image

Belgische winkels ondersteunen betalen via qr-code

donderdag 14 juli 2016, 13:28 door Redactie, 2 reacties

Deze zomer zal het bij de meeste winkels in België mogelijk zijn om via een combinatie van een qr-code en betaal-app af te rekenen, zo heeft betalingsverwerker Wordline vandaag bekendgemaakt. SmartPay is de naam van de nieuwe betaaloplossing waardoor klanten mobiel kunnen betalen.

Klanten kunnen afrekenen door hun mobiel bankieren-app of de Bancontact-app te openen en vervolgens een qr-code op het scherm van de kassaterminal te scannen. De gebruiker moet vervolgens het bedrag en de naam van de winkel controleren en hierna de betaling via zijn pincode bevestigen. De Bancontact-app wordt ondersteund door 20 banken. Daarnaast kunnen ook de mobiel bankieren-apps van Belfius, KBC en ING worden gebruikt.

Vandaag zijn 130 grote winkels uitgerust met de nieuwe betaaloplossing. Mobiel betalen kan nu in alle winkels van Krëfel en A.S.Adventure, bij Inno in Brussel en enkele winkels van Delhaize. De komende maanden zal mobiel betalen ook mogelijk zijn bij JBC, Quick, Decathlon, Menatam (Kitchen Market), Veritas, alle andere winkels van Inno en Delhaize en vele andere winkels in heel België.

Reacties (2)
15-07-2016, 09:00 door Anoniem
en nu is het wachten op een bepaalde POS besmetting die makkelijk de qr code manipuleert.
geld overmaken? natuurlijk. maar misschien niet naar de winkel in kwestie. of iig niet het hele bedrag.
leuk idee om salami attack hiervoor te gebruiken.
15-07-2016, 18:08 door Anoniem
Door Anoniem: en nu is het wachten op een bepaalde POS besmetting die makkelijk de qr code manipuleert.
geld overmaken? natuurlijk. maar misschien niet naar de winkel in kwestie. of iig niet het hele bedrag.
leuk idee om salami attack hiervoor te gebruiken.
Het zijn de pinautomaten zelf die de QR-code produceren op hun schermpje, zo te zien hetzelfde model dat bij ons overal staat sinds contactloos betalen is ingevoerd.

Op deze pagina hebben ze een filmpje gezet dat het laat zien (waarschuwing: zet het volume zacht, dit is een van die vele promotiefilmpjes met een "vlot" muziekje op maximaal volume dat mij ongeveer tegen het plafond doet stuiteren):
http://be.worldline.com/nl-be/home/solutions/merchant-services-terminals/terminals/smartpay.html

Ik denk niet dat die QR-code een punt van zorg is, dat is gewoon een manier om data over te dragen die je nog altijd op het scherm van je smartphone krijgt om te controleren (dat doe je toch al altijd als je pint, toch?). Waar ik me meer zorgen om maak is dat de klant de pincode op het scherm van de smartphone intoetst, zonder van die handige opstaande randen die de pinautomaat heeft om meekijken moeilijker te maken. Het "gemak" van die smartphone lijkt vooral te zijn dat je je pincode moeilijker geheim houdt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.