Om internetgebruikers tegen oplichting te beschermen heeft Microsoft besloten om op de eigen zoekmachine Bing geen advertenties van onofficiële helpdesks meer toe te staan. Dit moet voorkomen dat mensen gedupeerd worden door oplichters die zich voordoen als een officiële helpdesk of leverancier.
Het komt regelmatig voor dat mensen worden benaderd door oplichters die stellen dat er "problemen" met de computer zijn. Problemen die tegen betaling kunnen worden opgelost. Vaak moeten slachtoffers software downloaden waarmee de oplichters toegang tot de computer krijgen. Om slachtoffers te vinden maken de oplichters van verschillende manieren gebruik. Zo worden mensen thuis gebeld of krijgen ze tijdens het internetten pop-ups te zien. Ook kopen de oplichters advertentieruimte bij zoekmachines in.
Als een internetgebruiker problemen heeft en hierop zelf gaat zoeken, zullen de advertenties als eerste verschijnen. Die laten gebruikers weten dat ze een bepaald telefoonnummer moeten bellen om technische ondersteuning te krijgen. Volgens Microsoft zijn er met advertenties die online technische ondersteuning bieden "ernstige kwaliteitsproblemen" die de veiligheid van gebruikers in gevaar kunnen brengen. Daarom zijn dit soort advertenties niet meer toegestaan, zo heeft de softwaregigant aangekondigd.
In de regels voor Bing-advertenties staat nu dat adverteerders geen online technische support aan consumenten mogen bieden voor producten of diensten waarvan ze niet de eigenaar zijn. "Deze aanpassing geeft Microsofts inzet weer om eindgebruikers een veiligere ervaring te bieden, waaronder groepen die het kwetsbaarst voor online scams en andere frauduleuze activiteiten zijn", aldus Microsofts Liz Walsh. Volgens marktvorser Net Applications heeft Bing een wereldwijd marktaandeel van 12,4%, terwijl het concurrerende onderzoeksbureau StatCounter het op 4,5% houdt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.