image

Arriva wil contant geld op korte termijn uit bus weren

zondag 20 maart 2016, 09:29 door Redactie, 27 reacties

Als het aan vervoersbedrijf Arriva ligt kunnen mensen binnenkort niet meer met contant geld in de bus betalen, maar zullen hun ov-chipkaart via een andere manier moeten afrekenen. Dat laat het bedrijf tegenover Omroep Brabant weten. Aanleiding zijn drie overvallen op bussen van Arriva in één week tijd.

Daarbij gingen daders er steeds met de kassalade vandoor. "Wij gaan ons hard maken om zo snel mogelijk al het cash uit onze bussen te halen zodat het zinloos is om een bus te overvallen", aldus Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland. Het bedrijf zal binnenkort met betrokken partijen, zoals chauffeurs, opdrachtgevers en consumentenorganisaties, om de tafel gaan zitten.

Op dit moment is het wettelijk nog niet toegestaan om contant geld uit de bus te weren. Hettinga wil echter dat reizigers straks op andere manieren gaan afrekenen. Vorige maand lieten verschillende vervoersbedrijven, waaronder ook Arriva, en vakbond FNV al weten dat contant geld uit de bus moet verdwijnen. Arriva was al voor de incidenten in Zuid-Holland een pilot gestart genaamd "Pinnen op de bus". Als het aan de vervoerder ligt wordt dit straks in heel Nederland doorgevoerd.

Reacties (27)
20-03-2016, 10:00 door Anoniem
Vroeger bestond er zo iets als een strippenkaart. Kon je gewoon in de winkel kopen, met contant geld. Daar was niet veel mee mis toch? Buiten dat je niet weet wie je reizigers zijn en wat ze allemaal doen met de bus.
20-03-2016, 10:19 door Anoniem
En hoe moet je dan met de bus? Alleen door je te legitimeren met een OV-shit kaart of door verplicht te pinnen? De Stasi zou er gek op zijn. Alles en iedereen te kunnen volgen (die een bus gebruikt).
20-03-2016, 10:19 door Anoniem
Ik WIL niet pinnen op de bus een ook niet contactloos betalen. Net zo min als ik verplicht wil pinnen in trein, de parkeergaragee of waar dan ook. Ik wil eenvoudigweg niet dat op mijn bankrekening letterlijk ALLES wat ik doe is af te lezen (en nee, ik wil ook geen OV chip kaart - rotzooi), zeker niet met de onzalige ideen van banken om ook die info te gaan verkopen.

Het probleeem is niet het geld maar de overvallen. Deal daarmee, in plaats van de klant op te zadelen met jullie probleem.
20-03-2016, 10:52 door Anoniem
De kassalade vervangen door een (overval- en vandalismeproof) geld dispenser. Is men op de hoogte van het bestaan ervan? In de VS zie je die dingen overal, niet alleen in het OV maar ook in veel supermarkten wordt het (wissel)geld via een dispenser uitgedeeld. Sneller, veiliger, nauwkeuriger...
20-03-2016, 11:24 door Anoniem
We hebben gewoon een heel slecht politie systeem.
Ze kunnen heel goed een soort razzia houden in centra van grote steden met de belastingdienst, douane, rdw enz. Maar gewoon met 20 agenten in 5 minuten rondom een bus staan die overvallen word, dat is niet mogelijk..

