image

ACM monitort netneutraliteit bij internetproviders

vrijdag 29 april 2016, 11:31 door Redactie, 13 reacties

Vanaf 30 april geldt in Europa een wettelijke plicht tot netneutraliteit en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt in de gaten of internetaanbieders de toegang tot het internet niet onnodig afknijpen of blokkeren. Netneutraliteit houdt in dat internetaanbieders geen content mogen blokkeren en ze ook bepaalde diensten niet mogen vertragen, beperken of discrimineren.

Het gaat dan bijvoorbeeld om apps om via internet te kunnen bellen of berichten te versturen. Volgens de Nederlandse wetgever staan de Europese regels geen enkele vorm van tariefdifferentiatie toe. Dit betekent dat internetproviders voor het verbruik van alle data hetzelfde tarief moeten rekenen. Het is dan ook niet toegestaan om voor bepaalde programma’s en diensten een hoger of lager tarief te hanteren.

Voor het toepassen van de regels voor netneutraliteit maakt het niet uit met welk apparaat particulieren internetten: de regels gelden in gelijke mate voor tablets, smartphones en computers. Op 30 augustus brengt het Europees samenwerkingsverband van telecommunicatietoezichthouders Berec richtsnoeren uit waarin de Europese netneutraliteitregels nader worden uitgelegd. "Een open internet is belangrijk voor de vrije verspreiding van informatie en de ontwikkeling van innovatieve diensten", aldus de ACM.

Reacties (13)
29-04-2016, 11:44 door Anoniem
Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.
29-04-2016, 11:53 door Anoniem
Gaat dit ook gelden voor (zakelijke)providers die poort 25 blokkeren? Zoals bijvoorbeeld RoutIT die dit doet.
29-04-2016, 14:31 door Anoniem
Nee niet smtp blokkeren,hoe wil je anders emails kunnen versturen?,dit protocol is er juist om mail mee te kunnen versturen.
Of begrijp ik dat verkeerd?.
29-04-2016, 17:09 door Anoniem
Heel simpel: Zodra je merkt dat een provider dit doet eerst een ticket aanmaken, dan zien dat je daar een reactie op krijgt (nee, we gaan poort 25 niet openzetten voor je) Die reactie opsturen naar de ACM als klacht. De enige manier.
30-04-2016, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?
30-04-2016, 08:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?
Kostenbesparing? Experimenteren? Misschien omdat dynamische IP's in de praktijk aardig statisch kunnen zijn? Omdat het kan en het gewoon onderdeel is de van de dienst die je afneemt; Internet?
30-04-2016, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?

Waarom zou je dat niet willen? Een dynamisch IP is totaal geen belemmering om een SMTP server te draaien, daar hebben we dan weer dynamic dns voor en met een goed MX record komt alles goed.
30-04-2016, 11:27 door Anoniem
Er zijn zelfs providers die SMTP *inkomend* blokkeren op consumenten aansluitingen!
Een aantal daarvan is er inmiddels wel mee opgehouden, of soms zijn er periodes dat ze het niet deden maar later
weer wel.

Het is me nooit duidelijk geworden of dit nou gewoon een misverstand was (iemand bij beheer die gehoord had dat
open SMTP servers een probleem waren en niet goed gesnapt had dat de dreiging de uitgaande tak is en niet de inkomende)
of dat dit toch ook een vorm van niet-neutraliteit met opzet was.

Bij mijn provider kan ik gelukkig zelf instellen of ik dit wel of niet wil hebben.
30-04-2016, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Er zijn zelfs providers die SMTP *inkomend* blokkeren op consumenten aansluitingen!
Een aantal daarvan is er inmiddels wel mee opgehouden, of soms zijn er periodes dat ze het niet deden maar later
weer wel.

Het is me nooit duidelijk geworden of dit nou gewoon een misverstand was (iemand bij beheer die gehoord had dat
open SMTP servers een probleem waren en niet goed gesnapt had dat de dreiging de uitgaande tak is en niet de inkomende)
of dat dit toch ook een vorm van niet-neutraliteit met opzet was.

