Maar... maar... We moesten toch stoppen met papier bankieren omdat internet bankieren zo vreselijk veilig zou zijn. Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Rabobank heeft wel eens iets in die richting geopperd:
https://www.security.nl/posting/36032/Maar een wat kromme vergelijking was dat toen wel.
Verder hakt Aha 17:17 wel hard in op het woordje "moeten" van Anoniem 15:52 als ware het een opgelegde verplichting.
Maar we weten niet of anoniem 15:52 dit zo heeft bedoeld. Het kan, maar het hoeft niet.
Iets dat "moet" kan natuurlijk ook een bepaalde drang van binnenuit zijn.
Als ik naar de WC moet, dan "moet" ik. Niemand legt mij dat op.
Zo ook: als we ons ergens veiliger bij voelen, dan "moeten" we ons daarnaar schikken. Namelijk voor onze eigen veiligheid.
Dit is dan een sterke drang van binnenuit, die voelt als een soort noodzaak, of "als ik het niet doe, zou ik wel gek zijn".
Banken kunnen hun woorden zo formuleren dat jij dat gevoel krijgt.
Dit is een "moeten" van binnenuit en niet keihard door banken opgelegd. Maar het is wel een vorm van "moeten".
Zo'n drang kan voortkomen uit bepaalde informatie die Anoniem 15:52 heeft gehoord of gelezen.
Maar welke informatie en vanuit welke bron weten we niet.
Daarom graag een beetje genuanceerder Aha. (= een wens. ik leg het je niet op)
Een broodje aap zou ik het niet willen noemen: Rabobank heeft zoals gezegd zoiets ooit wel eens geopperd.
Laat ik het accent daarom eens iets anders leggen.
Anoniem 15:52 schreef: ... We moesten toch stoppen met papier bankieren
omdat internet bankieren zo vreselijk veilig zou zijn. En voegt er daarna netjes aan toe:
"Of heb ik het nou verkeerd begrepen?"Ik geloof dan ook niet dat degene die dit schreef veel heeft aan wat Aha er met veel poe-ha uitkraamt.
Het mag op zijn minst wat genuandeerder zijn.
Bijvoorbeeld zo:
Nee, we moeten (nu nog) niks, maar papieren bankieren wordt wel steeds meer door banken ontmoedigd.
Dit doen ze door papieren bankieren steeds duurder te maken, en papierloos internetbankieren aantrekkelijker.
Anders gezegd: als je toch al een bij-de-tijdse computer met internet in huis hebt, dan begin je
zo langzamerhand toch echt een dief van je eigen portemonnee te worden als je niet internetbankiert.
Zo kan je je op een gegeven moment toch
genoodzaakt voelen (@ Aha: dit is ook een vorm van "moeten"...)
om te gaan internetbankieren, ook al verplicht de bank je officieel nergens toe.
De echte reden waarom we zogenaamd "moeten" internetbankieren is vooral kostenbesparing voor banken.
Mede dankzij internetbankieren konden banken al veel van hun bankkantoren sluiten, en hebben banken
minder personeel nodig. Dus ook de jaarlijkse salariskosten van al dat personeel zijn ze kwijt.
In plaats daarvan hebben ze "gratis" personeel: namelijk al die mensen die internetbankieren.
Zij worden terugbetaald met gemak en snellere diensten, en met wat meer mogelijkheden.
Wel kregen banken er ICT kosten bij, maar op den duur zou dit de besparingen niet overtreffen.
En zo maken de banken uiteindelijk wat meer financiële winst, en veel klanten zijn blij met het gemak.
Maar de één zal meer baat hebben bij internetbankieren dan de ander. Vooral "eenvoudige" mensen
worden financieel de dupe van het ontmoedigingbeleid van banken jegens de oude methode van papieren bankieren.
Niet dat er vóór introductie van internetbankieren nooit kosten gemoeid waren met papieren bankieren.
Maar sinds die tijd is het papieren bankieren al aanmerkelijk duurder geworden t.o.v. internetbankieren.
(het betalen voor bankafschriften is in het rijtje van Anoniem 18:02 trouwens nog vergeten)
De kosten voor de aanschaf van een computer hoeft overigens niet altijd een reden te zijn om niet te gaan internetbankieren.
Want die aanschaf kan soms worden vermeden door een hiervoor bestemde computer in een nabij bankkantoor te gebruiken.
Maar je zult dan wel elke keer naar dat bankkantoor moeten reizen.
Een stuk gemak van internetbankieren valt dan weer weg.
En ook is er niet bij iedereen een bankkantoor in de buurt helaas.
Verder is voor security freaks internetbankieren op zo'n publieke computer meestal geen optie.
Voor wat betreft de veiligheid van internetbankieren:De veiligheid wordt hoofdzakelijk bepaald door de klant die het internetbankieren bedient en onderhoudt.
De grote meerderheid zal toch echt zijn best moeten doen om met internetbankieren méér ellende te veroorzaken
dan met papieren bankieren, zolang men de (verplichte) adviezen van de bank volgt.
De voorwaarden waaronder internetbankieren veilig is, zijn voor een gemiddeld mens niet moeilijk:
Het "hang op, Klik weg, bel je bank"-verhaal (en de gebeurtenissen die daarmee samenhangen),
plus het aanleren van vijf andere door de gezamelijke banken opgestelde veiligheidsregels maakt internetbankieren zo veilig, dat je gedurende je hele leven waarschijnlijk geen verlies leidt door internetfraude op je bankrekening.
Het lijkt voor zover nu is te overzien in ieder geval hoogst uitzonderlijk dat er dan iets zou gebeuren wat niet klopt,
en wat je nooit zou kunnen overkomen met papieren bankieren.
Mocht het toch eens gebeuren, dan is de impact nuchter bekeken niet groot:
de bank vergoedt het verloren geldbedrag, tenzij je zelf grof nalatig was.
Een nadeeltje kan wel zijn dat het gemak van internetbankieren gemakkelijk leidt tot meer pinpasgebruik
en minder contant geld. Men staat er er echter meestal niet bij stil dat je de bank dan nog meer vertelt over je priveleven,
terwijl de verkoper als je het bedrag pint kan nakijken wie wat bij hem heeft gekocht, inclusief bankrekeningnummer.