Ze zouden een team van 10-20 m/v op roulatie basis door nederland en op deze manier criminelen onverwacht kunnen "overvallen".... criminelen weten dan nooit of het team in de buurt is maar ze weten dat wanneer ze boven het maaiveld uitsteken dat ze gepakt kunnen worden.
20-03-2016, 11:42 door Anoniem
Hoewel ik begrip heb voor het probleem van overvallen, zal mijn mening duidelijk zijn over een bedrijf dat niets beters weet te verzinnen dan: "Take it or leave it".
Terecht wijst men er op dat er met de nodige creativiteit alternatieven zijn. De dispenser is een manier. Zowel in Antwerpen als in London zijn tickets in de voorverkoop te koop (in Antwerpen wordt dit bovendien gestimuleerd door ze aanmerkelijk goedkoper te laten zijn). En zo zijn er nog meer.
Op deze manier jaag je mensen de bus uit en de auto in, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
20-03-2016, 12:27 door Ron625
Door Anoniem: De kassalade vervangen door een (overval- en vandalismeproof) geld dispenser.
Dat is een goede manier van beveiliging, dan moeten ze de hele bus meenemen :-)
Ook zou er een eis kunnen komen van gepast betalen, of alleen muntgeld accepteren.
Een combinatie lijkt mij het beste, verplicht pinnen is het slechtste.
20-03-2016, 13:14 door Anoniem
Als de kas beschermt wordt zouden de passagiers wel eens overvallen kunnen worden als volgende stap.
Lijkt mij heel simpel, gewoon bij de bron aanpakken en dat tuig flink straffen en niet (als ze al gepakt worden) wegsturen met 10 uur taakstraf.
Afkomst is niet aan de orde.
20-03-2016, 13:27 door Anoniem
Een bus overvallen voor een paar tientjes aan buit... voor sommigen is de drempel naar criminaliteit wel erg laag.
Misschien wordt er toch teveel thee gedronken en geschoffeld.
20-03-2016, 14:42 door Anoniem
Slecht idee. Geef die rovers nu maar gewoon de inhoud van de kassala mee. Daar komt het bedrijf wel overheen. Anders wordt het: passagiers beroven. Je moet een beetje realistisch zijn en de droom van een volkomen vreedzame samenleving loslaten. Die bestond nooit en zal nooit bestaan. Ook niet door middel van techniek. Integendeel, zou je haast zeggen.
20-03-2016, 15:10 door Anoniem
Vaarwel Avira, ik neem beslist ander vervoer.
20-03-2016, 16:13 door Anoniem
Incidentenbeleid of incidentenpolitiek kun je dit noemen. Af en toe een overval, of een chauffeur die mishandelt wordt, dat vooral door de belangengroep, lees vakbeweging wordt opgeblazen tot een nationaal probleem. Dreigen met staking als de overheid niets hier aan doet, hebben we dan ook meerdere malen kunnen horen. Zonder een politiek of moreel oordeel te vellen, heb ik in de afgelopen decennia kunnen lezen, en zien, hoe de ene na de andere bomaanslag op openbaar vervoer in Israël plaatsvond, met tientallen doden als gevolg. Er is toen door geen enkele chauffeur gedreigd met stakingen, of heeft met zich ziek gemeld. Nee, het vertrouwen in een overheid, die haar uiterste best deed, om dit te voorkomen, was voor de mensen in het openbaar vervoer genoeg om hun plicht te blijven uitvoeren.

Doet onze overheid dan niet zijn best, om de veiligheid voor de burgers te vergroten, het antwoord daarop, is ja met de mond, en nee met daden. Vroeger kon je de overheid in al zijn bestuurlijke lagen aanspreken op hun beleid, maar door alle wettelijke verantwoordelijkheid bij de EU in Brussel te leggen, zien we de politici met gespeelde verontwaardiging zich beklagen, dat hun handen gebonden zijn. Maar wie heeft hun handen gebonden...., precies, de politici zelf. Het waarom is duidelijk, een politieke baan, moet vooral leuk zijn, en gevrijwaard zijn van lastige verantwoordelijkheden, met als beloning voor trouwe dienst een mooi baantje in het bedrijfsleven.
20-03-2016, 19:52 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger bestond er zo iets als een strippenkaart. Kon je gewoon in de winkel kopen, met contant geld. Daar was niet veel mee mis toch? Buiten dat je niet weet wie je reizigers zijn en wat ze allemaal doen met de bus.
Je kunt nog steeds losse kaarten kopen in de voorverkoop.
Ook in de tijd van de strippenkaart gingen er al stemmen op om de verkoop daarvan in de bus te stoppen, en dat werd
ook al aangemoedigd door de kaarten in de bus veel duurder te maken.
Men heeft het op de meeste plekken niet doorgezet, maar als we nu nog de strippenkaart hadden dan zou ongetwijfeld
deze zelfde beweging op gang gekomen zijn.
We kiezen nu eenmaal voor een maatschappij waarin dit nodig is. Er zijn ook landen waar dit probleem niet speelt,
maar de bijbehorende maatregelen willen we hier niet kennelijk.
20-03-2016, 20:10 door Anoniem
En waarom ook niet alleen pinnen ?

De wegenbelasting en de autoverzekering betaal je ook niet met contant geld ?
En dan kan de bank je een autoverzekering aanbieden en is mogelijk beter of goedkoper en best handig.

