De Amerikaanse toezichthouder FTC waarschuwt voor een nieuwe tactiek die telefoonoplichters toepassen bij het oplichten van internetgebruikers. De oplichters zijn al jaren actief en doen zich vaak voor als personeel van Microsoft en bellen mensen thuis vanwege "computerproblemen" of "malware".
Vervolgens moeten gebruikers een programma downloaden waarmee de oplichters toegang tot de computer krijgen. De oplichters gebruiken nu een nieuwe tactiek, aldus de FTC. Ze bellen mensen nog steeds op, maar doen zich nu voor als medewerker van het Global Privacy Enforcement Network en claimen dat het e-mailaccount van de gebruiker is gehackt en voor het versturen van frauduleuze berichten wordt gebruikt.
Vervolgens stelt de oplichter dat er juridische stappen tegen de gebruiker zullen worden genomen, tenzij de gebruiker hem het probleem laat oplossen. Als gebruikers vragen stellen voeren de oplichters de druk op. Zo geven ze echte telefoonnummers van de FTC en wijzen mensen naar de website van het Global Privacy Enforcement Network, een echt bestaande organisatie die overheden met privacyzaken helpt.
De FTC waarschuwt om mensen die bellen om de computer te "repareren" nooit toegang tot de computer te geven. Ook wordt afgeraden om financiële en gevoelige informatie te verstrekken aan mensen die contact opnemen. In het geval de beller druk uitoefent om meteen actie te ondernemen is het volgens de FTC zo goed als zeker een scam en moet er worden opgehangen. Gebruikers die zich toch zorgen maken moeten via bekende contactgegevens zelf contact met hun beveiligingsleverancier opnemen en geen informatie gebruiken die de beller geeft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.