Door Big Data kunnen verzekeraars steeds meer gegevens van mensen verzamelen, wat grote gevolgen voor de privacy en verzekeringspremies kan hebben. Aanleiding voor het Verbond van Verzekeraars om een aantal waarborgen aan te kondigen om deze zorgen weg te nemen.
Dat laat het Verbond in een vandaag gepubliceerd 'green paper' (pdf) weten. In het paper constateert het Verbond dat Big Data verzekeraars allerlei soorten gegevens laat verzamelen. Zo kan het rijgedrag van automobilisten worden gemeten en worden gekoppeld aan hun premie. De klant krijgt in dit geval een premie die mede gebaseerd is op zijn of haar rijgedrag. Ook kunnen verzekeraars het gedrag van klanten beter monitoren.
Als een klant nooit buiten Europa reist, maar wel een werelddekking heeft, kan dit via Big Data worden waargenomen. Meer gegevens kunnen volgens het Verbond ook helpen bij het creëren van meer veiligheid op straat. "Uit de verzamelde data van alle verzekerden, kunnen verzekeraars verbanden vinden die helpen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Zo kan met data van alle verzekerden onderzoek worden gedaan naar de relatie tussen veiligheid en straatverlichting", aldus het rapport.
Het Verbond erkent dat erin de maatschappij zorgen over deze ontwikkelingen zijn. Een belangrijke zorg richt zich op de privacy van klanten en hoe verzekeraars omgaan met het feit dat zij steeds meer data van die klanten hebben. Ook zijn er zorgen over de solidariteit. Hoe meer data, hoe meer verzekeraars kunnen differentiëren naar risico, waardoor premies voor hoge en lage risico’s meer uiteen kunnen gaan lopen. "Dat mensen die meer risico lopen in sommige gevallen meer premie betalen dan mensen die minder risico lopen is al eeuwen zo en ook terecht. Maar de verschillen moeten niet al te zeer uiteenlopen", zo stelt het Verbond.
Big Data brengt ook zorgen mee ten aanzien van het model van verzekeraars. "Hebben klanten straks nog wel een verzekeraar nodig? En als alleen klanten die veel risico lopen zich verzekeren, wordt de premie dan niet veel te hoog?", zo vraagt het Verbond zich af. De verzekeraars proberen via waarborgen die in het rapport worden genoemd de zorgen in de maatschappij weg te nemen. Ook zal het Verbond jaarlijks een Solidariteitsmonitor opstellen. Het doel hiervan is het vroegtijdig opsporen van mogelijke negatieve gevolgen van Big Data-toepassingen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.