De overheid kan ook bedenken weer een vervuiler die alleen een auto wil en kan extra belasting innen.

Als heel Nederland alleen pinnen mogelijk maakt dan heeft de consument ook niks op zak.
20-03-2016, 20:52 door Anoniem
Er zijn nog geen 0,001% aan overvallen op het totaal aan openbaar vervoerritten. De buit is in de meeste gevallen ook nog nihil, paar tientjes maar gaat ze ook om mobieltjes of vervoerbewijzen. Overvallen worden steeds meer door jeugdige personen uitgevoerd, soms nog pubers. Overvallen vinden vaak als het donker is plaats. De impact van een overval is groot, maar niet groter dan elders of bij andere criminaliteit met drijging/verrassing.

Overvallertjes die het openbaarvervoer beroven al voor de kleinste buit, en die is vaak niet contant geld. Met contant geld bannen ben je in zijn geheel niet van het probleem van de overvallen af, je verplaatst het probleem, waarschijnlijk niet eens naar buiten het openbaar vervoer en juist naar naar de personen in plaats van de vervoermaatschappij. De overvallertjes overvallen dan de chauffeur, eisen zijn persoonlijke geld, mobiel, persoonlijke bezittingen, eisen losse ov-chipkaartjes of erger overvallen de passagiers.

Het is een spastische en populistische reactie om te roepen dat contant geld weg moet. De directeur van Ariva en de vakbond proberen hun werknemers zoet te houden. Een wijze reactie zou zijn om heel duidelijk te stellen hoe 'groot' het probleem van de overvallen is en wat dat op lost. Maar men grijpt in plaats daarvan eerst naar oplossingen om emoties te temperen. Men voert geen onderzoek uit naar het probleem, niet naar de mogelijke voors en tegens van oplossingen. Het is populistisch, kortzichtig en emotioneel en de gevolgen zijn straks voor het personeel en de passagiers of de omgeving.

Een andere vraag is hoe het mogelijk is dat pubers het steeds vaker in hun hoofd halen om zwaarbewapende overvallen te plegen voor steeds een schamele buit en een hoog risico om gepakt te worden. Laat de CEO en vakbonden hun verstand aanwenden om dat aan te gaan pakken. Maar ook dat weigeren ze. het is hun pakkie an niet, ze willen niet afgerekend worden op een mislukking op dat gebied. Dus mogen strakt miljoenen reizigers niet meer met een regulier betaalmiddel betalen voor het gebriuk van het OV en jaagt men de gebruikers nog meer het OV uit. Dit zijn directies en vakbonden zonder strategie die geen zak verstand hebben van waar ze mee bezig zijn maar wel een enorme impact veroorzaken op de samenleving, door een handje vol overvallertjes die men evenmin in het gareel wenst te houden.
20-03-2016, 21:20 door Anoniem
Maak openbaar vervoer gewoon gratis , 2/3 wordt al betaald uit wegenbelasting en algemene middelen , die 1/3 die de reiziger betaald valt al weg tegen de kosten van kaartjes / controle / etc. die dan niet meer nodig zijn .
Gratis is goedkoper , niet alleen voor de reiziger maar ook voor het hele systeem .
Ook is het de beste manier om mensen de auto uit te krijgen ... alhoewel , dat melkkoetje zullen ze wel niet willen slachten dus het zal wel uitgedacht zijn .
20-03-2016, 22:16 door Anoniem
Gewoon gratis openbaar vervoer. Beter voor het milieu, beginnen bij de bus
21-03-2016, 07:38 door Anoniem
Door Anoniem: Ik WIL niet pinnen op de bus een ook niet contactloos betalen. Net zo min als ik verplicht wil pinnen in trein, de parkeergaragee of waar dan ook. Ik wil eenvoudigweg niet dat op mijn bankrekening letterlijk ALLES wat ik doe is af te lezen (en nee, ik wil ook geen OV chip kaart - rotzooi), zeker niet met de onzalige ideen van banken om ook die info te gaan verkopen.

