De Consumentenbond heeft de rechtszaak verloren die het tegen Samsung had aangespannen wegens het niet ondersteunen van Android-smartphones met software-updates. In het kort geding eiste de Consumentenbond dat Samsung zijn smartphones minimaal twee jaar na aankoop van updates voorziet.
De rechter stelde dat de zaak geen spoedeisend belang had en de financiële gevolgen voor Samsung enorm zouden zijn. Samsung zou verder afhankelijk van Google voor het uitbrengen van updates zijn. Ook liet de rechter weten dat het misbruiken van kwetsbaarheden kostbaar en tijdrovend is. De Consumentenbond kon daarnaast niet aantonen dat Android-gebruikers via de Stagefright-kwetsbaarheid waren aangevallen. Stagefright was een ernstig beveiligingslek in Android waardoor toestellen op afstand konden worden aangevallen. Het ontbreken van updates voor dit lek was één van de redenen voor de Consumentenbond om de rechtszaak te starten.
De Consumentenbond noemt de uitspraak teleurstellend en denkt nog na over een volgende stap, zoals een hoger beroep of nieuwe rechtszaak, zo melden de NOS en RTL. Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond bleek dat 82% van de Samsung-smartphones 2 jaar na introductie niet beschikt over de nieuwste Android-versie en dus kwetsbaarheden bevat.
"Uiteraard zijn wij teleurgesteld over de uitspraak, maar wij vinden dat het principiële punt dat consumenten recht hebben op updates en het recht hebben daarover goed geïnformeerd te worden, nog recht overeind staat. De Consumentenbond beraadt zich op vervolgstappen", laat directeur Bart Combée via de website van de Consumentenbond weten.
Volgens Marieke Neervoort, advocaat van de Consumentenbond, durfde de rechter het niet aan om in kort geding vorderingen toe te wijzen die zo'n grote impact hebben op Samsung. "Terwijl consumenten duidelijk informeren over hoe lang je na aankoop nog updates van Samsung blijft ontvangen, helemaal niet ingewikkeld of kostbaar is."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.