ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.
Vraag: Ik las dat het illegaal is om adblockers te detecteren. Klopt dat?
Antwoord: het in een website opnemen van scripts die adblockers detecteren, zou inderdaad illegaal zijn. De Europese Commissie had dat gesteld in een brief aan privacyactivist Alexander Hanff. Je mag immers geen informatie opslaan op mensen hun computers zonder toestemming, en een adblockdetectiescript is 'informatie' en mag er dus niet zijn.
We noemen het altijd de cookiewet, maar de wet is breder: ieder opslaan en uitlezen van informatie van randapparatuur van eindgebruikers is alleen toegestaan met hun toestemming, nadat je ze uitgebreid hebt geïnformeerd over wat je gaat doen en waarom. Vandaar dus de cookiepopups, maar ook bij het installeren of updaten van software moet er een toestemmingsvraag komen met uitleg wat er allemaal gaat gebeuren.
De EC neemt nu het standpunt in dat ook een script op een webpagina hieronder valt. Ergens logisch, want ook dat is informatie en die wordt (in de browsercache) op de randapparatuur van bezoekers van die webpagina opgeslagen. Maar als je die harde lijn neemt, dan moet elke webpagina voor elke pixel toestemming vragen, en dat kan toch niet waar zijn?
Nou ja, niet helemaal want de wet kent een uitzondering. Als het noodzakelijk is voor een goede levering van de dienst, dan mag zonder uitleg en zonder toestemming die informatie worden gezet. De CSS-stylesheets in een gevraagde webpagina behoeven dus geen toestemming, die zijn gewoon nodig om die pagina in de gewenste vorm te leveren. Bij gewone afbeeldingen zie ik dat ook nog wel, maar je kunt vraagtekens stellen bij de advertenties in een webpagina. Zijn die technisch gezien ‘nodig’ net zoals de CSS bestanden nodig zijn?
Bij invoering van de cookiewet was altijd het argument, advertenties zijn nodig anders is de dienst niet meer te financieren. Maar dat telt niet onder de wet, het gaat om functioneel/technisch nodig en niet op de lange termijn eigenlijk best wel belangrijk. Dus eigenlijk is het al discutabel of je zonder toestemming überhaupt advertentiebanners in een webpagina mag stoppen. We doen maar alsof dat mag, anders worden we écht gek van de toestemmingspopups, maar als de discussie daar zit dan zal een adblockerscript al helemaal een probleem zijn om te rechtvaardigen als technisch noodzakelijk.
Een escape zou nog kunnen zijn dat een adblockdetectie ook op de server kan misschien. Je kijkt dan simpelweg of de advertentiebanner wordt opgevraagd. Maar dat is natuurlijk simpel te omzeilen; als adblocker haal je dan de afbeeldingen op en die gooi je vervolgens weg.
Wel hebben we in Nederland natuurlijk nog een uitzondering op de cookiewet: informatie die "geen of slechts geringe" inbreuk op de privacy maakt en bedoeld is om de effectiviteit van een dienst te meten, mag zonder toestemming worden opgeslagen. Je zou volgens mij een adblockerscript daar prima onder kunnen rekenen. Dus dan mag in Nederland een adblockdetectiescript wél. (En inderdaad, die uitzondering is tegen de Europese regels.)
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.