image

MOB gaat keuzevrijheid tussen pin en cash bespreken

woensdag 1 juni 2016, 16:19 door Redactie, 15 reacties

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), een organisatie van aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer waaronder banken, zal later dit jaar de keuzevrijheid van consumenten tussen contant betalen of pinnen gaan bespreken. Aanleiding is de maatschappelijke discussie over het gebruik van contant geld, bijvoorbeeld bij gemeenten die alleen pinbetalingen accepteren of het plan van OV-bedrijven om cash te verbieden.

In het najaar wil het MOB eventuele knelpunten in de mogelijkheden om contant te betalen bespreken. "Dit zal gebeuren aan de hand van de in november 2015 vastgestelde visie op de beschikbaarheid en het gebruik van contant geld aan de toonbank", zo laat de organisatie weten. In die visie stelt het MOB dat het voor de maatschappij belangrijk is dat contant geld goed blijft functioneren. "Het MOB acht het wenselijk dat mensen kunnen kiezen om contant te betalen of te pinnen, tenzij er specifieke redenen zijn, zoals ten aanzien van veiligheid, om geen contante betaling te accepteren."

Gemakkelijk pinnen

Leden van het MOB kwamen gisteren bij elkaar waar ze besloten om pinnen voor alle consumenten gemakkelijker te maken. De organisatie zal zich gaan inzetten voor gebruiksvriendelijke betaalautomaten. "Vooral blinden en slechtzienden, maar ook voor ouderen en laaggeletterden, is het vaak lastig om met de betaalpas te betalen. Door het betaalproces via de betaalautomaat gebruiksvriendelijker en meer uniform te laten verlopen, is het voor iedereen gemakkelijker om elektronisch te betalen."

Het gaat dan bijvoorbeeld om beter leesbare schermen, ondersteunende geluidssignalen en een vaste indeling voor de toetsen. Om dit alles te bevorderen zal, mede op initiatief van de Oogvereniging en Ieder(in), op 22 juni in het Europees Parlement in Brussel het Europese platform Pay-Able worden gelanceerd. Het platform moet op fabrikanten, alsmede wet- en regelgeving invloed gaan uitoefenen.

Reacties (15)
01-06-2016, 16:40 door Anoniem
Leuk, maar ik WIL helemaal niet electronisch betalen...
01-06-2016, 16:43 door Anoniem
Contact geld is toch een wettig betaalmiddel.
01-06-2016, 16:55 door Anoniem
De banken willen graag af van het contante geld. En zoeken hier argumenten voor. Zo is het al erg lastig om € 5,- biljetten te pnnen, Waardoor er bij veel winkels hier een tekort aan is. Een ondernemer moet betalen om geld te storten, maar ook voor het wisselgeld wat deze ophaald bij de bank.

En het zou me niets verbazen dat zodra we niet meer cash mogen betalen we voor iedere pin transactie een extra bijdrage mogen gaan betalen. Eerst heel weinig en later steeds meer.
01-06-2016, 17:06 door Anoniem
Hier eveneens: bij mij niet de minste behoefte tot electronisch betalen. Gelukkig ben ik niet de enige.

Voor degenen welke denken dat het uitbannen van chartaal geld criminaliteit vermindert; dat is vooral een illusie. Criminele activiteiten verplaatsen zich naar andere groepen van daders, maar zal het niet voorkomen.
01-06-2016, 17:12 door Anoniem
Marionetten van de licentiehouders van betaalproducten. De promotie van betaalproducten draait om zo veel mogelijk geld verdienen aan betalingen, niet om wat goed is voor de consument.
01-06-2016, 17:29 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-06-2016, 18:44
In de naaste toekomst gaan we dus de iPin-automaat tegenkomen met ondersteunende geluidsfuncties:

"U heeft ingetoetst: Vier - Zes - Negen - Twee".
"Indien deze PIN code juist is, toets de groene knop OK."
"Indien deze PIN code onjuist is, toets de gele knop Correctie."
01-06-2016, 17:41 door Reinder
Door Anoniem: Contact geld is toch een wettig betaalmiddel.

Klopt. En het enige dat dat zegt, is dat het een middel is dat gebruikt KAN worden om mee te betalen, niet dat dit specifieke wettig betaalmiddel gebruikt MOET worden om te betalen. Je mag ook andere wettige betaalmiddelen kiezen om mee te betalen. In een aantal gevallen is het zelfs verboden om te betalen met contant geld, een voorbeeld hiervan is het salaris van een medewerker in vaste dienst. Er is geen acceptatieplicht voor contant geld, zo mogen winkeliers bijvoorbeeld biljetten van 100, 200 of 500 euro weigeren, of het alleen mogelijk maken te betalen met de pinpas.
01-06-2016, 19:49 door quikfit
16:40 door Anoniem,Het gaat er niet om wat jij wilt....maar wat de multinationals (waaronder banken) en de dictators in Brussel/Washington willen!?
01-06-2016, 20:53 door Anoniem
Door Anoniem: Hier eveneens: bij mij niet de minste behoefte tot electronisch betalen. Gelukkig ben ik niet de enige.

