De Britse internetprovider TalkTalk, die vorig jaar nog met een omvangrijke hack kreeg te maken, heeft het voor klanten mogelijk gemaakt om voortaan via hun stem in plaats van een wachtwoord toegang tot accounts te krijgen. Daarmee heeft de provider een primeur in Groot-Brittannië te pakken.
De biometrische authenticatie heet TalkSafe en maakt het mogelijk om via de telefoon toegang tot alle accounts bij de provider te krijgen. Alle klanten die voortaan met de provider bellen moeten eerst het huidige verificatieproces doorlopen, maar zullen na afloop van het gesprek worden gevraagd om TalkSafe in te schakelen. Hiervoor moet een vooraf afgesproken zin worden herhaald, zodat een stemprofiel kan worden aangemaakt. De volgende keer dat de klant belt moet hij een afgesproken zin herhalen, waarna de software de stem analyseert en de klant met een TalkTalk-medewerker doorverbindt.
Volgens de Britse provider zijn klanten zo minder tijd kwijt met bellen en als ze met een andere medewerker worden doorverbonden hoeven ze niet hun details te herhalen, aangezien de biometrische stemherkenning ze al heeft geverifieerd. "In de toekomst zal stembiometrie de hoeveelheid persoonlijke informatie verminderen die klanten moeten vrijgeven, aangezien medewerkers alleen te zien krijgen of de klant geverifieerd is of niet", zo laat TalkTalk weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.