Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: Door Ron625: Voor mij als gebruiker, zijn de beheerders van de website(s) verantwoordelijk.
Van hun krijg ik dus de troep, dus zijn zij verantwoordelijk voor de schade!
Maak ik een denkfout?
- Hoe ga jij aantonen / bewijzen via welke site je een infectie hebt opgelopen? (Vrijwel onmogelijk)
- Via welk IP is dat gebeurd? (Hint: niet dat van RTL)
- Is RTL een begunstigde van die malware? (Nee)
Je verwart verantwoordelijk met aansprakelijk. Website kiest zelf het verdienmodel en zij kiest de advertentie-provider en is daarmee verantwoordelijk.
Daarom gaan ze ook doodleuk door met die 3rd-party ad-praktijken;
het risico = 0 (voor de website dan hé).
Ze lopen intussen een kwart van de potentiële inkomsten kwijt, dan wordt het langzaamaan misschien wel interessant om naar een ander advertentie partij te gaan kijken. En ze kunnen ad-blockers wel willen weren, maar daarmee hebben ze die inkomsten nog niet terug.
Ha, ho wacht.
Je hebt gelijk als je bedoelt dat ik had moeten schrijven dat je RTL in de praktijk onmogelijk
aansprakelijk kan stellen, touché.
Echter, jij stelt dat RTL per definitie
verantwoordelijk is.
Dat is geen feit, maar jouw mening. Naar mijn mening is diegene die de malware heeft laten kopen, op een server heeft laten plaatsen, en die advertentie heeft laten verschijnen, de meest verantwoordelijke. Tientallen, zo niet honderden partijen zijn daanaast medeplichtig.
Uitgevers kiezen een advertentie-netwerk dat de inhoud van de advertenties niet controleert. De sleutel ligt bij 'kiezen', zodra je kunt kiezen ben je verantwoordelijk voor je keuze.
Keuze => verantwoordelijkheid.
Je kunt dat wel onder 'mening' willen wegdoen, maar volgens mij is dat geen uitzonderlijke mening.
En als je écht liberaal bent, kun je zelfs de bezoeker volledig verantwoordelijk houden, want deze had zijn / haar software niet up-to-date en heeft het schadelijke IP zelf bezocht.
En als je echt liberaal bent zie je dan ook de onvermijdelijke logica van het gebruik van adblockers en de verliezende positie van uitgevers die adblockers proberen tegen te houden (via hun sites dan wel rechtzaken).
De gebruiker heeft geen keuze in welke IP's worden bezocht voor het weergeven van advertenties, dat bepaalt het advertentie-netwerk waar de uitgever voor gekozen heeft. De enige keuzes van de gebruiker zijn de uitgever waar hij voor zijn informatie/nieuws voorziening naar toe gaat, en de methode waarmee hij zijn computer beschermt tegen malware. Eén van die methodes is het blokkeren van advertenties, via bijvoorbeeld een adblocker, een keuze die een slordige 20-25% van de gebruikers inmiddels heeft gemaakt.
En in plaats van op zoek te gaan naar advertentie-providers die wel letten op de inhoud van de door hun geserveerde advertenties gaan sommige uitgevers actief strijden tegen adblockers, maw, zij proberen bewust de gebruiker die keuze te ontnemen, zonder daarbij zelf de verantwoordelijkheid te willen nemen voor de door hun gemaakte keuze voor een bepaald advertentie netwerk.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met verantwoordelijkheden afschuiven / mierencopuleren.
Het is eigenlijk heel eenvoudig; de uitgevers zijn verantwoordelijk voor alles wat op hun websites aangeboden wordt.
Het is in de praktijk onmogelijk om succesvol aangifte te doen e/o een civiele zaak te beginnen tegen een website wegens het verspreiden van malicieuze advertenties via advertentienetwerken.
En dus stel je je maar liever op als 'chill' voor uitgevers die hun verantwoordelijkheid niet nemen? Aangifte en vervolging zijn niet aan de orde, wat telt is dat uitgevers hun verantwoordelijkheid gaan nemen voor de keuzes die zij maken. Alleen zo kunnen advertentie-netwerken bewogen worden tot het controleren van de inhoud die zij aanbieden. En dat is waar we, naar mijn mening, naar toe moeten.
Daarom is er ook geen jurisprudentie over te vinden...[/b][/quote]