Adblockers om advertenties mee te blokkeren zijn populairder op smartphones dan de desktop, zo blijkt uit nieuw gepubliceerd onderzoek (pdf). Waar zo'n 200 miljoen eigenaren van een desktop of laptop een adblocker hebben geïnstalleerd, gaat het om 419 miljoen mensen met een smartphone.
Volgens PageFair dat het onderzoek uitvoerde zijn er legitieme redenen voor het gebruik van adblockers, zoals privacy en veiligheid, alsmede de internetervaring. Met name in opkomende economieën zijn mobiele adblockers populair, omdat dit internetverkeer bespaart en het laden van websites versnelt. In deze landen is de mobiele infrastructuur minder ontwikkeld en daarom trager of duurder om te gebruiken.
De adblockers die in opkomende landen populair zijn worden minder in Europa en Noord-Amerika gebruikt. Volgens PageFair komt dit met name omdat mobiel internetverkeer hier goedkoper is. Het bedrijf stelt dat in Westerse landen adblockers op de desktop wel erg populair zijn en ook mobiele adblockers hier snel terrein kunnen winnen tenzij adverteerders hun werkwijze veranderen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.