klanten vragen voordat het hun 'identifier' met derde partijen zal delen. Ook zal het de toestemming van klanten moeten vragen voordat de identifier binnen andere bedrijfsonderdelen van Verizon mag worden gebruikt. Als laatste zal de telecomprovider een bedrag van 1,35 miljoen dollar betalen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.