In de Verenigde Staten zijn verschillende nep-Microsoftmedewerkers aangeklaagd die tienduizenden slachtoffers voor miljoenen dollars zouden hebben opgelicht. De oplichters deden zich voor als medewerkers van Microsoft, Apple en andere technologiebedrijven.
Slachtoffers werden thuis opgebeld of kregen een pop-up of advertentie te zien dat er "problemen" met hun computer waren. Vervolgens moest er voor het oplossen van de niet bestaande problemen worden betaald. Tienduizenden mensen zouden voor deze onnodige technische support hebben betaald. De Amerikaanse toezichthouder FTC is tegen verschillende van deze telefonische oplichters een zaak gestart en heeft nu drie nieuwe verdachten aan de zaak toegevoegd.
Daarnaast is de aanklacht tegen een aantal van de verdachten uitgebreid. Zo worden ze beschuldigd van witwassen, het verwerken van creditcardbetalingen, het openen van bankrekeningen en andere activiteiten om de telefoonscams te faciliteren. Eerder kregen veertien bedrijven en veertien personen die zich als medewerker van Microsoft en andere computerbedrijven voordeden een boete van 5,1 miljoen dollar opgelegd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.