image

Britse isp TalkTalk vervangt wachtwoord door stemherkenning

donderdag 17 maart 2016, 15:21 door Redactie, 7 reacties

De Britse internetprovider TalkTalk, die vorig jaar nog met een omvangrijke hack kreeg te maken, heeft het voor klanten mogelijk gemaakt om voortaan via hun stem in plaats van een wachtwoord toegang tot accounts te krijgen. Daarmee heeft de provider een primeur in Groot-Brittannië te pakken.

De biometrische authenticatie heet TalkSafe en maakt het mogelijk om via de telefoon toegang tot alle accounts bij de provider te krijgen. Alle klanten die voortaan met de provider bellen moeten eerst het huidige verificatieproces doorlopen, maar zullen na afloop van het gesprek worden gevraagd om TalkSafe in te schakelen. Hiervoor moet een vooraf afgesproken zin worden herhaald, zodat een stemprofiel kan worden aangemaakt. De volgende keer dat de klant belt moet hij een afgesproken zin herhalen, waarna de software de stem analyseert en de klant met een TalkTalk-medewerker doorverbindt.

Volgens de Britse provider zijn klanten zo minder tijd kwijt met bellen en als ze met een andere medewerker worden doorverbonden hoeven ze niet hun details te herhalen, aangezien de biometrische stemherkenning ze al heeft geverifieerd. "In de toekomst zal stembiometrie de hoeveelheid persoonlijke informatie verminderen die klanten moeten vrijgeven, aangezien medewerkers alleen te zien krijgen of de klant geverifieerd is of niet", zo laat TalkTalk weten.

Reacties (7)
17-03-2016, 15:35 door Anoniem
* record
* play

Jammer joh!
17-03-2016, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem: * record
* play

Jammer joh!


Dan moet je wel weten welke zin je record en play moet doen er staat namelijk "De volgende keer dat de klant belt moet hij een afgesproken zin herhalen"

en niet dat het dezelfde zin is als welke gebruikt is voor het stem profiel
18-03-2016, 07:01 door Anoniem
Dus 1 keer zo'n gesprek opnemen en je hebt toegang tot de account met de opname.

Een goede beveliging zou zijn, als er "random" zinnen en woorden worden gevraagd. Maar ik vermoed dat de stem herkenning niet zo goed voor identificatie is dat hij dat goed herkend.

is het stemherkenning, of geluidsherkenning
18-03-2016, 09:02 door Anoniem
De titel is verkeerd, inloggen met wachtwoord is niet vervangen er is een andere optie naast gekomen.

En waarom moet dit nou weer het wachtwoord vervangen in plaats van een tweede trap in de authenticatie zijn?
18-03-2016, 09:28 door Anoniem
Ik weet niet hoe vaak jullie bellen met je provider, maar als het één keer per jaar is is het veel. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n zin 'afspreekt' en dan ook echt daadwerkelijk kan/gaat onthouden tot dat ene moment in de toekomst dat je hun weer een keer belt.

Lekker als je telefoon gejat is en je per direct je abonnement wil blokkeren. Je weet door alle stress je zin niet meer, of je hebt hem opgeschreven maar je kunt er niet bij van je bent op reis. Dan zou je dus eigenlijk door toedoen van de beveiligingsmaatregelen van de provider, een andere beveiligingsmaatregel die juist voor jou als klant belangrijk is (blokkade ivm verlies en kans op fraude) niet door kunnen gaan.

Dit is nou precies zo'n voorbeeld van hoe het juist niet moet...
18-03-2016, 10:04 door Anoniem
Wordt uit het verhaal niet duidelijk of dat het een random zin is of dat het een vaste zin is, maakt nogal wat uit namelijk.
18-03-2016, 11:26 door Anoniem
Handig als je geen microfoon bij de hand hebt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.