Voor degenen welke denken dat het uitbannen van chartaal geld criminaliteit vermindert; dat is vooral een illusie. Criminele activiteiten verplaatsen zich naar andere groepen van daders, maar zal het niet voorkomen.

Klopt, maar de emotionele impact van een overval is een heel stuk groter dan een hack.
02-06-2016, 08:34 door Anoniem
Klopt, maar de emotionele impact van een overval is een heel stuk groter dan een hack.

De impact bij een hack raakt slechts andere medewerkers.

Hoe denk je dat de IT afdeling het ervaart? Hoe voelt het voor de administratie en management om beroofd te worden van grote(re) sommen geld, welke ook de continuïteit van een organisatie in gevaar kunnen brengen. Dat raakt alle medewerkers.

Daarnaast zijn er veel meer vormen van criminaliteit dan een roof. Denk alleen aan afpersing/chantage, georganiseerde criminaliteit welke sterk verweven is met de bovenwereld, enz..

Criminaliteit hangt samen met hebzucht + bedenkelijke normen en waarden; zolang dat er is, blijft criminaliteit er ook.
02-06-2016, 09:31 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Contact geld is toch een wettig betaalmiddel.

Klopt. En het enige dat dat zegt, is dat het een middel is dat gebruikt KAN worden om mee te betalen, niet dat dit specifieke wettig betaalmiddel gebruikt MOET worden om te betalen. Je mag ook andere wettige betaalmiddelen kiezen om mee te betalen. In een aantal gevallen is het zelfs verboden om te betalen met contant geld, een voorbeeld hiervan is het salaris van een medewerker in vaste dienst. Er is geen acceptatieplicht voor contant geld, zo mogen winkeliers bijvoorbeeld biljetten van 100, 200 of 500 euro weigeren, of het alleen mogelijk maken te betalen met de pinpas.

Voor de duidelijkheid, in de guldens tijd hadden we nog een wet, die bepaalde, dat er met contant geld betaald MOEST kunnen worden. De huidige situatie is "leuk" bij netwerk- en stroomstoringen. De pin apparaten doen het niet, dus je kunt niet pinnen, dus je kunt niet betalen. Maar b.v. de benzine zit al in de tank. Teken maar het formulier, dan wordt het bij u geincasseerd met een heffing van x euro i.v.m. de extra werkzaamheden. Zitten we echt op te wachten....
02-06-2016, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem: Marionetten van de licentiehouders van betaalproducten. De promotie van betaalproducten draait om zo veel mogelijk geld verdienen aan betalingen, niet om wat goed is voor de consument.

Wie? MOB in ieder geval niet. Die promoten contact betalen:

In die visie stelt het MOB dat het voor de maatschappij belangrijk is dat contant geld goed blijft functioneren.

Ik wist dat veel mensen links niet volgen en niet lezen wat daar staat. Dat men steeds minder het artikel op security.nl leest, is nieuw voor mij.

Peter
02-06-2016, 10:35 door Reinder
@Anoniem 09:31:

Ik denk dat je de valutawet bedoeld hier. Ik weet overigens niet zeker of die ook stelde dat contant geld geaccepteerd moest worden. Wel dat er beperkingen aanzaten, bijvoorbeeld dat een winkelier die contant geld accepteerde het niet hoefde te accepteren wanneer je aan kwam zetten met een kruiwagen vol centen. Overigens vind ik het een slechte zaak dat de acceptatie van contant geld verminderd. Ik zie het ook als een duidelijke voorbode van het onvermijdelijke falen van de euro, die uiteindelijk kan worden toegevoegd aan de hele lange lijst van gefaalde "fiat currencies". Het enige dat het afsterven zal rekken is dat in tegenstelling tot de duizenden gefaalde valuta's ervoor er nu technologische (afschaffen contant geld) en wettelijke (verbieden dat giraal verkeer in andere valuta's te doen) mogelijkheden zijn om het gebruik van alternatieven moeilijk te maken. In vroeger tijden was het voor een heerser in een kasteel een paar dagreizen ver weg vrijwel onmogelijk om te voorkomen dat mensen gingen handelen met andere middelen, zoals edelmetalen, zout, thee, specerijen of andere dingen. Nu zijn dergelijke mogelijkheden er wel, de mate van controle op de bevolking door de overheid is wat dat betreft nooit eerder zo alomvattend geweest.
02-06-2016, 10:49 door Anoniem
Heel vervelend al dat 'echte' geld nu kunnen de banken geen negatieve rente heffen. Het volk is te dom om autonomie waard te zijn.
02-06-2016, 21:11 door Anoniem
Wel CASH en VEEL MINDER PIN graag!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.