Het probleeem is niet het geld maar de overvallen. Deal daarmee, in plaats van de klant op te zadelen met jullie probleem.
En arriva WIL niet meer met contant geld werken in de bus. En ik wil dit en ik wil dat niet ...
De overvallen is niet alleen een probleem voor arriva, maar ook voor de klanten die op dat moment in de bus zitten.
Nee, ik ben geen werknemer van arriva. ;)
21-03-2016, 08:23 door PietdeVries - Bijgewerkt: 21-03-2016, 08:26
Door Anoniem: Er zijn nog geen 0,001% aan overvallen op het totaal aan openbaar vervoerritten. De buit is in de meeste gevallen ook nog nihil, paar tientjes maar gaat ze ook om mobieltjes of vervoerbewijzen. Overvallen worden steeds meer door jeugdige personen uitgevoerd, soms nog pubers.

Afgelopen week nog in het nieuws: Amersfoort - Een buschauffeur is zaterdagavond rond 21:30 uur overvallen door drie jongens met een kapmes in Amersfoortse wijk Zielhorst.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25434538/__Overval_met_kapmes_in_bus__.html

Inderdaad - maar een paar tientjes buit. Maar de chauffeur heeft nu een trauma voor het leven - vertrouwt niemand meer, zeker niet iemand met een donker uiterlijk. Het gaat niet om die paar tientjes aan buit: als je de kosten van beveiliging afweegt tegen de baten is het makkelijker om het merendeel gewoon gratis te maken. Maar... Loopt een en ander dan niet nog verder uit de hand? OV gratis? Dan kan ik best een week in het nachtnet rondhangen als ik even geen plek heb om te slapen. Dakloos of je huis uit gezet? Neem de trein! Warm en droog en ook nog gezellige medepassagiers om tegenaan te lallen!

Gratis OV betekent dus niet dat je alle beveiliging overboord kan zetten. Je hebt nog steeds (en misschien wel meer) bewaking nodig om misbruik te voorkomen...
21-03-2016, 09:24 door Anoniem
of ze doen het zo als bv in Duitsland. Staan er bij ieder bushalte kaartautomaten, Koop je daar je kaartje, contant met pin of hoe dan ook. Heeft geen enkele buschauffeur meer geld nodig. Volgens mij is geld nog steeds een wettig betaalmiddel en volgens mij ben je dan ook verplicht dit aan te nemen.
21-03-2016, 10:02 door Ron625
Wat de bus maatschappij wil, is gevolg bestrijding, maar we moeten de oorzaak aanpakken.
De oorzaak zit niet in de bus, maar de mentaliteit en opvoeding van de criminelen.
Gewoon harder optreden, waardoor anderen het niet meer in hun botte hoofd halen om een overval te plegen.
21-03-2016, 10:47 door Anoniem
Bus? Contant? We hadden toch de geweldige OV-Chip in dit land?
Dat gecombineerd met het feit dat er toch al nergens meer een buslijn te vinden is....

Maar hoe zwakzinnig sommige reacties hier zijn, gewoon een anonieme ov-chip kaart jongens, niks mis mee...
Stelletje paranoïde gasten hier die alles hekelen wat een spoor kan nalaten, die horen niet op internet wat 1 groot spoor is...
21-03-2016, 11:57 door Anoniem
Arriva mag contact geld helemaal niet weigeren als wettelijk betaalmiddel omdat ze dan niet haar wettelijke verplichtingen nakomt als openbaar vervoerder. Het is bij wet vastgelegd dat er met contact geld betaald mag worden ... en om een reden. Laten we vooral zorgen dat er niet nog meer rechten en privacy (want digitaal geld = traceerbaar --> weg privacy) kwijt raken die de democratie en onze vrijheid ondermijnen omdat commerciële bedrijven en/of de overheid tekort schiet en geld willen besparen.

Ipv stoppen met cash-geld kunnen vervoerders ook een kogelvrije glasplaat monteren. Kost wat, maar schendt niet onze burgerrechten en zal een groot deel van de (verwaarloosbare aantallen) OV overvallen doen stoppen ... Zoiets heet ondernemersrisico en zorgplicht richting je werknemers; dat kun je niet even afschuiven door burgerrechten maar zomaar ten grabbel gooien ...
21-03-2016, 12:00 door Tubamaniak - Bijgewerkt: 21-03-2016, 12:03
En de oorzaken zitten in verloedering van de samenleving. Het gezegde : " een vis rot het eerst bij de kop " moet daarbij op volle waarde worden geschat. Doordat de over ons gestelden sjoemelen, sjacheren en de mazen van de wet opzoeken, denken Jan, Ahmed, Abdullah, Quincy en Joris met de Pet eveneens : zoek het maar uit, ik ga mijn goddelijke gang.
De gevolgen laten zich al decennia lang zien. De geest is uit de fles en laat zich niet gemakkelijk meer terugstoppen.

