5 miljoen Nederlanders hebben hun account op MijnOverheid geactiveerd, zodat ze via de digitale Berichtenbox met de overheid kunnen communiceren. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt. Op 29 februari hadden nog 3,6 miljoen Nederlanders hun account geactiveerd.
De groeispurt van de laatste weken is volgens het ministerie te danken aan het feit dat mensen op de website van de Belastingdienst gevraagd werd hun Berichtenbox te activeren voordat ze belastingaangifte gingen doen. Steeds meer overheidsorganisaties versturen hun post naast op papier ook digitaal via de Berichtenbox van MijnOverheid, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, het UWV, de RDW en meer dan honderd gemeenten. Sinds vorig jaar stuurt de Belastingdienst sommige berichten over toeslagen zelfs alleen nog maar digitaal.
Naast toegang tot de Berichtenbox kan op MijnOverheid ook worden bekeken welke persoonlijke gegevens bekend zijn bij de overheid. Bijvoorbeeld de inschrijving bij de gemeente, het inkomen en wanneer de laatste APK-keuring voor de auto is geweest. Dit jaar zal de overheid de Berichtenbox-app voor telefoon en tablet lanceren, waarmee burgers hun overheidsberichten op hun mobiele apparaat kunnen bekijken. Zodra er nieuwe post is, ontvangen gebruikers een melding.
Het ministerie stelt dat de overstap van papieren post naar digitale post niet voor iedereen even gemakkelijk is. "De overheid probeert ook de mensen die niet over middelen voor digitale communicatie beschikken, of die niet digivaardig zijn, mee te nemen in die digitalisering of biedt een alternatieve manier." Er wordt dan gewezen naar het machtigen van iemand anders om zaken digitaal te regelen. Daarnaast zijn er spreekuren bij bibliotheken voor het gebruik van digitale overheidsdiensten en is er voor mensen die zelf digivaardiger willen worden het Digitaal Hulpplein in het leven geroepen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.