De politie heeft vorig jaar ruim 35.000 meldingen van internetoplichting ontvangen, zo blijkt uit jaarcijfers van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). Een lichte daling ten opzichte van het jaar ervoor. Gemiddeld werden slachtoffers voor 200 euro opgelicht.
Volgens de politie maken oplichters vaker gebruik van social media en schromen niet de identiteit van slachtoffers te misbruiken bij nieuwe misdrijven. Projectleider Gijs van der Linden van het LMIO stelt dat het aantal aangiftes geen volledig beeld van het aantal gedupeerden geven. Hij vermoedt dat het werkelijke aantal slachtoffers van internetoplichting veel hoger ligt. "Als we de bankrekeningen van verdachten onderzoeken, vinden we daar niet alleen betalingen van aangevers terug. We stuiten meestal ook op overboekingen van mensen die zich niet bij ons hebben gemeld."
Van der Linden denkt dat het snel blokkeren van bankrekeningen door banken in het geval er oplichting is geconstateerd er mede voor zorgt dat het aantal aangiftes van internetoplichting de afgelopen drie jaar is gedaald. In 2013 klopten nog 45.000 mensen bij het meldpunt aan, dat daalde tot 37.000 in 2014. "Vroeger konden oplichters langer gebruik maken van een rekeningnummer. Nu moeten ze voortdurend op zoek naar nieuwe rekeningen. Dat scheelt slachtoffers."
Exacte cijfers zijn er niet, maar Van der Linden ziet dat oplichters steeds vaker gebruik maken van sociale media zoals Facebook en daar toegangskaartjes voor bijvoorbeeld concerten aanbieden. "Websites als Marktplaats zitten er bovenop, die weten oplichters steeds sneller in beeld te krijgen en hun advertenties te verwijderen. Oplichters verschuiven hun werkterrein daarom naar sociale media. De politie is met Facebook in gesprek om te zorgen dat malafide accounts ook daar snel worden aangepakt."
Het valt Van der Linden ook op dat oplichters niet schromen de identiteit van hun slachtoffers te misbruiken. Die raken daardoor dubbel gedupeerd. "In sommige gevallen vraagt de oplichter een foto van iemands paspoort of rijbewijs, zogenaamd om uit te vinden of iemand te vertrouwen is. Met die foto doet de oplichter zich bij de volgende zwendel voor als zijn slachtoffer. Die kan daardoor natuurlijk in grote problemen raken."
Het LMIO houdt zich sinds 2010 bezig met aan- en verkoopfraude op internet. Het gaat meestal om oplichting via advertentiesites zoals Marktplaats en Speurders. Maar criminelen weten ook slachtoffers te maken door websites van bestaande bedrijven na te maken of websites te bouwen van niet bestaande bedrijven. De spullen die mensen op deze sites bestellen, worden uiteraard nooit geleverd. Vorig jaar werden 80 malafide webwinkels na tussenkomst van de politie uit de lucht gehaald.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.