Gezag ? Dat is in Nederland door toedoen van politici en beroepsgroepen zelf, volledig verdwenen. Het is de slappe hap die regeert. Waar in 1970 een autokraker nog werd getracteerd op een politiekogel, waar de agent achteraf geen boekwerk over hoefde te schrijven en niet werd onderworpen aan derdegraads verhoren, kan de autokraker nu op een hartgrondig " foei ! " rekenen. Draai dat maar eens terug. Met de huidige regering en ondersteunende ambtenaren lijkt me dat een hopeloze zaak.......

Wat wij nodig hebben zijn "mannen van stavast" in de regering. Die staan voor wat ze zeggen, niet konkelen, niet draaien, de rug recht, de blik vooruit. Een man een man, een woord een woord. Ja is ja, nee is nee.
Voor ambtenaren en aanpalenden geldt hetzelfde.
21-03-2016, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem: Maak openbaar vervoer gewoon gratis , 2/3 wordt al betaald uit wegenbelasting en algemene middelen , die 1/3 die de reiziger betaald valt al weg tegen de kosten van kaartjes / controle / etc. die dan niet meer nodig zijn .
Gratis is goedkoper , niet alleen voor de reiziger maar ook voor het hele systeem .
Ook is het de beste manier om mensen de auto uit te krijgen ... alhoewel , dat melkkoetje zullen ze wel niet willen slachten dus het zal wel uitgedacht zijn .

Dit is de enige oplossing waar ik mij in kan vinden...alle andere mensen die het zo goed weten moeten zelf eens lekker bus chauffeur gaan worden en met hun geniale ideeen eens cool blijven als er een debiel met een shotgun of kapmes voor je neus staat.
En mensen die roepen ik neem dan een ander bedrijf; veel succes met dat andere bedrijf, niet elk bedrijf biedt dezelfde bus lijn aan dus hoe je dan op je bestemming moet komen?
21-03-2016, 13:52 door Anoniem
In o.a. Australië heb ik een ticketsysteem in de bus gezien, waar je zowel met munten als biljetten (en volgens mij ook met pas) kunt betalen. Werkt super. Moeten ze hier ook doen, dus een systeem dat ook contant geld accepteert. Of anders de strippenkaart en papieren treinticket terug.

Door Anoniem: Gewoon gratis openbaar vervoer. Beter voor het milieu, beginnen bij de bus
Gratis vind ik niet nodig. Maar het mag wel een stuk goedkoper!
23-03-2016, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: In o.a. Australië heb ik een ticketsysteem in de bus gezien, waar je zowel met munten als biljetten (en volgens mij ook met pas) kunt betalen. Werkt super. Moeten ze hier ook doen, dus een systeem dat ook contant geld accepteert. Of anders de strippenkaart en papieren treinticket terug.

Door Anoniem: Gewoon gratis openbaar vervoer. Beter voor het milieu, beginnen bij de bus
Gratis vind ik niet nodig. Maar het mag wel een stuk goedkoper!

De strippenkaart was ook niet echt ideaal. Je kon bij het instappen een halte opgeven die dichterbij was dan je werkelijke eindpunt en dan werd er dus bv. 3 strippen afgestempeld in plaats van 5. Je bleef dan zeg maar "per ongeluk" te lang zitten.
De chauffeur kon moeilijk voor dertig passagiers onthouden waar ze allemaal naar toe moesten. Ook had je de houtlijm truc. Dat werd vooraf op de strippenkaart gesmeerd op de plek waarvan je wist waar de stempel op zou komen, en dan kon je later de stempel er weer af krabben.

Het nieuwe systeem is ook niet perfect, met name het uitchecken wordt makkelijk vergeten.

Hoe dan ook: de huidige aanpak is verkeerd. Contant geld in de bus is niet het probleem, het tuig dat overvallen op bussen pleegt is het probleem, daar moet je dus op focussen!
Ondertussen worden gevangenissen gesloten omdat niemand meer wordt opgesloten...
Iets met zachte heelmeesters.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.