Bij mijn provider kan ik gelukkig zelf instellen of ik dit wel of niet wil hebben.

Sommige providers blokkeren domweg poort 25 ongeacht de richting. Sommige providers blokkeren poort 25 als source poort. Dat is uiteraard onzinnig, want de source poort voor email is doorgaans niet poort 25. Dat geldt voor zowel mail clients als mail servers als spamtools. Ik heb wel eens een beheerder van een kwaliteitsprovider hierover gesproken die het niet begreep.

Belangrijker voor deze neutraliteitsdiscussie is de toevoeging van cookies aan netwerkverkeer (bijvoorbeeld mobiel verkeer). Dat is ernstig fout en ontoelaatbaar. Dat soort uitwassen moet met wortel en tak worden uitgeroeid, met enorme boetes. Ik zou dat inschatten op 1000 euro per gebruiker. Dat kan men dan niet betalen, maar het punt is duidelijk: don't fuck with our privacy.
30-04-2016, 14:56 door Anoniem
The following is a list of Internet service providers (ISPs) that are believed to cause trouble for BitTorrent clients, Online Gaming and/or other P2P clients and the reason why.

- België: Telenet
- Nederland: Ziggo, T-Mobile Online

Source: https://wiki.vuze.com/w/Bad_ISPs
30-04-2016, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?

Omdat hij wil spammen, harstikke handig dan een wisselend ip adres
30-04-2016, 17:16 door donnerd
Door Anoniem: The following is a list of Internet service providers (ISPs) that are believed to cause trouble for BitTorrent clients, Online Gaming and/or other P2P clients and the reason why.

- België: Telenet
- Nederland: Ziggo, T-Mobile Online

Source: https://wiki.vuze.com/w/Bad_ISPs
Ik ben Ziggo klant en kan gewoon downloaden en online gamen tegelijk.
01-05-2016, 20:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er zijn zelfs providers die SMTP *inkomend* blokkeren op consumenten aansluitingen!
Een aantal daarvan is er inmiddels wel mee opgehouden, of soms zijn er periodes dat ze het niet deden maar later
weer wel.

Het is me nooit duidelijk geworden of dit nou gewoon een misverstand was (iemand bij beheer die gehoord had dat
open SMTP servers een probleem waren en niet goed gesnapt had dat de dreiging de uitgaande tak is en niet de inkomende)
of dat dit toch ook een vorm van niet-neutraliteit met opzet was.

Bij mijn provider kan ik gelukkig zelf instellen of ik dit wel of niet wil hebben.

Sommige providers blokkeren domweg poort 25 ongeacht de richting. Sommige providers blokkeren poort 25 als source poort. Dat is uiteraard onzinnig, want de source poort voor email is doorgaans niet poort 25. Dat geldt voor zowel mail clients als mail servers als spamtools. Ik heb wel eens een beheerder van een kwaliteitsprovider hierover gesproken die het niet begreep.

Belangrijker voor deze neutraliteitsdiscussie is de toevoeging van cookies aan netwerkverkeer (bijvoorbeeld mobiel verkeer). Dat is ernstig fout en ontoelaatbaar. Dat soort uitwassen moet met wortel en tak worden uitgeroeid, met enorme boetes. Ik zou dat inschatten op 1000 euro per gebruiker. Dat kan men dan niet betalen, maar het punt is duidelijk: don't fuck with our privacy.

De reden dat providers deze poort blokkeren is het groot aantal open relay servers die er voorheen waren. Het configureren en goed beveiligen van een mailserver vereist kennis. Niet iedereen heeft dat in huis. Gevolg hiervan was dat spammers hier misbruik (gebruik) van ging maken.

Uiteraard zijn er andere manier om dit te voorkomen. Zo gebruikt XS4ALL, zover ik weet, een filter dat ingesteld wordt zodra een open relay mailserver geconstateerd is. Bij hun is deze poort dan ook vrij te gebruiken. Maar meeste providers kiezen voor de makkelijke weg door gewoon poort 25 te blokkeren voor verkeer dat niet van hun netwerk komt of hun netwerk via die poort probeert te verlaten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.