De ADAC (tegenhanger ANWB) heeft een onderzoek naar het dataverkeer van 4 auto's gedaan. Van BMW een I3 en 320D, van Mercedes een B-klasse van Renault een ZOE.
Het begint met de opmerking dat autofabrikanten een derde van de kosten aan de elktronica spenderen. Het is bekend dat er veel data verzameld wordt. Welke data en hoeveel was het onderzoeksonderwerp. Niet alleen dat het in de auto zelf achterblijft maar het wordt interactief teruggestuurd.
Mercedes:
De bandenspanning, verbruik, kilometerstand en de GPS positie om de 2 minuten.
BMW:
Deze zijn al in 2015 onderzocht. Veel minder ingrijpend dan de andere twee. Van het audiosysteem wordt het gebruik gevolgd. De laatste honderd posities GPS waar geparkeerd is worden vastgehouden. (Waar is mijn auto?).
Renault:
Naar al het andere kan (lease contracten) het laden van de batterij op afstand geblokkeerd worden. Niet betalen een financieel verschil maakt de auto onbruikbaar.
Naast alle technische data kan de bestuurder en zijn verkeersgedrag geprofileerd bijgehouden worden.
Het starten stoppen stoelstand kracht op remmen en veiligheidsgordel is er allemaal.
Een van de issues die gezien wordt is dat het onderhoud door een onafhankelijke garage door alle gegevens bij de fabrikant op een ongelijke basis gebeurt.
De eigenaar zou op de hoogte horen te zijn over dat datvergaringsproces het hoe wat wanneer waarom aan wie.
Hij zou zelf ook over die gegevens moeten kunnen beschikken.
Voor zover mijn vertaling van dat artikel.